Tato lekce je určena k doplnění výukových lekcí 10 a 11. Lekce 11 staví na rodině vytvořené v lekci 10. Tato lekce obsahuje několik cvičení, která ilustrují různé možnosti použití rodiny v aplikaci Revit Architecture. Cvičení A:
· Přidáním symbolického znázornění čar vytvoříme hrubý pohled, zobrazení ve střední kvalitě a zobrazení detailů.
· Přidáme maskovací prvek pro skrytí vzoru podlahy.
· Použijeme úpravy rodiny na místě v projektovém prostředí.
Cvičení B: Přidáme parametr materiálu pro ovládání materiálů přiřazených jednotce skříně.
Cvičení C: Přidáme skleněné dveře a přiřadíme parametr viditelnosti pro ovládání zobrazení skleněného prvku.
Cvičení D: Pomocí vnořených rodin přidáme do rodiny zásuvku, přičemž geometrii vnořené rodiny budou určovat parametry nadřazené skříně.
Cvičení E: Vyladíme rodinu s tím, že prvky rodiny budeme ovládat pomocí podkategorií.
V této lekci dokončíme rodinu nábytku vytvořenou v předchozí lekci, přidáme do ní více komponent. Viz obrázek.
S rodinou vytvořenou v první části cvičení musíte dále pracovat, abyste ji mohli náležitě používat. Musíte vygenerovat její 2D znázornění, asociovat všechny potřebné materiály a nadefinovat úrovně detailů. V pozdější fázi cvičení můžete experimentovat s vnořenými rodinami a vzorci, což je nesmírně silná součást Editoru rodin.
V lekci 10 jsme pracovali s Editorem rodin. Možnost úprav rodin na místě poskytuje přístup k definici rodiny přímo z projektového prostředí.
Symbolické čáry a míra zobrazení
detailů
Při vytváření rodiny musíte nadefinovat, jak se tato rodina má chovat v různých pohledech (půdorys, řez, pohled, 3D). Prvním důležitým rozhodnutím je 2D znázornění: bude se rodina v půdorysu zobrazovat jednoduše jako řez 3D modelem, nebo má být znázorněna jednoduchým 2D náčrtem? V tomto případě není generována z 3D modelu, ale je reprezentována 2D náčrtem, který vytvoříte. Po nadefinování způsobu, jak se rodina (objekt) má zobrazovat v různých pohledech, musíte nadefinovat její znázornění v různých měřítcích (hrubé, střední, jemné) pro všechny pohledu. Takže toto je váš cíl:
|
Hrubý |
Střední |
Jemný |
Půdorys |
|
|
|
Řez, Pohled, 3D pohled |
Zobrazení je generováno přímo z 3D modelu |
Musíte do rodiny přidat dva nové náčrty – jeden pro hrubé a středně kvalitní znázornění, druhý pro jemné znázornění. Pro tyto náčrty použijeme symbolické čáry. Viditelnost objektu v rodině nastavíme tak, že se v projektu budou zobrazovat pouze načrtnuté čáry a ne 3D prvky skříně.
Maskovací oblasti
Maskovací oblasti jsou 2D objekty, jako například vzory výplní, které umožňují rodinám skrývat při použití v projektu vzory podlah a barevné výplně.
Otevření projektu cvičení 1. Otevřete soubor Lekce 11a – Start.rvt. Zkontrolujte, že jako aktuální je nastaven pohled Půdorysy: 2NP nábytek. Zvětšete zobrazení větší ložnice. Do tohoto projektu už byla vložena skříň vytvořená v poslední lekci. V tomto projektu je rodina skříně jednoduše nazvána mShelf. |
V tomto cvičení budeme rodinu upravovat přímo v projektu. Ke skříni se dostanete z 3D pohledu. |
Skříň neobsahuje žádné symbolické čáry. V okně výkresu jsou zobrazeny plné prvky v pohledu shora (viz poznámka níže). |
Ořezání 3D pohledu 2. Duplikujte 3D pohled pomocí nástroje Dynamický pohled: Nastavte 3D pohled jako aktuální. · Stisknutím klávesy F8 zobrazte dialogové okno Dynamický pohled. · V dialogovém okně Dynamický pohled klepněte na ikonu diskety. · Jako název zadejte 2NP ve 3D. · Klepněte na tlačítko OK. 3. Klepněte pravým tlačítkem myši v okně výkresu. Klepněte na příkaz Vlastnosti pohledu. · Ve vlastnostech pohledu zaškrtněte možnost Ořezový kvádr. · Zrušte zaškrtnutí políček Ořezat oblast a Viditelné ořezání oblasti. · Klepnutím na tlačítko OK se vraťte do okna výkresu. 4. Ořízněte 3D pohled pomocí ořezového kvádru: · Klepněte na ořezový kvádr, který se zobrazí v okně výkresu. · Pomocí úchytů plochy odřízněte jižní stěny. 5. Použijte na východní stěnu přepis průhlednosti: Klepněte pravým tlačítkem myši na plnou východní stěnu.
Klepněte na příkaz: Přepisy zobrazení
v pohledu > Podle prvku. · V dialogovém okně Zobrazení prvku závislé na pohledu zaškrtněte možnost Průhledné. · Klepněte na tlačítko OK. |
Vytvořte 3D pohled s aktivním ořezovým kvádrem. Pomocí ořezových kvádrů odřízneme některé části modelu, abychom zobrazili vnitřek. |
Tím vytvoříte nový pohled v prohlížeči projektu pod 3D pohledy.
Chcete-li aktivujte režim Stínování. Stěna stále existuje a lze ji v tomto pohledu vybrat, ale je průhledná. |
Úprava rodiny skříně na místě 6. Vyberte objekt police. Na paletě možností klepněte na příkaz Upravit rodinu. Klepnutím na tlačítko Ano otevřete rodinu pro úpravy. Nastavení duplicitních pohledů na
referenční rovinu 7. V prohlížeči projektu v části Půdorysy aktivujte pohled Referenční rovina. 8. Klepněte pravým tlačítkem myši na položku Referenční rovina.Klepněte na příkaz Duplikovat. Klepněte pravým tlačítkem myši na novou položku Kopie – Referenční rovina. Klepněte na příkaz Přejmenovat a změňte název na Referenční rovina (Hrubý - Střední). Klepněte na tlačítko OK. 9. Opakujte operaci a vytvořte nový duplikát s názvem Referenční rovina (Jemný). |
Každou rodinu komponent, která je v projektu obsažena, lze upravovat přímo v projektu. Kvůli jednoduššímu vytváření 2D náčrtu vytvoříme duplikát
pohledu Referenční rovina. Aplikace Revit Architecture umožňuje asociovat
různé stupně zobrazení detailů s různými pohledy: jeden pro jemné zobrazení a
druhý pro hrubé a střední kvalitu. |
Přepisy na úrovni prvku i ořezový kvádr jsou praktické způsoby, jak můžete znázornit interiér svého návrhu. Použijete-li úpravy na místě jako v tomto případě, upravujete definici rodiny v rámci projektu a nikoli definici v externím souboru RFA. Pro hrubé zobrazení a zobrazení ve střední kvalitě vytvoříme jen jedno znázornění, protože 2D geometrie je v obou případech stejná. |
10. Nastavte pohled Ref. level (Jemný) jako aktuální. Pomocí panelu zobrazení pracovního prostoru nastavte stupeň zobrazení detailů na Jemný. Stejným postupem zajistěte, aby ve vlastnostech pohledu Referenční rovina (Hrubý - Střední) byla nastavena Hrubá úroveň detailů. 11. Nastavte pohled Referenční rovina (hrubá a střední kvalita) jako aktuální. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Symbolické čáry. Na paletě možností: · Klepněte na tlačítko Šipka (Vybrat). · Zaškrtněte políčko Zamknout. Klepnutím na čtyři čáry znázorněné na obrázku vytvořte symbolické čáry, které jsou zakotveny a uzamčeny ke geometrii skříně. |
|
Zaškrtnete-li políčko Zamknout, vybrané čáry se budou automaticky zamykat ke geometrii, z níž byly vygenerovány. Právě vytvořené symbolické čáry musíte oříznout. Avšak kvůli velkému množství překrývající se geometrie to může být únavná práce. Pro zjednodušení nabízí aplikace Revit Architecture možnost Dočasně skrýt/izolovat, jež skryje veškerou 3D geometrii a referenční rovinu. Potom budete mít čistý 2D výkres, se kterým se pracuje podstatně snáz. |
12. Skryjte vertikální části korpusu a referenční roviny: · Klepněte na nástroj Upravit a vyberte právě vytvořenou symbolickou čáru. · Na panelu nástrojů Pohled v okně výkresu klepněte na ikonu Skrýt/izolovat. · Klepněte na příkaz Izolovat kategorii. 13. Začistěte čáry: · Na panelu nástrojů Nástroje klepněte na příkaz Oříznout. · Zkontrolujte, že je nastaven režim palety možností Prodloužit/ořezat k rohu. · Ořezáním čar uzavřete obdélník. Úprava nastavení viditelnosti 14. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Upravit. Vyberte čáru, která reprezentuje přední stranu nábytku. Na paletě možností klepněte na příkaz Viditelnost. V dialogovém okně Nastavení viditelnosti prvku rodiny zrušte zaškrtnutí políčka Jemný. Tím zajistíte, že vybraná čára nebude viditelná v pohledech nastavených na tuto úroveň detailů. Klepněte na tlačítko OK. |
Právě jste dokončili definování 2D náčrtu pro hrubou a střední úroveň detailů. Zbývá nastavit v aplikaci Revit Architecture, jaké čáry vy neměly být asociovány s jemnou úrovní detailů. |
Pohled je nyní v režimu Izolovat a zobrazuje pouze symbolické čáry. |
15. Aktivujte pohled Referenční rovina (jemné zobrazení). Klepněte pravým tlačítkem myši v okně výkresu. Klepněte na příkaz Zoom do plochy.
16. Obdobným postupem vytvořte čárovou kresbu pro jemnou úroveň detailů: · Skryjte kategorii Referenční rovina. · Přidejte čáry, jak je znázorněno: Symbolické čáry - Vybrat čáry – Zamknout. · Skryjte kategorii 3D geometrie. · Začistěte symbolické čáry, jak je znázorněno. · Nastavte viditelnost nových čar pouze na Jemný. · V dialogovém okně s upozorněním na překrývání zvýrazněných čar klepněte na tlačítko OK. 17. Uspořádejte okna na obrazovce tak, abyste oba pohledy měli vedle sebe. Použijte příkaz Okna > Uzavřít skrytá okna a potom Okna > Dlaždice. Zabráníte tak tomu, aby všechna otevřená okna (jichž často bývá hodně) zahltila obrazovku. |
Přestože je úroveň detailů v pohledu nastavena na střední, symbolické čáry, které podle vašeho nastavení nemají být v hrubém nebo jemném zobrazení detailů vidět, jsou zobrazeny šedivě a ne černě. |
Nezapomeňte použít se zámkem nástroj pro výběr symbolických čar, aby symbolické čáry byly vztaženy k 3D geometrii. Plnou geometrii určují parametry typu rodiny. Pokud jednoduše skryjete vše a nakreslíte čáry, nebudou se přizpůsobovat s modelem.
Toto chování uvidíte u všech komponent v rámci souboru rodiny. Nezmizí, ale místo černě jsou zobrazeny šedivě. Jakmile je soubor načten do projektu, čáry se chovají podle vašich pokynů. |
Přizpůsobení rodiny 18. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Typy rodiny. Změňte hodnotu parametru Šířka nebo Hloubka. Všimněte si, že se změna projeví v 2D geometrii a dojde k její automatické aktualizaci. 19. Vypněte zobrazení 3D těles v půdorysném pohledu: · Aktivujte 3D pohled a vyberte celou geometrii. · Na paletě možností klepněte na příkaz Viditelnost a zrušte zaškrtnutí políčka Půdorysu/RCP. · Klepněte na tlačítko OK. Nové načtení rodiny do projektu 20. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Načíst do projektu. 21. Klepnutím na tlačítko Ano potvrďte, že souhlasíte s přepsáním stávajících verzí. 22. Uložte
projekt. |
V tomto bodě buď můžete znovu načíst rodinu do projektu, nebo rodinu uložit mimo projekt a přepsat původní soubor RFA. Anebo můžete příkazem Uložit jako vytvořit novou rodinu vycházející z těchto úprav. |
V pohledech Půdorys/RCP budete používat právě vytvořenou 2D geometrii jako znázornění. Pro všechny ostatní možnosti je znázornění generováno z 3D modelu a ve všech úrovních detailů. Tím rodinu načtete do vybraných otevřených projektů. Pokud máte otevřený víc než jeden projekt, budete dotázáni, do jakého projektu chcete rodinu načíst (zaškrtněte projekt i_Lekce 11a – Start.rvt). Máte-li otevřený pouze jeden projekt, rodina se načte automaticky bez této výzvy. V tomto okamžiku byla vaše práce převedena do aktuálního projektu. Rodinu, na které pracujete, uložte jako Police_Castecne.rfa a uložte i projekt. |
Všimněte si, že každý půdorysný pohled obsahuje rovinu řezu. Výchozí hodnota roviny řezu je 1000. Některé rodiny tuto rovinu řezu v půdorysném pohledu nerespektují a jsou zobrazeny, jako byste se na ně dívali shora. Podobně v řezu definovaném označením řezu se zobrazují jako konečný pohled a ne jako řez. Kategorie objektů modelu, které se zobrazují správně v půdorysu a řezu, si můžete zkontrolovat v dialogovém okně Nastavení > Styly objektu. 23. V půdorysném pohledu Podlaží 2 – nábytek přepněte úroveň zobrazení detailů mezi hrubou, střední a jemnou. Přidání maskovací oblasti 24. V souboru projektu klepněte na skříň. Na paletě možností klepněte na příkaz Upravit rodinu. 25. Nastavte pohled Referenční rovina jako aktuální. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Maskovací oblast. |
Střední úroveň zobrazení detailů Protože jste vypnuli viditelnost 3D objektů rodiny vytvořených vysunutím v půdorysném pohledu, skrz rodinu je vidět vzor šrafy podlahy. |
Pro kategorii Nábytek není nadefinováno znázornění v řezu. Pro jiné typy rodin, například obecné modely, mohou být vytvořeny řezy pomocí roviny řezu nebo roviny ořezání. Symbolické čáry, které jste vytvořili v této rodině, se nyní použití jako výchozí znázornění pohledu na rodinu shora.
Jemné zobrazení detailů V této části přidáme maskovací oblast pro skrytí podlahy pod skříní. Protože je rodina už otevřena, stane se aktivním souborem. |
26. Pomocí nástroje Čáry a obdélníku nakreslete obdélník uvnitř oblasti skříně. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Dokončit náčrt. 27. Klepněte na oblast. Na paletě možností klepněte na příkaz Viditelnost. V části Úroveň detailů zrušte zaškrtnutí políčka Jemný. 28. Vyberte maskovací oblast. Pomocí modrého úchytu nebo nástroje pro zarovnání vytvořte asociaci a zamkněte okraje oblasti k referenčním rovinám rodiny, jak je znázorněno. 29. Nastavte pohled Referenční rovina (jemné zobrazení) jako aktuální. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Maskovací oblast. Pomocí nástroje pro výběr čar a zámku sledujte obrys symbolických čar. Pomocí nástroje Oříznout začistěte čárovou kresbu podle obrázků. 30. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Vlastnosti oblasti. Vedle parametru Přepisy viditelnosti/zobrazení klepněte na tlačítko Upravit. V části Úroveň detailů zrušte zaškrtnutí políček Hrubý a Střední. |
|
|
Klepnutím na tlačítko OK se vraťte do okna výkresu. 31. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Dokončit náčrt. 32. Načtěte rodinu do projektu a přepínejte úroveň zobrazení detailů mezi hrubou, střední a jemnou. 33. Pomocí nabídky Okno se přepněto do Police_Castecne – 3D pohled. 34. Zavřete soubor rodiny pomocí příkazu Zavřít v nabídce soubor. Chcete-li, uložte projekt. |
Střední úroveň zobrazení detailů Zbývající cvičení v této lekci pracují přímo s rodinou skříně. Můžete použít zde vytvořenou rodinu, nebo začít se soubory RFA, které jsou součástí datových sad ke cvičením. |
Jemné zobrazení detailů Změny nemusíte ukládat. Už byly převedeny do projektu. |
V tomto cvičení přidáme ke skříni materiály.
Přestože byste mohli přímo přiřadit materiál 3D objektům vytvořeným vysunutím jako součást jejich vlastností, taková definice by byla statická, bez možnosti ovládat materiály v projektu. Revit Architecture poskytuje typ parametru, který vám umožňuje použít materiály, jakmile je objekt v projektu. Může to být buď parametr typu, nebo prvku.
Vytvoření nových parametrů materiálu 1. Otevřete datovou sadu Lekce 11b -Start.rfa. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Typy rodiny. 2. V dialogovém okně Typy rodiny v části Parametry klepněte na tlačítko Přidat. 3. V dialogovém okně Vlastnosti parametru nastavte následující: · Název = Povrch. · Seskupit parametr pod = Materiály a povrchy. · Typ = Materiál. · Zvolte přepínač Typ. Klepněte na tlačítko OK. 4. Zobrazte nový parametr v dialogovém okně Typy rodiny. Klepnutím na tlačítko OK se vraťte do okna výkresu. |
Parametr povrchové úpravy je nyní součástí definice rodiny. V tomto bodě není přiřazen žádnému konkrétnímu prvku. |
Toto je soubor rodiny ve stejné složce jako ostatní datové soubory ke cvičením, i když se jedná o soubor rodiny RFA, a ne o soubor projektu RVT. Pro tuto chvíli je rodina ve vztahu ke kótám plně parametrická. V dalším kroku přidáme nový typ parametru, který umožňuje uživateli parametricky změnit i materiál asociovaný s nábytkem. Pro teď vytvoříme právě jeden parametr materiálu, který použijeme na celou 3D geometrii. Kdybyste nevytvořili parametr povrchové úpravy, neměli byste po vložení rodiny do projektu přístup k tomuto ovládacímu prvku. V projektu můžete upravovat pouze ty parametry, které jsou uvedeny v dialogovém okně Typy rodiny. Tento parametr musíte přiřadit 3D objektům vytvořeným vysunutím. |
Asociace parametrů rodiny
vlastnostem 3D geometrie 5. Vyberte veškerou 3D geometrii a klepněte na příkaz Vlastnosti. 6. V dialogovém okně Vlastnosti prvku klepněte na tlačítko napravo od položky Materiál. 7. V dialogovém okně Asociace parametru rodiny vyberte parametr Povrch. Klepnutím na tlačítko OK zavřete každé dialogové okno. 8. V nabídce Soubor klepněte na příkaz Uložit. Zavřete rodinu. |
|
Parametr materiálu je pevně nadefinovaná vlastnost 3D objektu vytvořeného vysunutím. Této vlastnosti musíte přiřadit parametr rodiny nazvaný Povrch, který jste právě vytvořili. Pokud chcete, můžete v Editoru rodin vytvořit nový materiál a asociovat jej jako výchozí materiál pro rodinu. Všechny materiály vytvořené v rodině budou automaticky vytvořeny v každém projektu, do něhož bude tato rodina načtena. Má-li stávající materiál stejný název, materiál rodiny bude přepsán. Proto je vhodné dávat materiálům naprosto konkrétní názvy. Sami vytvořte nový projekt a načtěte do něj vytvořenou rodinu. Vložte do projektu několik prvků této rodiny a zkuste měnit jejich parametry. Všechny změny se rozšíří napříč všemi prvky rodiny. Je to proto, že jste všechny parametry rodiny nadefinovali jako parametry typu. |
V tomto cvičení přidáme ke skříni skleněné dveře. Do této chvíle jsme pracovali se dvěma typy parametrů. V tomto cvičení přidáme ke skříni dvoje skleněné dveře. Vytvoříme v rodině nový parametr typu Ano/Ne. Parametry typu Ano/Ne mají několik oblastí použití. V tomto cvičení přiřadíme parametr Ano/Ne viditelnosti skleněných dveří. Tím získáte možnost vypnout je v projektu, když je nebudete chtít vidět. Budou v rodině stále definovány, ale nebudou viditelné.
|
Typ parametru |
Název |
Přiřazeno |
Ovládací prvky |
Cvičení 10 |
Délka |
Šířka, Hloubka, Výška |
Kóta |
Geometrie |
Cvičení 11B |
Materiál |
Povrch |
Vlastnosti tělesa vytažením |
Materiál přiřazený hmotě |
Cvičení 11C |
Ano/Ne |
Skleněné dveře |
Vlastnosti tělesa vytažením |
Přepínač viditelnosti prvku |
Toto cvičení navazuje na poslední cvičení. Pokud jste prošli Cvičení 11B a úspěšně se vám podařilo použít materiály a upravit parametry kót, můžete s rodinou dále pracovat v tomto cvičení.
V tomto cvičení přidáme a zavazbíme nové reference a také vytvoříme vysunuté a vybrané prvky. Pokud se potřebujete seznámit s prováděním těchto úkolů, vraťte se do lekce 10.
Vytvoření referenčních rovin pro
madla dveří 1. Otevřete datovou sadu Lekce 11c -Start.rfa. Aktivujte čelní pohled. Přidejte tři nové referenční roviny a kóty znázorněné na obrázku.
2. Aktivujte pohled Referenční rovina (jemné zobrazení). |
|
Rodiny rozpoznávají logické podmínky jako Ano/Ne. Jejich pomocí můžete ovládat viditelnost skleněných dveří skříně. Dalším úkolem je vytvořit geometrii skleněných dveří. Tyto referenční roviny slouží k lokalizaci madel skleněných dveří později ve cvičení. Kvůli jednoduššímu vytváření skleněných dveří pojmenujte jednu z referenčních rovin. Vytvoříte tak pracovní rovinu, na které budete moci trasovat náčrt dveří. Můžete si to představit, jako byste do výkresu vložili list papíru, na němž budete jednoduše kreslit náčrt. |
3. Nazvěte pracovní referenční rovinu: · Aktivujte pohled Referenční rovina. · Vyberte horizontální referenční rovinu, která je druhá odspodu a nazývá se Čelo skříně. · Na paletě možností klepněte na příkaz Vlastnosti. · V dialogovém okně Vlastnosti změňte název na Sklo. · Klepněte na tlačítko OK. 4. Začněte vytvářet vytažení skleněného prvku a jako aktivní pracovní rovinu nastavte referenční rovinu Sklo: · Aktivujte přední pohled. · Na konstrukční paletě klepněte na nástroj Hmota > Hmota vysunutím. · Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Nastavit pracovní rovinu. · V dialogovém okně Pracovní rovina vyberte ze seznamu názvů položku Sklo. · Klepněte na tlačítko OK. 5. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Čáry. Na paletě možností klepněte na příkaz Vybrat. Zaškrtněte políčko Zamknout. Klepněte na čáry, jež tvoří první skříň, jak je znázorněno. |
|
Aby byl náčrt platný pro vysunutí, neměl by obsahovat průsečíky ve tvaru T a jeho čáry musí tvořit uzavřenou smyčku. Protože tomu tak s vaším náčrtem není, musíte jej opravit. |
6. Na panelu nástrojů klepněte na nástroj Rozdělit. Na paletě možností klepnete na příkaz Vymazat vnitřní úsek. Klepněte na spodní čáru na průsečíku dvou prostředních vertikálních čar. 7. Opakujte s čárou nahoře. 8. Klepněte na nástroj Oříznout. Nastavte režim ořezání na Prodloužit/ořezat k rohu. 9. Opakujte s druhou stranou.
10. Nastavte tloušťku a viditelnost skla: · Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Vlastnosti vysunutí. · Pro Konec vysunutí nastavte hodnotu -8 mm (sklo začíná na vnitřní straně nábytku). · Klepněte na tlačítko Upravit vedle položky Přepisy viditelnosti/zobrazení. · Zrušte zaškrtnutí políčka Půdorys/RCP a také |
|
Při tvorbě vysunutí z referenční roviny závisí, jestli je hodnota kladná nebo záporná, na směru, v němž jste referenční rovinu původně nakreslili (zprava doleva nebo zleva doprava). Pokud směr nakreslíte špatně, můžete jej po dokončení náčrtu vždycky změnit ve vlastnostech vysunutí. |
políčka Přední/Zadní (dveře nejsou zobrazeny v půdorysu nebo bočním pohledu). Klepnutím na tlačítko OK se vraťte do dialogového okna Vlastnosti prvku. 11. Přiřazení materiálu 3D objektu vytvořenému vysunutím: · Vedle položky Materiál klepněte na možnost <Podle kategorie>. Klepněte na box, který se zobrazí uvnitř položky. · V dialogovém okně Materiály vyberte možnost Sklo. · Klepnutím na tlačítko OK zavřete každé dialogové okno. 12. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Dokončit náčrt. Uložte soubor (Soubor > Uložit). Vytvoření madel pro skleněná dveře 13. Vytvořte načrtnuté čáry hmoty: · Klepněte na příkaz Hmota > Hmota vysunutím. · Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Nastavit pracovní rovinu. V dialogovém okně se přesvědčte, že je jako aktivní pracovní rovina nastaveno Sklo. · Vytvořte tři nové referenční roviny podobně jako na obrázku. · Vyberte nástroj Čáry a na paletě možností klepněte na kruhový tvar. Aktivujte poloměr a nastavte jej na 20 mm. · Přidejte dvě kružnice, jak je znázorněno vpravo. Všimněte si, že středem vložení je bod průsečíku referenčních rovin. |
|
Přiřadíte-li materiál tímto způsobem, bude materiál statický. Prvku umístěnému v projektu nemůžete přiřadit jiný materiál. |
14. Nastavte tloušťku a viditelnost vysunutí: · Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Vlastnosti vysunutí. · Jako konec vysunutí nastavte 30 mm. · Klepněte na tlačítko Upravit vedle položky Viditelnost a zrušte zaškrtnutí možnosti Půdorys/RCP. · V části Úroveň detailu vyberte pouze možnost Jemný (drobné nábytkové prvky jsou viditelné pouze v jemném zobrazení detailů). Klepnutím na tlačítko OK zavřete každé dialogové okno. 15. Dokončete plný prvek: Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Dokončit náčrt. 16. Otočení směru vysunutí: · Nastavte pohled Půdorysy: Referenční rovina jako aktuální. · Vyberte položku Madla. · Na paletě možností nastavte parametr Hloubka = -30 mm (záporná hodnota). V závislosti na směru, v němž jste původně nakreslili referenční rovinu Sklo, může být sklo nebo madlo vysunuto ze špatné strany. Je-li tomu tak: · Vyberte obrácený prvek. · Na paletě možností klepněte na příkaz Vlastnosti. · Nastavte parametr Hloubka = (Změňte hodnotu ze záporné na kladnou nebo naopak). · Klepněte na tlačítko OK. 17. V nabídce Soubor klepněte na příkaz Uložit (je dobré si zvyknout často ukládat rozpracovaný soubor). Vyzkoušejte rodinu tak, že změníte její paremetry (přizpůsobením). |
|
Tím pádem můžete ukončit režim Náčrt, protože jste dokončili vytváření 3D objektu. Předpoklady o začátku a konci vysunutí byly obrácené, protože referenční rovina byla nakreslena zleva doprava. Záporná hodnota má za následek vysunutí směrem k divákovi, kladná hodnota vysouvá směrem od něj. Pro přístup k těmto informacím slouží příkaz Vlastnosti vysunutí na konstrukční paletě při kreslení vysunutí nebo po dokončení náčrtu z vlastností objektu. |
Vytvoření parametru ovládání
zobrazení typu Ano/Ne 18. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Typy rodiny. 19. V dialogovém okně v části Parametry klepněte na tlačítko Přidat. V dialogovém okně Vlastnosti parametru nastavte následující: · Do pole Název zadejte Sklo dvířka. · Seskupit parametr pod: Grafika. · Jako Typ zvolte Ano/Ne. · Klepněte na přepínač Prvek (parametr se může lišit u každého jednotlivého kusu nábytku). Klepnutím na tlačítko OK se vraťte do dialogového okna Typy rodiny. 20. Zkontrolujte, že parametr nyní existuje jako parametr rodiny. Klepnutím na tlačítko OK se vraťte do okna výkresu. |
V této části vytvoříme parametr typu Ano/Ne prvku a přiřadíme tomuto parametru skleněné dveře a madla. Získáte tak možnost tyto prvky při načítání do projektu případ od případu vypínat. |
Zobrazí se parametr skleněných dveří a lze jej přiřadit viditelnosti prvku. Je-li políčko zaškrtnuté, prvek bude zobrazen, pokud zaškrtnuté není, prvek bude skrytý. |
21. Přiřaďte parametr viditelnosti skleněných dveří dveřím a madlům: · Vyberte skleněné dveře a madla a klepněte na příkaz Vlastnosti. · V dialogovém okně Vlastnosti prvku klepněte na šedivé tlačítko na pravém konci čáry Přepisy viditelnosti/zobrazení. Pomocí tohoto tlačítka můžete propojit jeden parametr s jednou vlastností. · V dialogovém okně Asociace parametru rodiny vyberte položku Sklo dvířka. Klepnutím na tlačítko OK zavřete každé dialogové okno. 22. Znovu uložte svou práci. Fungování tohoto parametru ověříme tak, že načteme rodinu do projektu. |
|
Otevřete nový projekt, načtěte do něj rodinu, vložte několik prvků rodiny do projektu a zkuste změnit parametry. Nově přidaný parametr vám umožňuje ovládat viditelnost skleněných dveří a madel na úrovni jednotlivých prvků. Zkuste ve 3D pohledu měnit úroveň zobrazení detailů. Dveře a madla by se měla zobrazit pouze v jemné úrovni detailů. Zkuste také změnit úroveň detailu v půdorysném pohledu. Zde by se bez ohledu na úroveň detailu dveře a madla neměla zobrazit. |
V tomto cvičení přidáme do skříně zásuvky. Zásuvky vytvoříme tak, že nejprve vytvoříme novou rodinu nábytku s jedinou zásuvkou. Tuto rodinu zásuvky načteme do rodiny skříně jako vnořenou rodinu v souboru skříně.
Rodinu dokončíme přidáním dvou zásuvek do volného prostoru mezi skleněnými dveřmi. Místo modelování v rodině skříně vytvoříme pro zásuvku novou rodinu a tu vložíme jako vnořenou rodinu. Šířku tohoto vnitřního prostoru určuje celková šířka typu rodiny – nebo parametr šířky. Vytvoříme parametry typu vzorců, které budou vycházet z hloubky, šířky a výšky skříní a promítnou tyto parametry do vnořené rodiny zásuvek.
Ale pěkně popořádku: začneme vytvořením rodiny zásuvek.
Popis pro vytvoření zásuvky není tak podrobný jako předchozí. Bude-li to třeba, můžete si procesy ověřit podle výchozího postupu pro vytvoření skříně. Toto cvičení lze zhruba rozdělit na následující části:
· Vytvoření rodiny zásuvek: Toto je nová rodina, kterou vytvoříme.
· Vytvoření skříně se zásuvkami: Odehrává se v rodině skříně a je obměnou cvičení z lekce 10.
· Vytvoření parametrů zásuvky v rodině skříně. Ty budou určovat geometrii vnořené rodiny zásuvek.
· Vytvoření vzorců pro parametry zásuvek v rámci rodiny skříně. Vzorce budou s jinými parametry rodiny provádět aritmetické operace.
· Načtení, vložení a umístění zásuvky. Jiné rodiny můžete načíst pro použití uvnitř rodin jako komponenty.
· Propojení parametrů rodiny skříně s rodinou zásuvek.
Vytvoření rodiny zásuvek 1. V nabídce Soubor klepněte na příkaz Nový > Rodina. Vyberte šablonu rodiny Nábytek.rft. Klepněte na tlačítko Otevřít. 2. Aktivujte pohled Referenční rovina (Prohlížeč projektu, Půdorysy). · Nastavte měřítko 1:10. · Přidejte tři referenční roviny, jak je znázorněno. · Přidejte kóty, jak je znázorněno: 3. Převeďte kóty na popisky (parametry typu), jak je znázorněno. |
|
Pokyny k vyrovnání hodnot parametrů a kót najdete v lekci 10. |
4. Vyberte spodní horizontální referenční rovinu a v jejích vlastnostech nastavte: · Název = Přední. · Je reference = Přední. 5. Aktivujte přední pohled: · Přidejte další referenční rovinu nad stávající. · Mezi dvě horizontální referenční roviny přidejte kótu. Nadefinujte asociaci kóty s novým parametrem výška: · Skupina = Kóty. · Parametr typu. 6. Aktivujte pohled Referenční rovina. Přidejte hmotu pomocí hmota>vysunutí: · Pro kreslení použijte nástroj na načrtnutí obdélníku. · Uzamkněte všechny strany k referenčním rovinám. V této fázi neklepejte na příkaz Dokončit náčrt. 7. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Vlastnosti vysunutí. 8. V dialogovém okně Vlastnosti prvku klepněte na šedivý obdélník na čáře Konec vysunutí. Vyberte parametr výška. Klepnutím na tlačítko OK zavřete každé dialogové okno. 9. Klepněte na tlačítko Dokončit náčrt. |
|
Všimněte si, že když podržíte kurzor nad průsečíkem dvou referenčních rovin, jedna nebo obě referenční roviny jsou zvýrazněny. Pokud je zvýrazněna pouze jedna referenční rovina, mírně kurzor přesuňte, aby byly zvýrazněny obě. Potom na průsečík klepněte. Pokud tento postup provedete s oběma rohy obdélníku, automaticky se zobrazí zámky. Konec vysunutí (hloubka) je nyní šedivý, protože je určován parametrem výšky. Je zde symbol rovnítka (=), podle něhož poznáte, že byla tato proměnná přiřazena jinému parametru. |
10. Vytvořte definici vybrání vnitřkuzásuvky: · Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Vybrání > Vybrání vysunutím. · Nakreslete obdélník na vnitřní straně stávajícího plného prvku. · Pomocí nástroje Kóta zamkněte okraje vybrání k referenčním rovinám (nastavte vzdálenost na 10 mm). V této fázi neklepejte na příkaz Dokončit náčrt. 11. Stejně jako v předchozím případě v dialogovém okně Vlastnosti vysunutí nadefinujte asociaci konce vysunutí s parametrem výšky a nastavte začátek vysunutí na 10 mm. Toto je tloušťka dna zásuvky. Lépe tento parametr uvidíte v čelním nebo 3D pohledu. Dokončete náčrt. 12. Vytvoření vybrání pro madlo: · Aktivujte čelní pohled. · Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Vybrání > Vybrání vysunutím. · Přidejte nový náčrt. Tentokrát je to kružnice definující otvor pro madlo zásuvky. Nakreslete kružnici, jak je znázorněno napravo. Ještě neklepejte na příkaz Dokončit náčrt. |
|
Je vhodné kótovat vůči referenční rovině a ne vůči geometrii předchozího 3D tělesa. Potřebujete zajistit, že tento náčrt zůstane trvale zarovnán s osou zásuvky a že se nezmění ani jeho vertikální pozice. Kvůli jednoduššímu zarovnání kružnice aktivujte možnost Viditelná středová značka a použijte ji jako referenční bod pro vytvoření vazby. |
13. Klepněte na nástroj Upravit. Klepněte na kružnici pravým tlačítkem myši. Klepněte na příkaz Vlastnosti prvku. Vyberte možnost Viditelná středová značka. Klepněte na tlačítko OK. 14. Pomocí nástroje Zarovnat zarovnejte a zamkněte kružnici ke středové referenční rovině. 15. Přidejte kótu mezi referenční rovinu, jež definuje výšku zásuvky, a střed kružnice. Nastavte vzdálenost na 30 mm a zamkněte ji. 16. V dialogovém okně Vlastnosti vysunutí nastavte hodnotu parametru Počátek vysunutí na 0. Klepněte na tlačítko OK. Klepněte na tlačítko Dokončit náčrt. 17. Otevřete pohled Referenční rovina a vyberte vybrání. Vyberte horní modrý bod a začněte jej posouvat směrem k vnitřku zásuvky. Uzamkněte tuto pozici. Zamkněte spodní trojúhelníkový úchyt k přední ploše zásuvky. |
|
Všimněte si křížku uprostřed kružnice. Právě z tohoto bodu definujete vazby k referenčním rovinám. Vysunutí má špatný směr. Musíte tento problém napravit. |
18. Nakonec v dialogovém okně Typy rodiny přidejte nový parametr Materiál. · Název: Povrch. úprava. · Asociujte k němu celou 3D geometrii. · Seskupit parametr pod: Materiály a povrchy. · Typ: Materiál. · Klepněte na přepínač Typ. Vyzkoušejte svou práci přizpůsobením modelu. Vyzkoušejte zadat různé hodnoty parametrů šířka, výška, hloubka atd. V nabídce Soubor klepněte na příkaz Uložit jako a uložte rodinu do souboru s názvem Lekce 11d - Zásuvka_CZ.rfa.Zavřete tento soubor: Vnořená rodina může být zároveň i sdílená rodina. Sdílenou rodinu vytvoříte klepnutím na příkaz Kategorie a parametry rodiny v nabídce Nastavení. |
|
Zaškrtnutím políčka Sdílené změníte chování vnořené rodiny, když je načtena do projektu. Když je vnořená rodina sdílena: · Můžete rodinu přímo načíst do projektu a aktualizovat tak všechny rodiny, v nichž je vnořena. · Vnořenou rodinu můžete zařadit do výkazu, i když se nachází v jiné rodině. |
Rodinu zásuvek nyní můžete vložit do rodiny nábytku, ale nejprve je třeba provést několik úprav skříně. Chybí vám malá skříň, která je v otevřeném prostoru umístěna mezi dvěma zásuvkami. Vytvoření skříně zásuvek v rodině
skříně 19. Otevřete datovou sadu Lekce 11d - Start.rfa. 20. Aktivujte čelní pohled. Na konstrukční paletě klepněte na nástroj Hmota > Hmota vysunutím. Dvakrát si zkontrolujte, že jako aktivní pracovní rovina je nastavena Zadní. Přidejte náčrt obdélníku do horní části prázdného prostředního prostoru ve skříni, jak je znázorněno na výkresu vpravo. 21. Zarovnejte a uzamkněte náčrt, jak je znázorněno. |
Rodina skříně neobsahuje žádné parametry, které definují šířku, hloubku a výšku zásuvky. První problém můžete vyřešit stejným postupem, jakým jste vytvořili skříň a zásuvku. Druhý problém vyžaduje vzorce, které budou vypočítávat hodnoty parametrů zásuvky. |
Vytvoříme tři nové parametry: • Šířka zásuvky = (Šířka / 3) - (2 x 19 mm) • Výška zásuvky = ((((celková výška - 50 mm – 34 mm) / 5) / 2) – 19 mm) • Hloubka zásuvky = Hloubka -15 mm Soubor Lekce 11D – Start.rfa je výsledný produkt cvičení 11C. Můžete jej použít jako výchozí bod, nebo pokračovat v práci se skříní, kterou jste vyzkoušeli v projektu. Nyní přidáme rozdělovací příčku mezi obě zásuvky. Podrobný postup, jak to udělat, najdete v lekci 10. |
22. Přidejte kótu pro tloušťku korpusu. · Vyberte řetězec kóty, nastavte jej na 19 mm a potvrďte. · Zamkněte tuto kótu. · Klepněte na tlačítko Dokončit náčrt. 23. Otevřete pohled Referenční rovina (hrubá a střední kvalita), vyberte 3D geometrii a pomocí modré dvojšipky v popředí jej zarovnejte k druhé referenční rovině odspodu (viz obrázek). Zamkněte jej k dané pozici. 24. V dialogovém okně Vlastnosti, které se vztahuje k této geometrii: · Nadefinujte asociaci parametru rodiny Povrch s parametrem prvku Materiál. · Klepněte na tlačítko Upravit vedle položky Přepisy viditelnosti/zobrazení a zrušte zaškrtnutí možnosti Půdorys/RCP. Klepnutím na tlačítko OK zavřete všechna dialogová okna a vraťte se do okna výkresu. Vytvoření parametrů zásuvky v rodině
skříně. 25. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Typy rodiny. V části Parametry klepněte na tlačítko Přidat a nastavte následující: · Název = Zásuvka Šířka · Seskupit parametr pod = Kóty. · Typ = Délka. · Klepněte na přepínač Typ. |
Nyní je vše připraveno pro začlenění nové vnořené rodiny. Dalším krokem je načtení rodiny, která má být vnořena, a správné připojení jejích parametrů k parametrům skříně. |
|
Klepnutím na tlačítko OK se vraťte do dialogového okna Typy rodiny. 26. V části Parametry klepněte na tlačítko Přidat a nastavte následující parametr výšky zásuvky: · Název = Zásuvka Výška · Seskupit parametr pod = Kóty. · Typ = Délka. · Klepněte na přepínač Typ. Klepnutím na tlačítko OK se vraťte do dialogového okna Typy rodiny. 27. V části Parametry klepněte na tlačítko Přidat a nastavte následující parametry hloubky zásuvky: · Název = Zásuvka Hloubka · Seskupit parametr pod = Kóty. · Typ = Délka. · Klepněte na přepínač Typ. Klepnutím na tlačítko OK se vraťte do dialogového okna Typy rodiny. 28. Zkontrolujte parametry v dialogovém okně Typy rodiny. Klepnutím na tlačítko OK se vraťte do okna výkresu. |
|
Parametry byly vytvořeny a lze je použít. |
Vytvoření vzorců pro parametry
zásuvky 29. Teď v dialogovém okně Family Types zadejte do polí Hloubka zásuvky, Výška zásuvky a Šířka zásuvky vzorce, jak je znázorněno na obrázku. Aby aplikace Revit Architecture zpracovala zadané vzorce, musíte správně zachovat malá a velká písmena (v aplikaci Revit Architecture není šířka totéž jako Šířka). Přípona "mm" je automaticky přidána poté, co potvrdíte zadaný vzorec, takže ji nemusíte zadávat. Klepnutím na tlačítko OK vše potvrďte. Klepnutím na tlačítko Použít můžete vzorce při vytváření vyzkoušet. 30. Klepnutím na tlačítko OK se vraťte do okna výkresu. Uložte rodinu. Načtení, vložení a umístění zásuvky 31. Načtení rodiny zásuvky do rodiny skříně: · V nabídce Soubor klepněte na příkaz Načíst z knihovny > Načíst rodinu. · Vyhledejte na disku rodinu zásuvek (musíte si pamatovat, kam jste ji uložili). · Klepněte na tlačítko Otevřít. |
Zadejte vzorec a klepněte na tlačítko Použít. Pokud je vše správně, ve sloupci hodnoty se zobrazí vypočtená šířka. Na případné chyby vás aplikace Revit Architecture upozorní. V této části vnoříme rodinu zásuvek do rodiny skříně. |
Změňte základní hodnoty jako šířku a výšku a sledujte přitom výslednou šířku a výšku zásuvky. |
32. Vložte prvek zásuvky do souboru rodiny skříně: · Nastavte pohled Referenční rovina jako aktuální. · Na konstrukční paletě Základní klepněte na příkaz Komponenta. · Klepněte kdekoli v oblasti výkresu a vložte do skříně jeden prvek rodiny zásuvky. 33. Pomocí nástroje Zarovnat proveďte následující: · Klepněte na prostřední referenční rovinu. · Klepněte na osu zásuvky a zamkněte toto zarovnání. 34. Zarovnejte čelní stranu zásuvky s druhou referenční rovinou odspodu (viz obrázek). Zamkněte i toto zarovnání. |
|
Když kurzor v režimu Zarovnat umístíte nad osu zásuvky, aplikace Revit Architecture zobrazí tlustou černou čáru, která označuje referenční rovinu rodiny zásuvek. Aby se rodina zásuvek dokonale shodovala se skříní, musíte propojit parametry obou rodin. |
Propojení parametrů rodiny skříně s
rodinou zásuvek 35. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Upravit a vyberte zásuvku. Na paletě možností klepněte na příkaz Vlastnosti. 36. V dialogovém okně Vlastnosti prvku klepněte na příkaz Upravit / Nový, abyste zobrazili vlastnosti prvku a tedy parametry zásuvky. 37. Klepněte na malý šedivý box na úrovni hloubka. V dialogovém okně Asociace parametru rodiny vyberte položku Zásuvka Hloubka. Klepněte na tlačítko OK. Opakujte postup pro všechny tři parametry a vytvořte jejich asociaci následovně: · Šířka = Zásuvka Šířka. · Výška = Zásuvka Výška. · Povrch. úprava = Povrch. Klepnutím na tlačítko OK zavřete každé dialogové okno. |
|
Vlastnosti prvku jsou stejné vlastnosti, které byste očekávali při načtení této rodiny do projektu. Pomocí malých šedivých boxů napravo od parametrů Šířka, Hloubka, Výška a Povrch. úprava vytvořte propojení mezi parametry. |
38. Aktivujte přední pohled. Pomocí nástroje Zarovnat zarovnejte a zamkněte zásuvku v horním prázdném prostoru. Pokud máte problém s výběrem spodní čáry zásuvky, jednoduše umístěte kurzor poblíž této čáry a několikrát stiskněte klávesu TAB, dokud není daná čára aktivována. Potom ji klepnutím vyberte. (Klávesa TAB velmi pomůže ve všech případech s překrývající se geometrií.)
39. Přejděte do pohledu Referenční rovina a stejným postupem vložte, zarovnejte a uzamkněte druhou zásuvku. Přepněte do čelního pohledu a opakujte, přičemž druhou zásuvku vertikálně zarovnáte a zamknete. Vyzkoušejte rodinu změnou parametrů, přizpůsobením modelu. 40. Vyberte obě zásuvky. Na paletě možností klepněte na příkaz Viditelnost. Zrušte zaškrtnutí políčka Půdorys/RCP. Klepněte na tlačítko OK. 41. Uložte soubor. |
|
Protože jsou všechny parametry zásuvky parametry typu, nemusíte postup opakovat i pro druhou zásuvku. Nový prvek zásuvky automaticky převezme vlastnosti stávajícího prvku. Stačí jej zarovnat v půdorysu a pohledu. Pokud si troufnete, zkuste zásuvku zkopírovat do čelního pohledu, místo abyste ji znovu vložili v půdorysu. Podaří se vám v čelním pohledu nastavit všechna zarovnání? Máte rodinu téměř dokončenou. Než ji ale použijete v projektu, možná do ní budete chtít přidat podkategorie. Pomocí podkategorií můžete ovládat celkové zobrazení rodiny ve všech pohledech (tloušťku, barvy a styl čar, materiál atd.). |
Kategorie rodiny byla nadefinována, když jste vybrali šablonu, ze které jste ji vytvořili. Tuto šablonu můžete později změnit, ale není to vhodné. Vždy dbejte na to, abyste při vytváření nové rodiny vybrali správnou šablonu. Potom vytvořte v rodině nové podkategorie.
Vytvoření podkategorií kategorie
nábytku 1. Otevřete soubor Lekce 11e Police - Start.rfa 2. V nabídce Nastavení klepněte na příkaz Styly objektů. Přejděte v seznamu dolů ke kategorii Nábytek. Implicitně je zde předem nadefinována podkategorie: Skryté čáry. Potřebujete tři nové podkategorie: · Sklo · Police · Doplňky 3. Klepněte na tlačítko Nový. · Jako název zadejte Police. · V poli Podkategorie z vyberte Nábytek. Klepněte na tlačítko OK.
4. Opakujte operaci pro podkategorie Sklo a Doplňky. |
Toto cvičení staví na práci z předchozích cvičení. Pokud jste předchozí cvičení nedokončili, ale chcete si projít toto cvičení zaměřené na podkategorie a rodiny, otevřete datovou sadu pracovního sešitu Lekce 11e Shelf - Start.rfa. Pro každou podkategorii můžete nastavit tloušťku čáry, barvu a materiál podle svých představ. Materiál je přiřazen podkategoriím rodiny pouze v případě, že je hodnota parametru nastavena na <Podle kategorie>. Zde jednoduše změníte barvu jedné z podkategorií. |
|
5. V dialogovém okně Styly objektů, na čáře Police klepněte na tlačítko Barva čáry. V dialogovém okně Barva vyberte jakoukoli barvu. Klepněte na tlačítko OK. 6. Chcete-li vidět pouze symbolické čáry, aktivujte pohled Referenční rovina (jemné zobrazení). Nástrojem Skrýt/Izolovat skryjte: · referenční roviny, · 3D geometrii, · vnořené rodiny. Vyberte všechny tyto čáry. · Na paletě možností pomocí seznamu Typ změňte čáry na Police. Přiřazení podkategorií objektům
masky 7. Nastavte pohled Referenční rovina (jemné zobrazení) jako aktuální. Ukažte kurzorem na okraj skříně. Několikrát stiskněte klávesu TAB, dokud se v tipu k nástroji nebo na stavové liště nezobrazí maskovací objekt. Klepnutím levým tlačítkem myši vyberte maskovací oblast. |
Maskovací objekty v rámci rodiny nelze tímto způsobem přímo přiřadit kategorii, ale musí být přiřazeny podkategorii v režimu úprav. |
|
8. Na paletě možností klepnete na tlačítko Upravit. Vyberte veškerou čárovou kresbu. Pomocí seznamu Typ změňte podkategorii těchto čar na Police. Klepněte na tlačítko Dokončit náčrt. Opakujte pro maskovací oblast hrubého zobrazení detailů. Přiřazení podkategorií plným
objektům vytvořeným vysunutím. 9. V 3D pohledu vyberte skleněné dveře. Na paletě možností klepněte na příkaz Vlastnosti. V části Identifikační data nastavte podkategorii Sklo. Klepnutím na tlačítko OK zavřete všechna dialogová okna a vraťte se do okna výkresu. 10. Opakujte a přiřaďte následující prvky příslušným podkategoriím: · Všechny svislé příčky, horizontální police a sokly asociujte s kategorií Police. · Dveřní madla přiřaďte podkategorii příslušenství. Uložte rodinu. |
V principu můžete použít stejnou metodu pro 2D i 3D, i když vlastní proces je trochu odlišný. Například když vyberete 3D plné těleso, nemůžete vybrat podkategorii v seznamu Typ na paletě možností. Místo toho musíte otevřít vlastnosti prvku pro každý plný objekt a přiřadit mu podkategorii. |
|
Úprava rodiny zásuvek na místě 11. Vyberte zásuvku a na paletě možností klepněte na příkaz Upravit rodinu. Klepnutím na tlačítko Ano otevřete rodinu pro úpravy. 12. V nabídce Nastavení klepněte na příkaz Styly objektů. Vytvořte novou podkategorii Police. 13. Asociujte celou geometrii k této podkategorii. |
Pomocí procesu, který jste použili už v dřívějším cvičení, otevřete rodinu zásuvek a upravte skříň v souboru projektu. |
Pokud jde o zásuvky, pokud jste jim zkoušeli asociovat podkategorii, možná jste si všimli, že v jejich vlastnostech není k dispozici parametr podkategorie. Důvod je ten, že zásuvky jsou vnořené rodiny. Proto se vraťte do rodiny zásuvek a tam upravte nastavte podkategorie. V dalším kroku vytvoříme podkategorii rodiny zásuvek, která se nazývá Police (stejně jako podkategorie v souboru rodiny skříně). Po načtení zpět do souboru rodiny veškerá geometrie používá stávající definici skříně. Alternativou je vytvořit podkategorii nazvanou Bin. V tomto případě by se při jejím načtení do rodiny skříně zároveň načetla i tato kategorie a měli byste nad touto podkategorií přímou kontrolu v souboru rodiny skříně. Podobně když načtete položku skříně do projektu, přinese s sebou i všechny podkategorie, včetně podkategorie Bin. Potom byste k této podkategorii měli přístup v souboru projektu. |
14. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Načíst do projektu. · Zaškrtněte aktuální rodinu skříně, na které pracujete. · Klepněte na tlačítko OK. · Zaškrtněte možnost Přepsat hodnotu parametru existujícího typu. · Klepnutím na tlačítko Ano potvrďte přepsání. 15. Zavřete rodinu Zásuvka. 16. V dialogovém okně s dotazem na uložení změn klepněte na tlačítko Ne. Nyní byste se měli znovu nacházet v rodině skříně. Uložte rodinu. Vytvoření typů 17. Na konstrukční paletě klepněte na příkaz Typy rodiny a potom na tlačítko Nový. Jako název nového typu zadejte 2100 x 1100 x 350 se dveřmi. Klepněte na tlačítko OK. |
Chcete-li, můžete uložit změny. Pokud to uděláte, software se pokusí najít původní umístění souboru rodiny zásuvek, odkud byla načtena do rodiny. Rodina je dokončena a je plně parametrická. Avšak stále můžete vytvářet typy. Jinými slovy, můžete předem nastavit různé typy této rodiny s předdefinovanými parametry šířky, hloubky, výšky a materiálu. |
Ukládat však nemusíte, protože změny už byly načteny do rodiny skříně. Zásuvky převezmou vlastnosti podkategorie skříně definované v rodině skříně. Jsou-li předem nadefinovány typy, skříň může být automaticky vložena v různých standardních velikostech nebo materiálech, takže uživatelé mohou jednoduše vybrat typ ze seznamu. Pokud by požadovaný typ nebyl v seznamu k dispozici, uživatel jej vždycky může vytvořit. Tato část popisuje, jak na to. |
18. Změňte odpovídající hodnoty v dialogovém okně Typy rodiny. Opakujte a vytvořte nový typ 2100 x 1300 x 350 bez dveří. Upravte parametry následovně: · Šířka (1300). · Výška (2100). · Hloubka (350). · Zrušte zaškrtnutí políčka Skleněné dveře. Klepněte na tlačítko OK. V nabídce Soubor klepněte na příkaz Uložit. 19. Vytvořte nový projekt, nebo otevřete stávající. Načtěte novou rodinu skříně. Vložte do projektu několik jejích instancí. V dialogovém okně Vlastnosti daného prvku v části Type vidíte dva nebo tři různé předdefinované typy této rodiny. 20. V souboru projektu změňte parametry prvku (Skleněné dveře) i parametry typu (šířku, výšku atd.). Nezapomeňte, že madla dveří jsou vidět pouze v jemném zobrazení. |
|
Název rodiny je zobrazen spolu s názvem typu. Rodina je v tomto případě název souboru RFA, v němž jste pracovali. |
21. Aktivujte půdorysný pohled 1NP. Klepněte pravým tlačítkem myši v okně výkresu. Klepněte na příkaz Vlastnosti pohledu. Klepněte na tlačítko Upravit u parametru Přepisy viditelnosti/zobrazení. Rozbalte kategorii Nábytek. 22. Klepnutím na prázdný box ve sloupci Pohled/Povrch – Čáry na pozici Police aktivujte přepis. Změňte parametry Barva čáry a Vzor čáry. Klepněte na tlačítko OK. 23. Zkontrolujte, že právě provedené změny se správně rozšíří v celém projektu.
24. Aktivujte 3D pohled. V dialogovém okně Vlastnosti pohledu klepněte na tlačítko Přepisy viditelnosti/zobrazení. · Rozbalte kategorii Nábytek. · Zrušte zaškrtnutí u položky Příslušenství. · Klepněte na tlačítko OK. |
|
Opět díky podkategoriím můžete mít prvek této rodiny, v němž jsou madla jednoduše vypnuta, a tedy jsou neviditelná. Pokud v daném pohledu příslušenství nevidíte, nezapomeňte, že se zobrazují pouze v jemné úrovni detailů. |
25. Vyberte jakýkoli prvek skříně: · Přejděte do dialogového okna s jejími vlastnostmi. · Klepněte na tlačítko Upravit / Nový. · V dialogovém okně, které se otevře, klepněte na tlačítko Duplikovat. · Revit Architecture vás vyzve k zadání nového názvu: vytvoříte nový typ této rodiny. Nazvěte nový typ 2100 x 1300 x 350 – Červený lak. · Klepnutím na tlačítko OK zavřete každé dialogové okno. Zkuste vytvořit materiál červeného laku a použít jej na skříň. Právě jste vytvořili nový typ této rodiny.
Můžete vytvořit tolik typů rodiny, kolik chcete, a použít je v jakémkoli projektu. |
|
|