4.6. Vizualizace v AutodeskCivil 3D
Poslední fází všech projektů, avšak jednou z nejdůležitějších, je výsledná
vizualizace projektu a prezentace finálního stavu návrhu. Při vizualizaci se
využívá především práci se styly. V aplikaci Autodesk Civil 3D můžete styly
rendrovaného materiálu použít na různé objekty, povrchy koridoru a hranice
povrchů koridoru stejně jako na potrubí a stavební objekty. Styl rendrovaného
materiálu odpovídá specifickému stavebnímu materiálu, jako je asfalt, beton,
nebo tráva. Skládá se z výběrového ukazatele materiálu a z nastavení, která
slouží k ovládání škály materiálů a otáčení v průběhu rendrování. Při návrhu si
zvolíte objekt, který chce vizualizovat a k němu přiřadíte požadovaný druh
materiálu, dále můžete nastavovat světla, stíny, měnit materiály, atd. Spustíte
render a výsledek můžete uložit jako např. JPG, TIFF, BMP, PNG. K dispozici máte
i další speciální efekty, jako průchod a průlet modelem, můžete tedy např.
nasimulovat průjezd Vámi navrženou trasou. Obecný postup vizualizace
Pro objekty, které chceme vizualizovat, je potřeba vytvořit povrch. Například
při vizualizování komunikace musíme vytvořit jednotlivé povrchy pro kryt
vozovky, krajnice, příkopy, svahy. K vytvoření povrchů z koridoru využijme
vlastnosti koridoru a pro rozdělení na jednotlivé prvky využijme možnosti
nastavování hranic povrchu (pro kryt bude hranicí hrana vozovky, apod.)
Možný obecný postup je následující:
- vytvoření povrchů pro jednotlivé části modelu
- nastavení stylu rendrovaného materiálu pro povrchy (např. krátká tráva,
štěrk, beton, asfalt...) a styl zobrazení ponechte pomocí trojůhelníků, a to i
ve 3D. Vše se nastavuje ve vlastnostech povrchu.
- V menu Zobrazit zvolit styl pohledu (koncepční, realistický) a změňtě pohled z
2D na 3D (buď 3D orbitou nebo 3D pohledy).
- Nyní již lze začít rendrovat či vytvářet jiné již zmíněné efekty. Všechny
potřebné příkazy nalezneme v menu Zobrazit.