|
||||
David Řeháček | ||||
Dnes se můžete všichni podívat na první část unikátního projekt výuky programu Inventor. Ten vzniká původně jako školní výukový projekt, metodika i plánovaná obsahová náplň z něj už nyní dělají kandidáta na „projekt roku“. Dnes společně spouštíme pouze úvodní část, další však budou přibývat v rychlém sledu a neměly by uniknout vaší pozornosti. Rozhodně budou stát za to. Nasazení 3D modelovacích systémů do výroby patří bezesporu k jedné z neobtížnějších fází nasazení aplikovaných informačních systémů. Je nutné si uvědomit, že se nejedná pouze o změnu technického zázemí vyžadujícího často rekonstrukci celého informačního systému na firmě nebo podniku, ale o radikální změnu myšlení uživatelů. Zaškolení a informace potřebné pro osvojení nových produktů jsou nejen obtížně dostupné, ale prakticky tato fáze znamená dlouhodobé snížení efektivity práce a tím finanční ztráty. Bezesporu bude mít v této oblasti stále větší význam Internet. Mezi snahami nasadit koncepčně toto informační médium do výuky se objevuje mnoho otazníků, které řeší v současné době řada institucí. Při nedávné návštěvě VOŠ a SPŠ ve Žďáře nad Sázavou, kde se nebáli nasadit poměrně revoluční postupy administrace počítačové sítě (viz. Computer 23/2000), nás zaujal nový projekt zaměřený na výuku modelování prostřednictvím Internetu. Tehdy ještě myšlenka je právě dnes uváděna prostřednictvím našeho serveru veřejnosti, a proto jsme se zeptali autorů Petra Fořta a Jaroslava Kletečky na několik všetečných otázek. Autodesk Inventor je v současné době jeden z nejžhavějších produktů na světovém trhu 3D modelovacích systémů, proč jej představujete právě prostřednictvím Internetu? Už když jsme v loňském roce dokončovali učebnici produktu Mechanical Desktop bylo zřejmé, že gradace parametrického modelování díky dostupnosti výkonných grafických systémů bude znamenat v prvním desetiletí nového tisíciletí významnou změnu technického myšlení. Právě na tuto problematiku je nutné připravit naše studenty již na středních technických školách. Je nutné si uvědomit, že současný technický kádr je složen převážně ze středoškoláků a ti jistě budou v budoucnu i nadále sehrávat nezastupitelnou roli v rozvoji našeho průmyslu. Dalším hlediskem je poměrně dynamická gradace novinek v této oblasti, kterou lze v literatuře postihnout pouze sporadicky. Projekt je celkově řešen pro Internet, proč jste zvolili právě tuto cestu? Důvodů je několik, zřejmě nejdůležitějším je snaha zmapovat problematiku modelování tak, aby byla dostupná všem, tedy nejen ve školství. Dalším důvod bohužel vychází trošku z kritického pohledu na koncepci výuky aplikovaných informačních technologií v našem školství. Jedná se podle nás v současné době o jedno z nejkritičtějších míst ve výuce na technických školách. Prakticky lze říci, že dnes existuje pouze sporadická možnost vyučovat tyto základní znalosti každého technika v rámci standardní výuky. Proto jsme zvolili právě Internet jako jednu z možností prezentovat tyto zkušenosti všem bez výjimky. V představení projektu se netajíte netradiční provázaností projektu s praxí. Proč právě tato oblast tvoří tolik podstatnou část? V uplynulých letech jsme realizovali několik dlouhodobých stáží ve firmách, které využívají právě 3D systémy nebo s jejich nasazením uvažují a právě tyto zkušenosti hráli v koncepci projektu velmi podstatnou roli. Bylo vytvořeno několik koncepcí a nakonec zvítězila ta, která má podle nás velký význam pro rozvoj technického myšlení. Škola si již v této fázi nemůže dovolit vyučovat odborníky bez ohledu na požadavky praxe. Naší snahou je vytvořit provázaný celek informací, který by byl pro studenty nástrojem pro další studium a práci a mohli si přímo konfrontovat své znalosti s praktickými zkušenostmi. Aplikované informační technologie nesmí být ničím jiným než precizně ovládaným nástrojem pro podporu technického myšlení. Můžete prozradit našim čtenářům, která firma sehrála největší úlohu při projektu? Samozřejmě. Již v roce 1992 bylo vytvořeno na naší škole autorizované školící středisko firmy Autodesk. Při jeho zrodu jsme spolupracovali s řadou specialistů, kteří měli velké zkušenosti s využíváním 3D systémů. V současné době se jedná především o technické specialisty soustředěné v konstrukčních kancelářích firmy VAI HP v Praze a ve Žďáře nad Sázavou. Rád bych jim touto cestou poděkoval za nesmírně cenné rady a zkušenosti, bez kterých by tento projekt nikdy nevznikl. Jak je to s netradiční formou celého projektu? Při návrhu koncepce projektu jsme vycházeli z jednoznačného požadavku určité návaznosti na řadu našich učebnic vydaných Computer Pressem. Proto jsme se snažili vytvořit intuitivní desktop, který by nezahltil uživatele množstvím informací, ale koncepčně mapoval problematiku obdobným způsobem jako metodická učebnice. Informace jsme se snažili roztřídit do stěžejních oblastí určených pro studenty, uživatele ale například i pro vedoucí pracovníky, kteří uvažují o nasazení 3D systému do své firmy. Naším cílem bylo zmapovat i problematiku, která zdánlivě nesouvisí přímo s Autodesk Inventorem, ale tvoří důležitou úlohu při jeho nasazení do praxe. Kdy bude server uveden do provozu, zpřístupníte veškeré jeho části veřejnosti? V současné době je server koncepčně hotov. Jedná se především o jeho základní obsahovou a informační linii. Celý projekt vzniká v rámci projektu Autodesk Grant, který je koordinován Computer Agency při VUT Brno, proto jsou jeho informace dostupné všem zájemcům o tuto problematiku. Po kladném ohlasu čtenářů na první publikované články s touto problematikou a velmi vstřícné podpoře firem sdružených v MAI jsme rozšířili naši koncepci proti původnímu záměru pouhých příkladů a server bude koncepčně rozšiřován ve všech uvedených oblastech. Samozřejmě nic není zabetonováno, vítáme všechny připomínky a zkušenosti našich čtenářů. Děkuji za rozhovor Za 24hdesign.cz se ptal David Řeháček |