Jednou z nejobvyklejších úloh v projektech inženýrských staveb jsou výpočty objemu mezi dvěma povrchy - např. objemu přesunu zeminy mezi starým a novým tvarem povrchu terénu.
Máte-li aplikaci AutoCAD Civil 3D, je tato úloha snadno řešitelná pouhým vyvoláním vestavěné funkce - např. viz. Pokud ale máte k dispozici pouze holý AutoCAD, je její řešení složitější a musíte použít pomocné modelovací funkce.
Mějme například dvě sady souřadnic bodů popisující stávající (starý) a plánovaný (nový) povrch terénu. Nejprve bude potřeba vytvořit z těchto bodů 3D povrch (digitální model terénu). To je opět triviální úloha pro AutoCAD Civil 3D; v holém AutoCADu budete potřebovat nadstavbovou utilitu - např. bezplatnou LISP utilitu firmy CAD Studio - DTM (viz též Tip 5933). Její příkaz DTM vám pomůže vytvořit ze souřadnic bodů trojúhelníkovou síť (TIN) povrchu terénu z 3D plošek (3DFACE)- zde jsou vytvořeny náhodné (příkaz DTMRND) povrchy v červené a zelené barvě (obarveno ručně, doporučujeme umístit do samostatných hladin pro následný snazší výběr objektů):

Takovýchto add-on aplikací existuje celá řada - většina vytváří jako výsledek trojúhelníkovou síť z objektů 3DFACE.
Pro výpočet objemu mezi dvěma povrchy je potřeba "znormalizovat" jejich tvar - musí sdílet přesně stejnou půdorysnou hranici, aby byl možné stanovit objem jako součet objemů jednotlivých hranolů mezi terény. To ve většině případů znamená, že musíte jeden nebo oba povrchy oříznout - buď vytažením obrysové křivky toho menšího z nich, nebo vytvořením pomocného ořezového 3D kvádru, resp. hranolu. Budeme také potřebovat ze všech těchto komponent vytvořit autocadovské objekty typu Povrch (Surface), aby bylo možné vygenerovat výsledné 3D těleso a zjistit jeho objem.
Nakreslete ořezový kvádr příkazem SÍŤ Kvádr (nebo vytáhněte obecnou 2D křivku na 3D síť). Můžete jej kreslit v půdorysu a využít bodového filtru .XY a zadávaných souřadnic Z tak, aby vznikl kvádr s dostatečnou výškou. Viz výsledný poloprůhledný bílý objekt. Převeďte tento kvádr a postupně i oba terény na objekty typu Povrch pomocí příkazu PŘEVNAPOVRCH (_CONVTOSURFACE). Vyberte vždy všechny trojúhelníky (3DFACE) daného terénu.


Můžete nyní vymazat staré 3DFACE popř. řídicí body (POINT) - snadno je vyfiltrujete např. pomocí RVYBER.
Nyní je třeba si připravit "bočnice" a horní a dolní "podstavu" budoucího 3D tělesa. Na to je potřeba odříznout horní a dolní rovinu ořezového kvádru (hranolu). Použijte příkaz ROVINPOVRCH (_PLANESURF) pro nakreslení pomocného půdorysného povrchu a zkopírujte jej (pomocí uzlů) trochu nad horní terén a pod spodní terén, tak aby povrch ještě řezal daný kvádr:

Pomocí ribbonu Povrch > Upravit a jeho příkazu OŘEŽPOVRCH (_SURFTRIM) ořízněte pomocný kvádr. Postupujte dle výzev - musíte vybrat kvádr, pak ořezovou rovinu a pak znovu kvádr (nad rovinou v horním případě, pod rovinou ve spodním).
Poslední částí postupu je "vytvarování" 3D tělesa. Spusťte příkaz TVARUJZPOVRCHŮ (_SURFSCULPT) a na jeho výzvu vyberte nově oříznutý pomocný kvádr (hranol; bez ořezových rovin) i oba terény (např. oknem):

Tím vytvoříte výsledné 3D těleso:

a můžete analyzovat jeho objem a další hmotové vlastnosti příkazem HMOTV (_MASSPROP):
