Diskuzní fórum, poradna
CAD diskuze, rady, výměna zkušeností |
Veřejné diskuzní fórum k CAD aplikacím - ptejte se na libovolné otázky týkající se oboru CAx, podělte se o vaše znalosti a zkušenosti s programy AutoCAD, Inventor, Revit, Fusion 360, 3ds Max a s dalšími CAD aplikacemi.
Zaregistrujte se nebo se přihlašte a zašlete váš příspěvek do odpovídajícího fóra. Viz další informace o CAD Fóru. Nechcete se registrovat? Zeptejte se v naší Facebook poradně.
Fórum nenahrazuje technický support firmy Arkance Systems (CAD Studio) - přímá podpora pro zákazníky funguje na helpdesk.cadstudio.cz
Začínám - úvod |
Odpovědět | archiv |
Autor | |
Meggett
Nováček Přihlášen: 25.bře.2017 Lokalita: ČR (LB) Používám: AutoCAD2013 Stav: Offline Bodů: 4 |
Téma: Začínám - úvod Zasláno: 25.bře.2017 v 16:55 |
Zdravím, rád bych si osvětlil základy CADu. S touto problematikou začínám a nevím, jestli jsem tak hloupej, ale nemůžu se dopátrat (nebo spíš pochopit) základních věcí. Zajímám se o vytváření modelů z rastrových voxelových dat. Z odborných článků jsem vyčetl, že se toho dosahuje vektorizací, tedy převodem na matematický popis geometrie objektu, kde se používají polygony (nejčastěji trojúhelníky). Takto vytvořený model lze pak uložit ve formátu stl. Co nechápu je, proč 3D CAD softwary nepracují primárně s tímto formátem, když jde o vektorovou prezentaci. Z toho plyne další otázka v čem se liší 3D modelovací softwary (např. Blender) od CAD softwarů. Děkuji za rady.
|
|
Vladimír Michl
Profil člena
Odeslat soukromou zprávu
Najít příspěvky člena
Navštívit stránky člena
Přidat do seznamu známých
Moderátor Arkance Systems Přihlášen: 09.zář.2004 Lokalita: ČR (JČ) Používám: Dodáváme produkty Autodesk Stav: Online Bodů: 21470 |
Zasláno: 27.bře.2017 v 22:17 |
Vektorizace (2D i 3D) je už dost speciální a nepříliš často používaná metoda v oblasti CAD. Na trojúhelnících popř. čtyřúhelnících je založen síťový (mesh) popis modelů, typicky spíše až na výstupu z modelovacích programů (např. 3D tisk). Samotné 3D modelovací programy používají obvykle složitější geometrické popisy modelů, zejména 3D CAD programy. V nich jsou zpravidla využívány proprietární geometrická jádra umožňující nad modely provádět parametrické operace, booleovské nebo jiné funkce.
|
|
Meggett
Nováček Přihlášen: 25.bře.2017 Lokalita: ČR (LB) Používám: AutoCAD2013 Stav: Offline Bodů: 4 |
Zasláno: 27.bře.2017 v 22:32 |
Mohu se tedy zeptat na nějaké metody, které jsou v CAD používané více? A lze teda vůbec s vytvořeným síťovým modelem dále plnohodnotně pracovat v rámci CAD? Popř. dá se na geometrický popis modelu převést?
|
|
Vladimír Michl
Profil člena
Odeslat soukromou zprávu
Najít příspěvky člena
Navštívit stránky člena
Přidat do seznamu známých
Moderátor Arkance Systems Přihlášen: 09.zář.2004 Lokalita: ČR (JČ) Používám: Dodáváme produkty Autodesk Stav: Online Bodů: 21470 |
Zasláno: 27.bře.2017 v 22:42 |
Problematika parametrických geometrických enginů je docela složitá, pro jaký účel (z jakého pohledu) to potřebujete? Teorii? Praktické využití?
Převod síťových modelů na CAD (objemovou) reprezentaci je možný u vodotěsných modelů, např. v Inventoru nebo ve Fusion 360. |
|
Meggett
Nováček Přihlášen: 25.bře.2017 Lokalita: ČR (LB) Používám: AutoCAD2013 Stav: Offline Bodů: 4 |
Zasláno: 27.bře.2017 v 23:53 |
Děkuji, už jsem si to dohledal. Zajímá mne praktická využitelnost STL modelů v CAD aplikacích, teorie je jen pro zvědavost. Konkrétně např. měření rozměrů, objemu, povrchu, nebo vzájemných poloh STL modelů.
Dočetl jsem se, že síťový model jakožto povrchový neumožňuje výpočet objemu, ani určení vzájemné polohy modelu a dalšího bodu v 3D prostoru. Jak je tedy prosím možné, že některé softwary po vytvoření síťového modelu dokáží vypočítat povrch a objem modelu?
|
|
Vladimír Michl
Profil člena
Odeslat soukromou zprávu
Najít příspěvky člena
Navštívit stránky člena
Přidat do seznamu známých
Moderátor Arkance Systems Přihlášen: 09.zář.2004 Lokalita: ČR (JČ) Používám: Dodáváme produkty Autodesk Stav: Online Bodů: 21470 |
Zasláno: 28.bře.2017 v 06:51 |
Nevím že to by tohle zrovna bylo omezení mesh modelů. Např. Autodesk ReMake s těmito informacemi pracuje. Doporučuji zkusit si právě ReMake a Fusion 360.
|
|
Mrázek
Profil člena
Odeslat soukromou zprávu
Najít příspěvky člena
Navštívit stránky člena
Přidat do seznamu známých
TOP uživatel Přihlášen: 05.říj.2004 Lokalita: ČR (LB) Používám: Inventor 2018, AutoCAD 2018, Vault Pro 2018 Stav: Offline Bodů: 1199 |
Zasláno: 28.bře.2017 v 08:40 |
Ještě pár slov k vysvětlení problematiky. Před 20 lety jsme řešili totéž ve 2D a tam je to možná názornější. Vektorové formáty 2D výkresů, tedy matematicky definované křivky, vznikaly v CAD programech. Spoustu starých výkresů kreslených na prkně jsme chtěli mít v elektronické podobě. Naskenovali jsme to a byla z toho "hloupá" bitmapa, tedy shluky bodů, které s větší či menší přesností znázorňovaly totéž, co vektory, ale bez možnosti nějaké rozumné editace. Takže si to vyžádalo vektorizační programy, které převáděly naskenované body do geometrických křivek. A nastal další problém - měli jsme vektorizovaný výkres, ale průměr kružnice nebyl 40, ale 39,893 (protože to tak bylo nakresleno na prkně) - takže jedna z největších výhod CAD kreslení - přesné rozměry - tady nefungovala. Ve 3D to je podobné - jsou CAD modely (ať plošné nebo objemové), které mají přesnou matematickou definici a dále se dají upravovat prostředky toho kterého programu. Vedle toho jsou naskenované objekty, tedy mračno bodů (tedy 3D ekvivalent bitmapy)- pokud body pospojujeme, vznikne polygonická síť. A teď jde o to, co s tím dále chceme dělat:
1. 3D tisk, vyrobit na CNC, ... to můžeme dělat ihned, obslužné programy 3D tiskáren umí s formátem stl pracovat, CNC programy se s určitými obtížemi dají z stl vygenerovat 2. Před výrobou upravit - jsou programy, které umějí stl formát upravovat - ale je to "sochařina" - je to více designérská práce, stále to není parametrická úprava programů (Autodesk Mudbox, ZBrush, ...) 3. Převést to na matematicky popsatelné těleso - tedy analogie vektorizace ve 2D. A to není vůbec sranda - je to samostatný obor, nazvaný Reverse Engineering, existují na to docela drahé programy (např. od Geomagic), ale je to z velké části "ruční práce". A výsledky reprezentují opět (jako ve 2D) pouze určité přiblížení k původnímu přesnému tvaru. Takže otázka pana Michla - pro co to potřebujete - je velmi na místě, protože snažit se dostat stl do editovatelné podoby v 3D modelářích musí mít opodstatnění - jinak se mohou data zpracovat jednodušší cestou.
|
|
Ing. Zdeněk Mrázek
Preciosa Ornela a.s. AIP 2018, ACADM 2018, Vault Pro 2018 |
|
Pro technickou podporu CAD
kontaktujte Helpdesk
Odpovědět | |
Přejít na fórum | Oprávnění fóra Nemůžete vytvářet nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru Nemůžete vymazávat vaše příspěvky v tomto fóru Nemůžete upravovat vaše příspěvky v tomto fóru Nemůžete vytvářet ankety v tomto fóru Nemůžete hlasovat v anketách v tomto fóru |
Stránka byla vygenerována za 1,371 sekund.