Zobrazit plnou verzi příspěvku: ČSN 73 6110 - rozhledové poměry

Radim Cech
11.11.2008, 08:21
Přátelé, je zde někdo, kdo by mi poradil jak na rozhledové trojúhelníky podle nové normy? Možná jsem úplně natvrdlý, ale nemám pocit, že by nová norma přinesla v této problematice nějaké vylepšení. Chtěl jsem to obejít tím, že to prodiskutuji s dopravními inženýry na PČR, protože od nich potřebuji vyjádření k projektu, ale nebudete tomu možná věřit, neuspěl jsem ve čtyřech pokusech na čtyřech místech!!! Vždy mi řekli, že všechno chápou, ale to vynášení délek ujetých drah na konci už ne. A že jsem projektant, takže ať to vyřeším.
 
Takže obytný soubor RD a bytovek, kde jsou jen křižovatky na přednost zprava a předpokládá se, že nejproblematičtější vozidlo je KUKA vůz.
 
Jaké délky je potřeba vynést na jednotlivých ramenech?
 
Druhý případ je zóna s rychlostí 40 km, hlavní silnice a z vedlejší je dnes STOP a zřejmě tam zůstane. Po hlavní může jet i návěsová souprava, z vedlejší pak KUKA vůz.
 
Jaké délky v tomto případě?
 
V obou případech mohu předjíždět, což mi sice v křižovatkách připadá šílené, ale budiž, když to norma řeší. Logika si ce říká, že v křižovatce předjíždí jen totální blb, ale co se dá dělat.
 
Budu povděčen za nějaké logické vysvětlení, protože to co vynáším, jsou vzdálenosti, kdy v prostoru křižovatky pak široko daleko nemůže nic stát.
 

Radim Cech
11.11.2008, 08:46
Abych to ještě upřesnil, nechápu čísla v tabulkách 24 a 26, kdy mám na vedlejší komunikaci vynášet takovou délku. Vždyť tam se vůbec nepracuje s nějakou návrhovou rychlostí na vedlejší komunikaci. A nebo jsem to prostě nepochopil?

PepaR
11.11.2008, 09:12
Přece to nemohli tak zesložitit. Bohužel aktuální normu nemám, ale pokusím se do ní někde nahlédnout.

Mantlík
11.11.2008, 09:16
Jestli Vás to aspoň maličko uklidní, nejste sám, kdo je z nové metodiky rozhledů na křižovatkách podle ČSN 73 6102 tak trochu "jelen-srnec-daněk".
Osobně mám pocit, jako by tam byly některé hodnoty i přehozené.
Teď zrovna bohužel nemůžu, ale k večeru bych zkusil nahodit názor dle Vašeho zadání ....
 
 

Mantlík
11.11.2008, 09:17
PepaR:
To byste se divil, zlaté rozhledy podle staré normy ......

Radim Cech
11.11.2008, 09:39
Jasně, rychlost na hlavní silnici 50 km/hod, z toho bylo 35 m na hlavní, na vedlejší redukce na 37.5 km/hod, což bylo cca 20 m a bylo vystaráno.
Klasická křižovatka s předností jízdě zprava
 
Když teď vezmete stejnou situaci, tak Vám v zastavěném území vychází na pravé i levé straně 57 m na hlavní silnici a na vedlejší 32m, což mi připadá šílené. 
To když vynesete v situaci, tak by pozemky kolem křižovatek  byly v podstatě nezastavitelné. Vemte přpad nějaké obytné zóny, kde uliční fronta musí být podle zákona 8 m (? myslím ) mezi ploty a Policie nechce, aby to byla zóna s omezením rychlosti na 40 nebo 30 km, protože uspořádání to ani nevyžaduje. To na tom vedejším rameni máte pořád těch 32 m bez ohledu na návrhovou rychlost na hlavní silnici. To přece není normální.
 
A nebo jak jsme psal, něco jsem nepochopil?
 
 A nebo "soudruzi v NDR udělali někdě nějakou chybu?"

johny
11.11.2008, 12:59
Zdravím, poslední měsíc jsem to docela řešil. Protože jsem měl
specifický případ, tak jsem musel šáhnout i po příloze E.2.2 Je to
docela masakr (hlavně nejsasné dosazování), ale nějak jsem se stím prokousal a výsledek byl ten, že
ty čísla byla různá od toho, co je uvedeno normálně v kapitole 5.2.9.
(dle přílohy to vychází výrazně lépe). Takže jsem po tom začali trochu
pátrat... po autorech tohoto... No nechci zde šířit nějaké poplašné zprávy - páč to mám jen zprostředkovaně - výsledek toho všeho byl, z ty čísla co jsou v kapitole 5.2.9 jsou špatně, jsou příliš vysoká. Takže pokud je vám v rásadě jedno jak to vychází - když máte dost místa -  tak použijte 5.2.9, ale jestli to potřebujete reálně prověřit, tak je lepší použít přílohu. Docela dobrý návod (vzorce s konkrétními čísly) je v návrhu nového TP 103 Obytné zóny. str. 37. (podle toho jsem si mj. ověřil, že jsem sám podle té přílohy postupoval správně).Jinak když dáte mail, tak vám poslu excelovskou tabulku, která by Vám mohla pomoct (vzorce z příloze normy a výtah z kapitoly 5.2.9).Hodně štěstí... jinak co se týče kapitoly 5.9.2, taky jsem si myslel, že ty popisky tam nesedí, ale podle všeho jsou správně... takže po nějaké hodině přemýšlení se k tomu dá dopátrat (když odmyslím to, že ty čísla jsou jak jsem popsal - příliš vysoká).Jo a ještě poznámka - dle přílohy jsem ověřoval jen Dej přednost v jízdě, Stopku nee... (měl jsem nízkou rychlost..., ale jinak NOVĚ je potřeba pro umístění Dej přednost v jízdě nově splňovat rozhledy i pro stopku!!)

johny
11.11.2008, 13:22
Ještě k tomu Vašemu:50 km/h, KUKA, Dej přednost zpravaHodnoty dle přílohy e22XB1=XC1=48mYB1=YC1=26mVynáší se to v osách pravých jízdních pruhů (neuvažuje se předjíždění).

Radim Cech
11.11.2008, 13:28
Díky za tip na přílohu, ale když si jí teď prohlížím, dělá se mi mirně nevolno, nechci přímo napsat, že se mi chce zvracet.
Zlatá stará norma. Mírně mi to připomíná prohlášení k novému stavebnímu zákonu, že bude vše jednodušší, ale ještě jsem na jediném stavebním úřadě něco takového neslyšel.
Tak že velké samostudium!

VeronikaV
13.11.2008, 08:42
Ahojky, to jsi dobrej, že jsi se tím prokousal. Já nad tím pořád špekuluju :-) Mohl bys mi prosím teda poslat tu tabulku? Třeba pak budu moudřejší. Předem dík veselav@seznam.cz

Radim Cech
13.11.2008, 10:06
Prošel jsem přílohu, nacpal vzorce do XLS a skutečně tam vychází jiné čísla. Ale co zcela nechápou je vzorec na staně 167 pro výpočet
tb = (V2 - V1)/a
 
vždyť V2 <  V1 a tím pádem je čas pro snížení rychlosti záporný, což je asi blbost. Patří to asi logicky opačně, protožezjišťuji čas z rozdílu dvou rychlostí
 
Už se na to díval někdo další, co s tím?

johny
18.11.2008, 17:32
Docela jistě je to naopak, už kvůli (matematické) analogii ze strany 166 vzorce (8) -> (9), tady je to správně.

Radim Cech
18.11.2008, 17:57
Takže je to tb=(V1-V2)/a ???
 
Trochu jste mně zmátl tou analogií se vzorci 8 a 9, ale tam je skutečně hodnota
 
V'2 > V'1

johny
19.11.2008, 08:32
Algebraicky jde o shodné úpravy vzorců, jenom jsou prohozené indexy. Takže do (13) se dosadí (12)...tb= 2lb/(v1+v2) = 2*(vzorec 12) / (v1+v2) = (v1-v2) / aPozn. 1) ve vzorci (13) je asi chyba i v indexu la, správně lb           2) při úpravě užito vzorce v1^2 - v2^2 = (v1 - v2) * (v1 + v2)Jen mě fascinuje, s jakou lehkostí tak sázejí chyby v indexech... tam (snad) nejsou logické chyby, ale ty překlepy... (pro zajímavost na straně 169 dole je hodnota zpomalení v hodnostě 2,0 m/s2 (dolní index) ... i písařka by si to po sobě zkontrolovala :(

VeronikaV
10.12.2008, 13:38
Mám jeden možná blbej dotaz, ale řeším tuto situaci poprvé a v normách se o tom nikde nepíše. Jak je to s rameny trojúhelníků v obloucích? A když mi jde délka ramene až za křižovatku, tak končí křižovatkou nebo musí doběhnout až do stanovené délky???

Radim Cech
10.12.2008, 20:15
Tam se přece hovoří o délce dráhy ujeté vozidlem, a je jedno zda v přímé a nebo v oblouku.
A mohu potvrdit, že výpočetm podle vzorců v příloze normy dostanete tak šílené čísla, že by nešla žádná křižovatka snad ani postavit.
V současné době jsem v kontaktu se spolutvůrcem normy a vážně uvažuji poslat žádost na ministerstvo dopravy s požadavkem na vysvětlení normy a nebo na potvrzení, že výpočty nejsou v pořádku, aby bylo možné se na Polici ČR domluvit. V současné době nám to blokuje dva projekty.