Dynamické zadávání
Dynamické zadávání je pomůcka, která přesune komunikaci uživatele s příkazem z příkazového okna do dynamických políček v blízkosti kurzoru. Není třeba přenášet pozornost z kreslicí plochy do příkazového řádku a zpět. Vnímání tohoto nástroje jako skutečné pomůcky je individuální. Je třeba upozornit, že dynamické zadávání nemusí být přístupné ve všech příkazech. Funkčnost závisi na aktuálním nastavení.
Dynamické zadávání zapneme a vypneme tlačítkem
/
ve stavovém řádku nebo klávesou F12.
Při zadávání hodnot do dynamických políček přecházíme tam a zpět mezi políčky klávesou Tab.
Z prvního políčka ke druhému můžeme přejít i pomocí oddělovače souřadnic (tj. čárkou nebo znakem <, podle typu souřadnic).
Nastavení dynamického zadávání
Nastavení dynamického zadávání najdeme stejně jako u ostatních kreslicích pomůcek v kontextové nabídce tlačítka
/
.
Fungování dynamického zadání můžeme vyladit podle svých potřeb nastavením následujících možností:
- Povolit zadání ukazatele – zapnutí možnosti vkládání souřadnic bodů do dynamických polích. Poblíž kurzoru se zobrazí dvě políčka pro vstup hodnot. Tato možnost funguje v editačních i kreslících příkazech.
Pozn. Možnost zadání třetí (z-ové) souřadnice si vynutíme zadáním čárky po vyplnění hodnoty do druhého políčka.
- Nastavení typu souřadnic (polární/kartézské, absolutní/relativní) používaných v dynamických polích. Nastavený formát souřadnic platí pro zadání druhého a dalších bodů v příkazu. Při zadání prvního bodu se očekávají kartézské absolutní souřadnice, jiné je třeba vypsat přesně se všemi potřebnými znaky (@, <) stejně jako do příkazového řádku bez ohledu na zobrazení dynamických políček.
Pozn. Pokud máme nastavené např. relativní kartézské souřadnice a chceme zadat polární, není třeba nastavení měnit. Do prvního políčka zadáme vzdálenost, do druhého políčka přejdeme zadáním oddělovače polárních souřadnic (znak <) a zadáme úhel. Podobně si pomocí čárky vynutíme zadání kartézských souřadnic při nastavení polárních. Zadání relativních souřadnic při nastavení absolutních si vynutíme uvedením znaku @ (před první hodnotou), v opačné situaci použijeme znak #.
- Povolit zadání kóty – zapnutí možnosti vkládání vzdálenosti a úhlu do dynamických polí. Obě hodnoty se vztahují k předchozímu zadanému bodu.
Funguje v příkazech ÚSEČKA, KŘIVKA, OBLOUK, KRUŽNICE, ELIPSA a při editaci pomocí uzlů.
Je-li Povolit zadání kóty zapnuto spolu s Povolit zadání ukazatele, má přednost (tam kde funguje).
- Nastavení počtu zobrazených vstupních polí. První možnost – zobrazení jen jednoho pole – je trochu zavádějící, neboť svádí po vyplnění prvního pole (vzdálenosti) ke stisku klávesy Enter místo Tab, čím by se ovšem zadávání bodu ukončilo. Třetí možnost – zobrazení více než dvou dynamických polí – se projeví jen při editaci pomocí uzlů. Při kreslení budou v tomto případě zobrazena dvě políčka.
- Zobrazení výzev příkazu v dynamickém poli u kurzoru.
- Nastavení vzhledu dynamických polí.