Funkce pro správu objektů (entit)

(entdel ename)
 
Argumenty:
 
ename
- jméno entity k vymazání nebo obnovení
 
Popis:
  - vymaže objekt (entitu) nebo obnoví předtím vymazaný objekt
 
Návratové hodnoty:
  - jméno entity
 
Podmínky k použití:
  - funkce pracuje jen s hlavními entitami
  - atributy a vrcholy lomené čáry nemohou být vymazány nezávisle na jejich rodičovských entitách
  - nelze vymazat entity v definici bloku
 
Příklady:
  Získání jména první entity ve výkresu a její uložení v proměnné e1:
  (setq e1 (entnext))
    vrací <Entity name: 2c90520>
   
  Vymazání entity uložené v el:
  (entdel e1)
    vrací <Entity name: 2c90520>
   
  Obnovení entity uložené v el:
  (entdel e1)
    vrací <Entity name: 2c90520>

(entget ename [applist])
 
Argumenty:
 
ename
- jméno dotazované entity, může získávat data z grafických i negrafických entit
 
applist
- seznam registrovaných jmen aplikací
 
Popis:
  - získání dat z definice objektů (entit)
 
Návratové hodnoty:
  - asociační seznam obsahující definici entity ename
  - je-li zadán parametr applist, vrátí funkce entget rozšířené data přiřazená specifikované aplikaci
 
Příklady:
  Předpokládejme, že poslední vytvořený objekt ve výkresu byla čára z bodu (1,2) do bodu (6,5).
  Získání dat z poslední vytvořené entity:
  (entget (entlast))
    vrací ((-1 . ) (0 . "LINE") (330 . ) (5 . "6A") (100 . "AcDbEntity") (67 .0) (410 . "Model") (8 . "0") (100 . "AcDbLine")(10 1.0 2.0 0.0) (11 6.0 5.0 0.0) (210 0.0 0.0 1.0))

Podívejte se na funkce entdel, entmod, entmake, entnext a entupd.

(entlast)
 
Popis:
  - vrací jméno posledného nevymazaného hlavního objektu (entity) ve výkresu
 
Návratové hodnoty:
  - jméno entity
  - nil - v aktuálním výkresu nejsou žádné entity
 
Příklady:
  Nastavení proměnné el na jméno poslední entity vložené do výkresu:
  (setq e1 (entlast))
      vrací <Entity name: 2c90538>
   
  Potřebuje-li aplikace jméno poslední entity nebo podentity definujte následující funkci:
  (defun lastent (/ a b)
(if (setq a (entlast)) - získání poslední hlavní entity
(while (setq b (entnext a)) - následují-li podentity, opakuj dokud existují podentity
(setq a b)  
)  
)  
a - vrátí poslední hlavní entitu nebo podentitu
)  

Podívejte se na funkce entdel, entget, entmod a entsel.

(entmake [elist])
 
Argumenty:
 
elist
- seznam - data pro definici entity ve stejném formátu jako vrací entget
 
Popis:
  - vytvoří novou entitu ve výkresu
 
Návratové hodnoty:
  - seznam - definiční data entity - proběhlo - li vše v pořádku
  - nil - funkce entmake nemůže vytvořit entitu
 
Příklady:
  Vytvoření červené kružnice v bodě (4, 4) s poloměrem 1:
  (entmake '((0 . "CIRCLE") (62 . 1) (10 4.0 4.0 0.0) (40 . 1.0)))
    vrací ((0 . "CIRCLE") (62 . 1) (10 4.0 4.0 0.0) (40 . 1.0))
 
Poznámky:
  Nelze vytvořit objekt viewport pomocí funkce entmake.

Podívejte se na funkce entdel, entget a entmod.

(entmakex [elist])
 
Argumenty:
 
elist
- seznam - data pro definici entity ve stejném formátu jako vrací entget
 
Popis:
  - vyrobí nový objekt nebo entitu, předá jí ukazatel a jméno entity (ale nepřiřadí vlastníka) a vrátí nové jméno entity
 
Návratové hodnoty:
  - jméno vytvořené entity - proběhlo-li vše v pořádku
  - nil - funkce entmakex nemohla vytvořit entitu
 
Příklady:
  $ (entmakex '((0 . "CIRCLE") (62 . 1) (10 4.0 3.0 0.0) (40 . 1.0)))
    vrací <Entity name: 1d45558>
 
Poznámky:
  - pozor entity bez vlastníka nejsou zapsány do .dwg a .dxf souborů
  - je dobré přiřadit vlastníka hned po použití funkce entmakex

Podívejte se na funkci entmake.

(entmod elist)
 
Argumenty:
 
elist
- seznam - data pro definici entity ve stejném formátu jako vrací entget
 
Popis:
  - modifikuje definiční data objektu (entity)
 
Návratové hodnoty:
  - argument elist - proběhlo-li vše v pořádku
  - nil - funkce entmod nemohla modifikovat entitu
 
Poznámky:
  - pomocí funkce entmod nemohou být měněny typ a ukazatel na entitu
  - funkce entmod neumí změnit interní pole
  - nelze použít funkce entmod pro modifikaci entity viewport
 
Pozor:
  - nepoužívejte funkci entmod k modifikaci entity v definici bloku, muže dojít k vytvoření bloku, který se odkazuje na sebe což způsobí konec AutoCADu
 
Příklady:
  Nastavení proměnné en1 na jméno první entity ve výkresu:
  (setq en1 (entnext))
    vrací <Entity name: 2c90520>
   
  Nastavení proměnné ed na data entity en1:
  (setq ed (entget en1))
    vrací ((-1 . ) (0 . "CIRCLE") (5 . "4C") (100 . "AcDbEntity") (67 . 0) (8 . "0") (100 . "AcDbCircle") (10 3.45373 6.21635 0.0) (40 . 2.94827) (210 0.0 0.0 1.0))
   
  Změna skupiny layer v ed z vrstvy 0 na vrstvu 1:
  (setq ed (subst (cons 8 "1") (assoc 8 ed) ed ))
    vrací ((-1 . ) (0 . "CIRCLE") (5 . "4C") (100 . "AcDbEntity") (67 . 0) (8 . "1") (100 . "AcDbCircle") (10 3.45373 6.21635 0.0) (40 . 2.94827) (210 0.0 0.0 1.0))
   
  Modifukace vrstvy v en1 ve výkresu:
  (entmod ed)
    vrací ((-1 . ) (0 . "CIRCLE") (5 . "4C") (100 . "AcDbEntity") (67 . 0) (8 . "1") (100 . "AcDbCircle") (10 3.45373 6.21635 0.0) (40 . 2.94827) (210 0.0 0.0 1.0))

Podívejte se na funkce entdel, entmake a entnext.

(entnext [ename])
 
Argumenty:
 
ename
- jméno existující entity
 
Popis:
  - vrátí jméno dalšího objektu (entity) ve výkresu
 
Návratové hodnoty:
  - první nevymazaná entita v databázi - funkce je volána bez parametrů
  - první jméno entity za entitou se jménem ename
  - nil - v databázi není žádná entita
  - funkce entnext vrací oboje hlavní i pod entity
 
Příklady:
  (setq e1 (entnext))
    vrací jméno první entity ve výkresu a uloží ji do proměnné e1
  (setq e2 (entnext e1))
    vrací jméno první entity následující za entitou uloženou v proměnné e1 ve výkresu a uloží ji do proměnné e2

Podívejte se na funkce entdel, entget a entmake.

(entsel [msg])
 
Argumenty:
 
msg
- řetězec, který se zobrazí jako výzva uživateli k zadání bodu
 
Popis:
  - požádá uživatele, aby vybral jeden objekt (entitu) - bodový výběr
 
Návratové hodnoty:
  - seznam - první element je jméno vybrané entity, druhý element jsou souřadnice výběrového bodu.
 
Příklady:
  Ukázka použití funkce entsel:
  Command: line
  From point: 1,1
  To point: 6,6
  To point: ENTER
  Command: (setq e (entsel "Please choose an object: "))
  Please choose an object: 3,3
    vrací (<Entity name: 60000014>( (3.0 3.0 0.0))

Podívejte se na funkce entget, entmake a entnext.

(entupd ename)
 
Argumenty:
 
ename
- jméno aktualizované entity
 
Popis:
  - aktualizuje obrázek objektů (entit) na obrazovce
 
Návratové hodnoty:
  - jméno aktualizované entity
  - nil - nic nebylo aktualizováno
 
Příklady:
  Modifikace a překreslení lomené čáry:
  (setq e1 (entnext)) - nastaví e1 = jméno entity lomené čáry
  (setq e2 (entnext e1)) - nastaví e2 = první bod
  (setq ed (entget e2)) - nastaví ed = na bod data
  (setq ed  
    (subst '(10 1.0 2.0)  
        (assoc 10 ed) - změna polohy bodu ed na (1,2)
  ed  
  )  
  ) - posune bod ve výkresu
  (entmod ed) - regeneruje lomenou čáru entity e1
  (entupd e1)  

(handent handle)
 
Argumenty:
 
handle
- řetězec identifikující handle entity
 
Popis:
  - vrátí jméno objektu (entity) založené na ukazateli
 
Návratové hodnoty:
  - jméno entity sdružené s handle aktuální editační relace - proběhlo-li vše v pořádku
  - nil - zadán špatný handle
 
Příklady:
  (handent "5A2")
    vrací <Entity name: 60004722>