Pohled na model z prostoru

Určení pohledu na model

Prostorové pohledy na model můžeme dostat dvěma způsoby: Buďto v nabídce View/3DViews nebo příkazem 3DOrbit, který nalezneme také v nabídce View nebo rychleji na tlačítku , které je součástí standardní nástrojové lišty. 3D0rbit slouží k interaktivnímu nastavení pohledu pomocí myši (podobně jako k nastavení zvětšení, zmenšení a posunu většinou stačí kolečko na myši), ale nelze jej použít k nastavení přesně definovaného pohledu. Je zřejmé, že tento způsob natáčení pohledu na model je nejjednodušší a nejpohodlnější. Nebylo by ale vhodné, abyste ho považovali za jediný. Jsou situace, kdy budete muset použít i některý ze způsobů z nabídky nebo nástrojové lišty 3DViews.
 

Pro přesné nastavení pohledu na model je třeba použít příkazy z nabídky View/3DViews. Zde máme následující možnosti:


Poznámka: Nástrojová lišta View obsahuje jen základní a izometrické pohledy na model a navíc tlačítko pro pojmenované pohledy. Navíc obsahuje příkaz Camera pro nastavení pohledu pomocí kamery a cíle (Target), tj určujeme z kterého bodu na který se díváme. Tento příkaz bude podrobně probrán v kapitole o perspektivě.

Pojmenované pohledy

Pohledy na výkres lze pojmenovat pomocí příkazu View/Named Views tak, že v tabulce pohledů přejmenujeme aktuální (current) pohled na své vlastní jméno. K pojmenovaným pohledům se můžeme vracet, případně jich využít při nastavování scén pro rendrování. Povšimněte si, že tabulka pojmenovaných pohledů obsahuje i informaci o tom, jestli v pohledu je či není zapnutá perspektiva.

Půdorysný pohled

Půdorysný pohled můžeme nastavit vůči základnímu (World) souřadnému systému, vůči aktuálnímu souřadnému systému nebo vůči kterémukoli pojmenovanému souřadnému systému. Dostaneme ho buďto přímým příkazem PLAN nebo v menu View/ 3DViews/ Plan View.