Umožní libovolné pootočení vybraných entit kolem zadaného bodu. Otočení se provádí:
Na tomto místě je vhodné si připomenout, že úhel můžeme zadávat nejen číselnou hodnotou, ale také ukázáním myší (pootáčení je na obrazovce vidět) nebo také pomocí bodů, které určují vrchol a rameno úhlu. Úhel je standardně měřen proti směru hodinových ručiček1. Pokud chceme otáčet na druhou stranu, je třeba zadat zápornou hodnotu úhlu.
Příkaz: | _rotate | |
Aktuální kladný úhel v USS: ANGDIR=proti.sm.ručiček ANGBASE=0.00 | Informace o nastavení měření úhlů. | |
Vyberte objekty: | Vybereme objekty určené k otáčení (nebo máme objekty vybrané předem). | |
Určete referenční bod: | bod | Zadáme střed otáčení. |
Určete úhel otočení nebo [Kopie/Reference] <0.00>: | úhel | Zadáme úhel otočení hodnotou, dvěma body nebo myší, pro referenční zadávání R (dále viz. následující příklad). |
Následující příklad ukazuje použití referenčního otáčení k tomu, abychom „dotočili“ dveře do šikmé zdi.
Příkaz: | _rotate | ![]() |
|
Vyberte objekty: | Vybereme dveře. | ||
Určete referenční bod: | _int | Vybereme bod, kolem kterého budeme dveře otáčet (roh zdi, t.j. společný bod dveří a zdi). | ![]() |
z | Ukážeme. | ||
Určete úhel otočení nebo [Kopie/Reference] | r | Chci referenčně zadávat úhel otočení. | |
Určete referenční úhel <0>: | _int | Vrchol úhlu bude ve společném průsečíku. | ![]() |
z | bod 1 | Ukážeme. | |
Určete druhý bod: | _nea | Rameno původního úhlu je určeno dveřmi. | |
k | bod 2 | Ukážeme. | |
Určete nový úhel nebo [Body] | _int | Rameno nového úhlu je určeno zdí. | |
z | bod 3 | Ukážeme. |