OTOČ [ROTATE]

Umožní libovolné pootočení vybraných entit kolem zadaného bodu. Otočení se provádí:

Na tomto místě je vhodné si připomenout, že úhel můžeme zadávat nejen číselnou hodnotou, ale také ukázáním myší (pootáčení je na obrazovce vidět) nebo také pomocí bodů, které určují vrchol a rameno úhlu. Úhel je standardně měřen proti směru hodinových ručiček1. Pokud chceme otáčet na druhou stranu, je třeba zadat zápornou hodnotu úhlu.

Příkaz: _rotate  
Aktuální kladný úhel v USS: ANGDIR=proti.sm.ručiček ANGBASE=0.00   Informace o nastavení měření úhlů.
Vyberte objekty:   Vybereme objekty určené k otáčení (nebo máme objekty vybrané předem).
Určete referenční bod: bod Zadáme střed otáčení.
Určete úhel otočení nebo [Kopie/Reference] <0.00>: úhel Zadáme úhel otočení hodnotou, dvěma body nebo myší, pro referenční zadávání R (dále viz. následující příklad).

Následující příklad ukazuje použití referenčního otáčení k tomu, abychom „dotočili“ dveře do šikmé zdi.

Příkaz: _rotate  
Vyberte objekty:   Vybereme dveře.
Určete referenční bod: _int Vybereme bod, kolem kterého budeme dveře otáčet (roh zdi, t.j. společný bod dveří a zdi).
z   Ukážeme.
Určete úhel otočení nebo [Kopie/Reference] r Chci referenčně zadávat úhel otočení.  
Určete referenční úhel <0>: _int Vrchol úhlu bude ve společném průsečíku.
z bod 1 Ukážeme.
Určete druhý bod: _nea Rameno původního úhlu je určeno dveřmi.
k bod 2 Ukážeme.
Určete nový úhel nebo [Body] _int Rameno nového úhlu je určeno zdí.
z bod 3 Ukážeme.

Poznámka. Nastavení měření úhlů najdeme v menu Formát pod položkou Jednotky.