1.3 . Popis základních prvků projektu

 

1.3.1 Model terénu

3D model terénu je základním objektem všech typů projektů. Od tohoto modelu se odvozují veškeré další práce, které se v projektu provádějí, od projektování jednotlivých objektů,  vizualizace až po výpočty a tabulky objemů zemních prací. V Autodesk Civil 3D lze pracovat se dvěma základními typy modelu terénu – TIN a GRID.

V Civilu 3D lze model terénu vytvořit svůj vlastní či ho lze získat importem ze seznamu souřadnic, importem vrstevnic či vložením digitálního modelu terénu (DEM) a dalšími způsoby.

 

1.3.2. Tvorba koridorů

Tvorbou koridoru rozumíme tvorbu směrových a výškových poměrů komunikace, její trasu  a dále například trubní sítě vedoucí územím. Program nám umožňuje vytvořit vlastní trasu dle předem daných požadavků, kde kontroluje jejich dodržování a možnost užití. Dále jednoduchým způsobem k vytvořené osy trasy tvoří podélný profil, příčné řezy, na jejichž základě dojde i k vytvoření situace trasy, včetně všech jejích skladebních prvků. V rámci tvorby tras dochází také ke kontrole možných konfliktu tras, nebo zadání ve vedení trasy, které není reálné.

 

1.3.3. Vytváření sídel

V dnešní době, kdy dochází k masivnímu rozvoji sídelních útvarů a územního plánování, je problematika projektování těchto objektů často diskutována. V praxi to funguje tak, že dochází ke zdlouhavému navrhování jednotlivých pozemků a ještě delšímu vytváření popisků těchto ploch či vytváření tabulek týkajících se těchto objektů. Řešení Autodesk Civil 3D umožňuje mnohem rychlejší a efektivnější vytváření sídel ve 3D. Parcely se dají užívat k pro rozdělení stavební parcely na předem požadované “podparcely” o definované ploše, nebo velikosti stran. Dále se dají jednoduše převádět ucelené stavební objekty do podoby parcel – např. plocha komunikace.

V Autodesk Civil 3D lze nalézt funkce pro vytváření parcel, které reprezentují většinou reálné parcely a ty je možné dále dělit na jednotlivé pozemky. Tyto parcely mohou reprezentovat libovolné objekty, např. vodní plochy, apod. Civil 3D obsahuje silné nástroje pro automatickou tvorbu jednotlivých pozemků. Těmto pozemkům lze přiřadit libovolné styly zobrazení, které umožňují již při vlastním vykreslení pozemků popis jednotlivých hran pozemků, jejich očíslování s výměrou pozemku, apod. Styly si lze opět vybrat z předpřipravených stylů nebo si vytvořit nové.

 

1.3.4. Modelování zemního tělesa

Oblast vytváření modelování zemního tělesa či svahování je součástí téměř všech infrastrukturních projektů, od navrhování svahů u liniových a plošných staveb, přes modelování krajiny a terénu až po plánování důlní činnosti. Autodesk Civil 3D řeší i tuto problematiku a obsahuje efektivní nástroje pro modelování zemního tělesa.

Objekt modelování zemního tělesa je tvořen základní návrhovou linií, což může být jakákoliv 2D či 3D křivka, dále kritérii svahování a stylem svahování. Kritéria svahování jsou sady parametrů, které definují způsob provedení modelování zemního tělesa. Je možné nastavit sklony, poměry, vzdálenosti, směry svahování a cílové povrchy. Kritéria můžeme použít opět předpřipravená či si vytvořit vlastní a máme možnost je přenést i do dalších výkresů. Výhodou toho, že můžeme kritéria sami libovolně vytvářet je to, že lze velmi jednoduše získat i velice složité modely terénu.

Styl modelování zemního tělesa definuje zobrazení jednotlivých objektů svahování. Jako v ostatních případech, i zde je styly možno libovolně upravovat.

 

 

1.3.5. Vizualizace v Autodesk Civil 3D

Autodesk Civil 3D obsahuje také plnou verzi AutoCAD, z tohoto důvodu v něm najdeme všechny funkce, které slouží pro vizualizaci modelu, jako jsou kamery, render, různé materiály, světla, vizuální styly, průchod a průlet modelem, animace, editor materiálů, atd.