Java je silně typově orientovaný jazyk, to znamená, že u každé proměnné musí být její typ deklarován. Typ definuje soubor hodnot, jež mohou být v proměnné uloženy, včetně souboru operací, které aplikace (applet) s daty může provádět. Java podporuje následujících osm primitivních datových typů.
Datový typ | Velikost paměti | Rozsah |
long | 8 bajtů | -9223372036854775808 až 9223372036854775808 |
int | 4 bajty | -2 147 483 648 až 2 147 483 647 |
short | 2 bajty | -32 768 až 32 767 |
byte | 1 bajt | -128 až 127 |
Datový typ | Velikost paměti | Rozsah |
double | 8 bajtů | +/- 1.79769313486231570 E+308 (15 platných číslic) |
float | 4 bajty | +/- 3.40282347 E+38 (7 platných číslic) |
Datový typ | Velikost paměti | Rozsah |
char | 2 bajty | 65 536 možných různých znaků |
Datový typ | Velikost paměti | Rozsah |
boolean | 1 bit | true nebo false |
Java obsahuje několik typů operátorů. V následujícím výkladu uvedu pouze jejich přehled a příklad použití, pro podrobnější informace se obraťte na nápovědu.
Operátor + | - Sčítání | |
výsledek = výraz1 + výraz2 | ||
Operátor - | - Odečítání | |
výsledek = číslo1 – číslo2 | ||
Operátor * | - násobení | |
výsledek = číslo1 * číslo2 | ||
Operátor / | - dělení | |
výsledek = číslo1 / číslo2 | ||
Operátor % | - zbytek po celočíselném dělení | |
výsledek = číslo1 % číslo2 |
Při použití aritmetických operátorů Java obecně vrací výsledek v typu, který je dostatečně velký, aby hodnotu výsledku správně vyjádřila. Příklad pokud vynásobíme číslo typu float číslem typu int pak výsledek je typu float.
Dejte si pozor na operátor dělení. Pokud dělíme mezi sebou dvě čísla typu int, pak Java vrací standartně výsledek typu int. To znamená, že se chová jako při celočíselném dělení. Příklad 7 / 2 = 3.
Pokud potřebujete dostat výsledek v pohyblivé řádové čárce musíme to kompilátoru sdělit (přidáme za operand f - značí float nebo d - značí double). Příklad 10f / 4f = 2.5.
Operátor = | - prosté přiřazení | |
x = x+ y | ||
Operátor += | - součet x = x + y | |
x += y | ||
Operátor -= | - rozdíl x = x - y | |
x -= y | ||
Operátor /= | - dělení x = x / y | |
x /= y | ||
Operátor *= | - násobení x = x * y | |
x *= y | ||
Operátor %= | - zbytek po celočíselném dělení x = x % y | |
x %= y | ||
Operátor ^= | - bitově XOR x = x ^ y | |
x ^= y | ||
Operátor &= | - bitově AND x = x & y | |
x &= y | ||
Operátor |= | - bitově OR x = x | y | |
x |= y | ||
Operátor <<= | - posun doleva x = x << y | |
x <<= y | ||
Operátor >>= | - posun doprava x = x >> y | |
x >>= y | ||
Operátor >>>= | - posun doprava se zaplněním nulami x = x >>> y | |
x >>>= y |
Operátor < | - menší než | |
Operátor <= | - menší nebo rovno | |
Operátor > | - větší než | |
Operátor >= | - větší nebo rovno | |
Operátor == | - rovná se | |
Operátor != | - nerovná se |
Operátor && | - logický součin | |
Operátor || | - logický součet | |
Operátor ! | - negace výrazu |
Pozor Java vyhodnocuje pouze tolik operandů, kolik je nezbytně nutné pro vyhodnocení výrazu!
Proměnná je dočasný prostor pro uložení dat v programu. Proměnné je možné deklarovat v Javě na začátku každého programového bloku. Obvykle se proměnné deklarují na začátku třídy nebo metody. Usnadňuje to pozdější orientaci v kódu.
public void init() { string Prijmeni; // proměnné Prijmeni }
Každá proměnná musí mít jednoznačné jméno, které se neshoduje s žádným příkazem Javy. Jméno proměnné:
Přiřazení hodnoty do proměnné se uskuteční pomocí znaku přířazení =.
Prijmeni = "Novák";
Přiřazení proměnné je možné i při deklaraci proměnné (obdobně jako v C/C++).
string Prijmeni = "Novák";