Zobrazit plnou verzi příspěvku: 3D náčrt - zamknutí bodu pro pohyb v jednom směru

pipik
24.01.2021, 15:33
Zdravím.Je možné ve 3D náčrtu uzamknout libovolný bod pro pohyb, ale pouze v jednom či ve dvou směrech?Klasický lock zamkne všechny osy. Funkce "transformovat 3D entity" pohybuje v daném směru s celou čarou, i když označím jen koncový bod.V podstatě mi jde o to, namalovat několik čar v jedné rovině, řekněme XY, a pak vzít některé konce těch čar a vytáhnout je po ose Z, aniž by se posunuly v X a Y. Nebo úplně zamknout pohyb koncového bodu čáry/spline proti pohybu v ose X a Y.Je to možné?

flesar
24.01.2021, 19:07
Minimálně by mělo být možné zavazbit jednotlivé body k pracovním rovinám. Pokud chcete zamezit pohybu v jednom směru, stačí vazba k jedné rovině, pokud chcete zamezit pohybu ve dvou rovinách (volný pohyb pouze v jedné ose), je třeba bod zavazbit na dvě roviny.Možná že už novější verze Inventoru umí vazbu bodu na osu. To nemohu vyzkoušet.

Cheff
25.01.2021, 08:58
Jak psal kolega výše - leda zavazbit/zakótovat k rovině (i promítnuté). Případně si pomoci konstrukční čarou rovnoběžnou s osou. Na té kontrukční čáře pak bude bod ležet. PS: přiznám se, že nevím jak moc zapracovali na 3D náčrtech (pracuji v hodně staré verzi), ale rozhodně si nenechá(l) líbit tolik co 2D. Tím nemyslím jej nepoužívat, ale spíše se vyvarovat nějakým velkým "zběsilostem". Občas býval schopen se "zaseknout" a nenechat si pohnout bodem/přímkou i ve volném směru... (uvolnění proběhlo přes promazání jiných vazeb, které by s tím neměli co společného a opětovném dovazbení).

pipik
13.02.2021, 10:16
Vazbit body k nějaké pomocné čáře či rovině je krajně komplikované. Musel bych dělat mnoho pomocných čar/rovin, a už tak bývají 3D náčrty mírně nepřehledné. Navíc tyto vazby nabízí pouze celé čáry/křivky, nikoli body, a nebo při zavazbení bodu k rovině mi stále dovoluje pohyb bodu po této rovině (a při funkci transformovat 3D entity na druhý konec čáry se tak hne i první konec čáry, přesně tak jak nepotřebujeme)Nicméně na anglickém fóru jsme objevili způsob - když se dá vazba "pevný bod" na jeden konec čáry, lze pak použít funkci Transformovat 3D entity na druhý konec čáry aniž by se hnul první bod, takže se nepohne celá čára, ale pouze koncový bod. U křivek dokonce proporcionálně v daném směru pohne i s řídícími body, což je vlastně dobré. Akorát občas i v jiném směru, ale nic drastického, u splinů to člověk stejně pak ještě koriguje.Každopádně děkuji za návrhy :-)
pipik2021-02-13 10:47:25