Zdravím především kolegy dopravákySetkal už jste se někdo s devastujícím bobtnáním jílů, které může (v dané lokalitě - výrobní areál) způsobovat tlaky 350 kPa (35 tun/m2) a vyšší ... (a jinde prý byly i vyšší ...)Podle některých informací to může vést ke zvlnění kolem 15 cm, v případě betonu k rozlámání a výškovému posunu ker ... Původní IG průzkum nic podobného nehlásil, SP vydáno, prováděčky rozpracované ... Díky
Pri saturácii bezpochyby dôjde k nárastu vnútorných síl a objemovým zmenám. S uvádzanými hodnotami som sa doteraz nestretol, ale nepovažujem ich za nemožné. Dôležitejšia otázka ale je, prečo by k tak veľkým zmenám malo prísť. Množstvo vody na pláni by v žiadnom prípade nemalo spôsobiť uvedené zmeny. Pri správnom návrhu a realizácii vozovky také riziko rozhodne nehrozí. Z Vášho príspevku usudzujem, že sa jedná o vyslovenú obavu zo strany investora. V takom prípade je treba posúdiť jeho negatívnu skúsenosť omnoho hlbšie. Môže sa jednať o chybu návrhu (nedostatočná odolnosť voči premrzaniu), realizácie (sklon pláne, zatesnenie škár, kvalita podložia, únosnosť ...) Ale aby som nebol pápežskejší ako pápež (dnes obľúbené slovo), zjednoduším to - pri návrhu podľa normy uvedené riziká nehrozia.
Též to zjednoduším ... Tak, jak to bylo podáno, i při návrhu podle normy hrozí významná rizikaV zásadě se nejedná o "běžné" problémy s jílovitým podložím pod komunikacemi. Tak, jak nám to bylo podáno, se tím v zásadě žádné technické předpisy ani normy nezabývají ...Dle doporučení geologů, kteří dělali podrobný průzkum, jsme navrhli pootřebné úpravy jak v aktivní zóně, tak i v podloží budoucích násypů.Ovšem jiný geotechnik (asi jeden z mála, který s tím má zkušenosti), na kterého se obrátil investor s konzultací, přišel s tímto problémem, týkajícím se neogénních jílů - především v Podkrušnohoří, někde na Kutnohorsku a v Bratislavě. Tento vliv údajně způsobil i medializované zvlnění dálnice D11 (nikoliv oficiálně udávaná spodní tlaková voda), nebo ujíždění svahů zářezů dálnice D8 ..."Bobtnání může a nemusí nastat, chování je časově nepředvídatelné, na destrukci betonového krytu dálnice stačí bobtnací tlak "jen" 60 kPa, pro start bobtnání stačí i jen malé zvlhčení, atd ..."Dle jeho názoru to znamená poměrně zásadní a náročné úpravy, počínaje značně silnou vrstvou upravené zeminy a na ní štěrku po celé ploše areálu - přes jediný možný kryt jakýchkoliv zpevněných ploch (živice) - a konče podlahami hal na pilotovém roštu s volným prostorem mezi podlahou a pláni ...Proto se snažím získat nějaké informace, protože na jedné straně spektra může být snaha uplatnit se se svým know-how, ale také to může skončit zmařením investice se schválenými dotacemi EU ... Bude to chtít získat ještě další informace a názor jiného geotechnika (na internetu toho moc není) ...