kreslí pravidelné mnohoúhelníky s 3–1024 stranami. Tímto příkazen lze velmi snadno nakreslit čtverec (jako čtyřúhelník) nebo rovnostranný trojúhelník.
Mnohoúhelník můžeme kreslit dvěma základními způsoby:
Příkaz: | polygon | ||
Zadejte počet stran <n>: | číslo | Zadáme počet stran n-úhelníka. | |
Určete střed polygonu nebo [Strana]: | bod | Zadáme střed polygonu. | |
Zadejte volbu [Vepsaný v kružnici/ Opsaný kolem kružnice]: |
V nebo O |
AutoCAD požaduje informaci, zda je polygon vepsán do kružnice nebo opsán kružnici. Při vepsání polygonu do kružnice následně zadáváme polohu jednoho jeho vrcholu. Při zadávání mnohoúhelníka opsaného kružnici zadáváme umístění středu jeho jedné strany. | ![]() vepsaný ![]() opsaný |
Určete radius kružnice: | bod nebo číslo |
Význam zadání bodu je popsán u předchozí volby; zadáním čísla určíme poloměr kružnice opsané či vepsané (podle předchozí volby); mnohoúhelník se vykreslí tak, že jeho spodní hrana je vodorovná. |
Příkaz: | polygon | ||
Zadejte počet stran <n>: | číslo | Zadáme počet stran n-úhelníka. | |
Určete střed polygonu nebo [Strana]: | s | Chceme zadávat n-úhelník hranou. | |
Určete první koncový bod strany: | bod 1 | Pokud si vybereme volbu Strana pro zadávání polygonu stranou, budou po nás požadovány postupně dva krajní body jedné strany polygonu. Na pořadí, ve kterém tyto body zadáme, závisí směr, ve kterém se bude polygon od této strany vykreslovat. Polygon se vždy kreslí v tom směru, v jakém je nastaveno zadávání úhlů (nejčastěji je nastaveno měření úhlů proti směru hodinových ručiček). | ![]() |
Určete druhý koncový bod strany: | bod 2 | ![]() |
Pozor!
Polygon nemá střed! Není možné použít uchopovací režim CEN pro
uchopení za střed již nakresleného polygonu. Nakreslený polygon je KŘIVKA [PLINE] a
nikoliv entita, která by měla jako svůj definiční prvek střed. Pokud budeme
potřebovat střed polygonu, je třeba do něj konstrukčně umístit pomocný BOD [POINT]
a za ten se popřípadě chytat. Vzhledem k tomu, že nakreslený polygon je křivka, je
možné příkazem ROZLOŽ [EXPLODE] rozbít polygon na jednotlivé úsečky.