Program typu applet má výhodu spouštění z prohlížeče. Při spuštění má již vlastní okno a schopnost komunikovat s uživatelem pomocí tohoto rozhraní. Applety jsou navrženy pro použití v sítích, proto neumožňují přistupovat k souborům na disku.
import java.applet.*;
public class JménoAppletu extends Applet
Třída applet umožňuje reagovat na řadu událostí. Příklad jednoduchého appletu vypisujícího pozdrav "Ahoj světe":
  import java.applet.*;                // importování balíku applet
  import java.awt.*;                   // importování balíku awt
  public class Ahoj extends Applet     // deklarace veřejné třídy
  {
    public void paint (Graphics g)     // zavolání metody paint
    { 
      g.setColor(Color.red);           // nastavení barvy
      g.drawString("Ahoj světe", 5, 10); // vypsání řetězce
    }
  }
Kód appletu můžete napsat v libovolném textovém editoru, který umožní ukládat ASCII soubor s koncovkou .java nebo v některém z dostupných vývojových prostředí Javy (Visual Caffe, Visual J++ atd.). Při úpravách AutoCADu je firmou Autodesk doporučováno vývojové prostředí firmy Microsoft, které je možné bezplatně nahrát na adrese www.microsoft.com/java, v současnosti ve verzi 3.2. Další příklady jsou vytvářeny pomocí vývojového prostředí SDK Microsoft ve verzi 3.2. Uložený soubor Ahoj.java zkompilujeme příkazem:
jvc Ahoj
Po zkompilování se vytvoří soubor Ahoj.class. Abychom si mohli jednoduchý applet prohlédnout musíme vytvořit soubor Ahoj.html, který bude obsahovat následující kód:
  <html>
    <head>
      <title>Stránka s appletem</title>
      <meta http-equiv="Content-Type" 
        content="text/html; charset=windows-1250">
    </head>
    <body bgcolor="#FFFFFF">
      <applet code="Ahoj.class" width=300 height=300></applet>
    </body>
  </html>
Soubor Ahoj.html obsahující volání appletu si můte prohlédnout ve webovském prohlížeči nebo v appletviewru (součástí dodávky JDK firmy Sun).
Při práci s AutoCADem asi budete více využívat programy Javy typu aplikace.
![]()
Aplikace Javy má podobnou strukturu jako applet Javy. Při psaní aplikace Javy musíme definovat metodu main, která se vyvolá při spuštění programu.
public class jméno_třidy
public static void main(String args[])
Příklad jednoduché aplikace vypisujícího pozdrav "Ahoj světe":
  public class Ahoj2                       // deklarace veřejné třídy
  {
    public static void main(String args[]) // deklarace metody main
    {
      System.out.println("Ahoj světe");    // vypsání pozdravu
    }
  }
Třídu uložíme do souboru Ahoj2.java a zkompilujeme příkazem:
    jvc Ahoj2
Vytvoří se soubor Ahoj.class, který spustíme příkazem:
    jview Ahoj2
Program vypíše text do okna konzole. Všimněte si základních rozdílů mezi aplikací a appletem:
![]()