4.6. Vizualizace v AutodeskCivil 3D


Poslední fází všech projektů, avšak jednou z nejdůležitějších, je výsledná vizualizace projektu a prezentace finálního stavu návrhu. Při vizualizaci se využívá především práci se styly. V aplikaci Autodesk Civil 3D můžete styly rendrovaného materiálu použít na různé objekty, povrchy koridoru a hranice povrchů koridoru stejně jako na potrubí a stavební objekty. Styl rendrovaného materiálu odpovídá specifickému stavebnímu materiálu, jako je asfalt, beton, nebo tráva. Skládá se z výběrového ukazatele materiálu a z nastavení, která slouží k ovládání škály materiálů a otáčení v průběhu rendrování.  Při návrhu si zvolíte objekt, který chce vizualizovat a k němu přiřadíte požadovaný druh materiálu, dále můžete nastavovat světla, stíny, měnit materiály, atd. Spustíte render a výsledek můžete uložit jako např. JPG, TIFF, BMP, PNG. K dispozici máte i další speciální efekty, jako průchod a průlet modelem, můžete tedy např. nasimulovat průjezd Vámi navrženou trasou. Obecný postup vizualizace


Pro objekty, které chceme vizualizovat, je potřeba vytvořit povrch. Například při vizualizování komunikace musíme vytvořit jednotlivé povrchy pro kryt vozovky, krajnice, příkopy, svahy. K vytvoření povrchů z koridoru využijme vlastnosti koridoru a pro rozdělení na jednotlivé prvky využijme možnosti nastavování hranic povrchu (pro kryt bude hranicí hrana vozovky, apod.)
Možný obecný postup je následující:
- vytvoření povrchů pro jednotlivé části modelu
- nastavení stylu rendrovaného materiálu pro povrchy  (např. krátká tráva, štěrk, beton, asfalt...) a styl zobrazení ponechte pomocí trojůhelníků, a to i ve 3D. Vše se nastavuje ve vlastnostech povrchu.
- V menu Zobrazit zvolit styl pohledu (koncepční, realistický) a změňtě pohled z 2D na 3D (buď 3D orbitou nebo 3D pohledy).
- Nyní již lze začít rendrovat či vytvářet jiné již zmíněné efekty. Všechny potřebné příkazy nalezneme v menu Zobrazit.