Třídy v Javě

Přehled informací

Vymezení pojmu třída

Třídou se v Javě rozumí programová datová struktura. Uvnitř třídy můžete seskupit:

Vhodným příkladem jsou například třídy v objektovám modelu AutoCADu. Například třída Application obsahuje data - objekty aplikace (Document, Collection ..), metody pro práci s těmito daty (ActiveDocument ..).

Vytvoření objektu Třídy

Při psaní aplikací v Javě pro ovládání AutoCADu se často setkáte s vytvářením objektů tříd. Objekt se vytvoří podle schématu:

    typ_třídy jméno_objektu;
         // deklarace proměnné objektu
    jméno_objektu = new typ_třídy(); 
        // proměnná jméno_objektu ukazuje na nový objekt

V Javě je možné použít i zkráceného zápisu:

    typ_třídy jméno_objektu = new typ_třídy(); 
             // deklarace + vytvoření instance

Příklad vytvoření objektu pocatecniBod třídy Variant:

    Variant pocatecniBod = new Variant();

Přístup k metodám a proměnným třídy

K metodám nebo proměnným (v terminologii AutoCADu vlastnostem) třídy přistupujeme pomocí znaku tečka (obdoba s Visual Basicem pro Aplikace).

Příklad přístupu k metodě VariantClear() objektu pocatecnBod (typu Variant). Objekt pocatecniBod jsme vytvořili v předchozím příkladě:

    pocatecniBod.VariantClear();

Přetypování tříd (objektů)

Přetypování objektů Javy má obdobný tvar jako přetypování proměnných, avšak s jedním omezením. Objekt před konverzí a objekt po konverzi musí být mezi sebou spjaty dědičností jako nadtřídy či podtřídy. Vlastní tvar příkazu přetypování je následující:

    objekt = (na_jaký_objekt_se _má_přetypovat) původní_objekt;

Příklad vytvoření objektu IApp typu IAcadApplication pomocí přetypování objektu AcadApplication

    IAcadApplication IApp = (IAcadApplication) new AcadApplication();