Vytažené a rotační těleso

Vytažené těleso (příkaz EXTRUDE) a rotační těleso (příkaz REVOLVE) naleznete v menu Draw/Solids nebo na stejnojmenné nástrojové liště. Oba příkazy patří k těm, jejich použití vyžaduje určitou přípravu. Nejprve je třeba mít nakreslené řídící křivky, a potom teprve volat potřebný příkaz.

Rotační těleso — REVOLVE

vznikne rotací uzavřené křivky kolem zadané osy. Při zadávání vybíráme nejprve uzavřené křivky pro rotování, potom určujeme osu rotace (Nejčastěji dvěma body, ale je možné ji také mít nakreslenou nebo nechat rotovat kolem jedné ze souřadných os.). Jako poslední určujeme úhel, který má těleso vyplnit (při úhlu 360° vyjde plné rotační těleso). Zadáváním je příkaz podobný příkazu pro rotační plochu, jenže tentokrát vznikne těleso.

Command: REVOLVE
Select objects: vyberu Vybereme uzavřenou řídící křivku (křivky) udávající vlastně průřez tělesa.
Select objects: vyberu
Specify start point for axis of revolution or
define axis by [Object/X (axis)/Y (axis)]:
bod Zadáme postupně dva body určující osu rotace.
Další možností je vybrat z nabídky jinou možnost specifikaci osy rotace — Object (vyberu osu ukázáním), X-axis (těleso vznikne rotací kolem osy x resp. y).
Specify endpoint of axis: bod
Specify angle of revolution <360>:číslo (úhel) Pro úhel 360 dostaneme plné rotační těleso, pro menší úhel pouze jeho část.

Příklad ukazuje řídící křivku (vlevo) a z ní vzniklé rotační těleso.

Těleso vzniklé vytažením — EXTRUDE

Příkaz EXTRUDE patří k nejsilnějším modelačním příkazům. Můžeme jím dostat tělesa, která vzniknou vytažením uzavřené křivky buďto do zadané výšky nebo podle zadané křivky.

Vytažení do výšky

Command: EXTRUDE
Select objects: vyberu Vybereme uzavřenou řídící křivku (křivky) udávající vlastně průřez tělesa.
Select objects: vyberu
Specify height of extrusion or [Path]: číslo
nebo dva body
Zadáme výšku vytažení.
Specify angle of taper for extrusion <0>: úhel Sklon površek (úhel zešikmení), který je zadán jako úhel od svislice. Kladný úhel způsobí zúžení tělesa, záporný jeho rozšíření. Pro úhel 0 dostanete válcovité těleso zadaného průřezu. Pozor na to, že hodnota úhlu musí být smysluplná — těleso se nesmí uzavřít před dosažením zadané výšky.

Příklad ukazuje čtverec o hraně 100 vytažený do výšky 200. Úhel površek je (od leva) 0, 10 a -10.

Vytažení podle trajektorie (cesty)

(např. potrubí) je třeba mít předem nakresleny dvě křivky:
jednu uzavřenou, která bude udávat průřez tělesem,
a druhou křivku — cestu (Path), podél níž bude průřez „vytažen“. Řídící průřezová křivka by měla být nakreslena kolmo na konec cesty resp. takto bude nové těleso vytvořeno.

Pokud je cesta rovinná křivka, můžeme použít pro její vytvoření příkaz PLINE i hladkou křivku SPLINE. Jestliže je cesta ale opravdu vedena do prostoru, je jedinou možností příkaz 3DPOLY (3DKřivka), který produkuje pouze křivku z úsečkových segmentů. Někdy si lze poradit tak, že vytvoříme jednotlivé segmenty s rovinnou cestou, které dodatečně sjednotíme do jednoho tělesa.

Command: EXTRUDE
Select objects: vyberu Vybereme uzavřenou řídící křivku (křivky) udávající průřez tělesa.
Select objects: vyberu
Specify height of extrusion or [Path]: P Přepneme na vytažení podle cesty.
Select extrusion path: vyberu Ukážeme na křivku (pouze jednu) podél které se má řídící křivka vytáhnout.

Příklad ukazuje použití příkazu EXTRUDE pro vytvoření „myší díry“ do kostky.