Třídou se v Javě rozumí programová datová struktura. Uvnitř třídy můžete seskupit:
Vhodným příkladem jsou například třídy v objektovám modelu AutoCADu. Například třída Application obsahuje data - objekty aplikace (Document, Collection ..), metody pro práci s těmito daty (ActiveDocument ..).
Při psaní aplikací v Javě pro ovládání AutoCADu se často setkáte s vytvářením objektů tříd. Objekt se vytvoří podle schématu:
typ_třídy jméno_objektu; // deklarace proměnné objektu jméno_objektu = new typ_třídy(); // proměnná jméno_objektu ukazuje na nový objekt
V Javě je možné použít i zkráceného zápisu:
typ_třídy jméno_objektu = new typ_třídy(); // deklarace + vytvoření instance
Příklad vytvoření objektu pocatecniBod třídy Variant:
Variant pocatecniBod = new Variant();
K metodám nebo proměnným (v terminologii AutoCADu vlastnostem) třídy přistupujeme pomocí znaku tečka (obdoba s Visual Basicem pro Aplikace).
Příklad přístupu k metodě VariantClear() objektu pocatecnBod (typu Variant). Objekt pocatecniBod jsme vytvořili v předchozím příkladě:
pocatecniBod.VariantClear();
Přetypování objektů Javy má obdobný tvar jako přetypování proměnných, avšak s jedním omezením. Objekt před konverzí a objekt po konverzi musí být mezi sebou spjaty dědičností jako nadtřídy či podtřídy. Vlastní tvar příkazu přetypování je následující:
objekt = (na_jaký_objekt_se _má_přetypovat) původní_objekt;
IAcadApplication IApp = (IAcadApplication) new AcadApplication();