Program typu applet má výhodu spouštění z prohlížeče. Při spuštění má již vlastní okno a schopnost komunikovat s uživatelem pomocí tohoto rozhraní. Applety jsou navrženy pro použití v sítích, proto neumožňují přistupovat k souborům na disku.
import java.applet.*;
public class JménoAppletu extends Applet
Třída applet umožňuje reagovat na řadu událostí. Příklad jednoduchého appletu vypisujícího pozdrav "Ahoj světe":
import java.applet.*; // importování balíku applet import java.awt.*; // importování balíku awt public class Ahoj extends Applet // deklarace veřejné třídy { public void paint (Graphics g) // zavolání metody paint { g.setColor(Color.red); // nastavení barvy g.drawString("Ahoj světe", 5, 10); // vypsání řetězce } }
Kód appletu můžete napsat v libovolném textovém editoru, který umožní ukládat ASCII soubor s koncovkou .java nebo v některém z dostupných vývojových prostředí Javy (Visual Caffe, Visual J++ atd.). Při úpravách AutoCADu je firmou Autodesk doporučováno vývojové prostředí firmy Microsoft, které je možné bezplatně nahrát na adrese www.microsoft.com/java, v současnosti ve verzi 3.2. Další příklady jsou vytvářeny pomocí vývojového prostředí SDK Microsoft ve verzi 3.2. Uložený soubor Ahoj.java zkompilujeme příkazem:
jvc Ahoj
Po zkompilování se vytvoří soubor Ahoj.class. Abychom si mohli jednoduchý applet prohlédnout musíme vytvořit soubor Ahoj.html, který bude obsahovat následující kód:
<html> <head> <title>Stránka s appletem</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1250"> </head> <body bgcolor="#FFFFFF"> <applet code="Ahoj.class" width=300 height=300></applet> </body> </html>
Soubor Ahoj.html obsahující volání appletu si můte prohlédnout ve webovském prohlížeči nebo v appletviewru (součástí dodávky JDK firmy Sun).
Při práci s AutoCADem asi budete více využívat programy Javy typu aplikace.
Aplikace Javy má podobnou strukturu jako applet Javy. Při psaní aplikace Javy musíme definovat metodu main, která se vyvolá při spuštění programu.
public class jméno_třidy
public static void main(String args[])
Příklad jednoduché aplikace vypisujícího pozdrav "Ahoj světe":
public class Ahoj2 // deklarace veřejné třídy { public static void main(String args[]) // deklarace metody main { System.out.println("Ahoj světe"); // vypsání pozdravu } }
Třídu uložíme do souboru Ahoj2.java a zkompilujeme příkazem:
jvc Ahoj2
Vytvoří se soubor Ahoj.class, který spustíme příkazem:
jview Ahoj2
Program vypíše text do okna konzole. Všimněte si základních rozdílů mezi aplikací a appletem: