Testování znalostí nových aplikací
V této sekci se pokusíme dotknout problematiky, která je prakticky společná pro výuku a školení nových produktů. Z hlediska psychologického vždy patřila problematika testování znalostí libovolných znalostí k poměrně náročných fázím výuky. Oblast výuky CA technologií patří k jedné z oblastí, kde je velmi nutné pomyslné váhy mezi praktickou a teoretickou částí velmi jemně vyvážit. Nesčetněkrát jsme se zúčastnily různých školení a aktivit věnovaných právě problematice výuky a testování aplikovaných IT na školách. Pokusíme se proto v této části provést detailnější popis problematiky testování znalostí nových produktů a nastínit tak možná řešení vhodná jak pro výuku začínajících tak pokročilých uživatelů.
Začněme od základů Výuka parametrického a adaptivního modelování včetně navazujících aplikací je nemyslitelná bez určité úrovně úvodních znalostí z oborové specializace a informačních technologií. Před studiem této učebnice navíc doporučujeme všem začínajícím uživatelům věnovat dostatečný čas základnímu seznámení s obsluhou osobního počítače. Právě tato fáze v sobě ukrývá jedny z prvních závažných problémů, které mohou v průběhu nasazení nových technologií způsobit výrazné snížení efektivity a tím finanční ztráty.Základní neznalosti archivace a obsluhy výpočetní techniky nelze v žádném případě podceňovat a musíme jim věnovat dostatečnou pozornost. Je tedy velmi vhodné před vlastním začátkem výuky modelování provést vstupní test znalostí obecné výpočetní techniky. Test by se měl nenáročnou formou soustředit na problematiku, se kterou se budoucí uživatel setká prakticky ve všech fázích práce s aplikovanými IT.
Jednoduchý vstupní test základních znalostí IT Pokusme se vytvořit jednoduchý vstupní test, který by mapoval právě ta nejkritičtější místa obsluhy výpočetní techniky. Zdánlivě jednoduchá věc může být ale právě problematická již ve své podstatě. Každý odborník pracující dlouhou dobu v oblasti IT zapomíná často na absolutní triviální znalosti, které nejsou pro začínající uživatele drobnou překážkou, ale zásadním problémem.Dlouhodobou analýzou školení, jsme například přišli na velmi zajímavý postřeh. Například 80% uživatelů přicházejících na školení základů CA technologií nedokáže přesně určit umístění svých dat po jejich uložení. Doporučujeme se zaměřit při testování obecných vstupních znalostí na následující problematiku:
- Funkce vstupních a výstupních zařízení
- Ergonomie práce s výpočetní technikou
- Práce v adresářové struktuře konkrétního operačního systému
- Archivace a zabezpečení uživatelských dat
- Problematika počítačových virů
Z orientačních okruhů je zcela zřejmé, že problematika úvodního testování znalostí je směřována především na výstupy vlastní práce, které tvoří podstatu libovolné práce na počítači. Vše ostatní lze v této fázi přípravy považovat za druhotné.
Zvolte správnou profesní orientaci Aplikované znalosti z oblasti IT jsou úzce vázány na řešenou problematiku pomocí těchto technologií. Jakýkoli výkonný CA systém může být dobrým nástrojem pouze v rukou profesně orientovaného odborníka. Za vším stojí lidé a proto musíme bezpodmínečně analyzovat jejich profesní znalosti. Počítače jsou pouhým nástrojem, pouze se jedná o mnohem vyspělejší nástroje z hlediska technologického. Jejich ovládnutí se musí opírat vždy o profesní znalosti, jedině tehdy může být skutečně produktivním nástrojem.Typickou ukázkou špatného směru jsou často prezentace nových produktů z oblasti CA technologií. Přednášející se často předhání ve špičkových funkcích, například technologiemi 3D modelování, ale zcela zapomínají na precizní prezentaci toho, co je od technické dokumentace v převažující většině požadováno a to je detailně a fundovaně provedená výkresová dokumentace. Jedná se o přirozený důsledek aplikační průmyslové oblasti pro kterou byly tyto systémy dřív určeny. Ovšem správně zvolená strategie výuky by neměla z těchto myšlenek vycházet. Konvenční výroba dnes neustále tvoří převažující většinu veškeré strojírenské výroby. Toto musí být akceptováno nejen ve vývojovém řetězci aplikací, ale také ve fázi přípravy uživatelů.
Za nezbytně nutné odborné vstupní znalostí považujte především dostatečné osvojení problematiky spojené s přechodem na aplikaci informačních systémů v oblasti navrhování a konstrukce nových výrobků:
- Systematický trénink prostorové představivosti.
- Znalosti pravidel technického zobrazování podle norem (ISO E, ISO A, apod.)
- Osvojení pravidel technického zobrazování a mezinárodních norem.
- Základy navrhování pomocí vektorové grafiky ve 2D (doporučujeme AutoCAD 2000).
Tyto znalosti je vhodné především u začínajících uživatelů ověřit testem, který by měl obsahovat především otázky doplněné 3D grafikou, uděláme si tak poměrně detailní přehled o úrovni prostorového myšlení, které je jedním ze základních stavebních kamenů pro úspěšné nasazení parametrického a adaptivního modelování. Pro sestavení testu můžete například využít již prezentovaných učebnic Technického kreslení a AutoCADu 2000.
Metodika výuky v obou učebnicích je směřována na začínajícího uživatele, který nemá příliš velké znalosti s obsluhou a použitím výpočetní techniky v oblasti počítačového navrhování a konstrukce výrobků.
Testujeme znalosti modelováníZaškolení jednotlivých kapitol modelování doporučujeme vždy vyhodnotit průběžným testem. V následujících bodech se soustředíme již pouze na vlastní produkt Autodesk Inventor a vysvětlíme si detailně jednotlivé oblasti pro testování znalostí. Cílem naší metodiky je především usnadnit všem zájemcům systematické studium problematiky CAD na několika kvalitativních úrovních.
Autodesk Inventor je optimalizován pro návrh nových výrobků v oblasti všeobecného strojírenství. Jednotlivé oblasti pro výuku tohoto produktu jsou přímo definovány velmi dobře postavenou uživatelskou linií koncepce produktu. Z hlediska testování znalostí se tak jedná o možnost vytvoření přímočarých testů zaměřených na jednotlivé oblasti obsluhy tohoto produktu.
Při tvorbě testu je velmi vhodné vycházet z jednoznačné koncepce příkazů a soustředit se především na podstatu praktických problémů. Autodesk Inventor opravdu neposkytuje příliš možností spekulace a vytváření umělých problémů.
Z praktického hlediska doporučujeme testy zaměřit na základní problémy modelování, které budou provázet uživatele na každém kroku při praktické činnosti:
- Práce v náčrtových rovinách
- Konstrukční prvky, roviny, osy a body
- Základní operace při tvorbě náčrtů
- Parametrické vazby a kóty, adaptivita
- Základní postupy modelování objektů pomocí náčrtů a konstrukčních prvků
- Hybridní modelování a vyhodnocení stupně parametrizace
- Tvorba sestav pomocí vzájemných vazeb součástí
- Analýza sestav pomocí kolizí
- Generování výkresové dokumentace a její úpravy
Jednotlivé otázky do testů je vhodné výrazně směřovat na praktickou činnost nikoliv na teoretický popis problematiky. Za ideální materiál lze považovat tvorbu jednoduchých konstrukčních cvičení, které můžete převzít z učebnic pro 2D konstruování nebo základů technického kreslení.
Autodesk Inventor je optimalizován pro návrh nových výrobků v oblasti všeobecného strojírenství. Jednotlivé oblasti pro výuku tohoto produktu jsou přímo
Výhodou počítačového návrhu je samozřejmě jeho těsná návaznost na následné technologické činnosti. Příkladem mohou být komplikované tvary současných výrobků automobilového průmyslu. Jejich výroba není možná bez komplikovaných tvářecích nástrojů vytvořených právě s pomocí řídících systémů obráběcích strojů úzce provázaných s konstrukčním systémem. Proto je vhodné závěrečnou fázi studia věnovat vazbám produktu právě na tuto oblast.