Zobrazit plnou verzi příspěvku: navrh komunikacie - norma

MartinRybar
23.02.2014, 10:31
Dobry den, pri citani a orientovani sa v cestarskych normach som nenasiel jednoznacnu odpoved na hladane otazky, preto sa obraciam na vas, ludi s praxou, ktori mi isto hravo poradite.Vzhladom na to, ze CSN a STN su velmi podobne, budem rad ak mi odpoviete ci uz podla STN noriem alebo CSN.Uvediem dva pripady, otazka ku kazdemu z nich je rovnaka:"Podla akej normy by sa mala dana komunikacia navrhovat? Aku aspon orientacne by mala mat takato komunikacia kategoriu?"1.Pripad:Islo by o komunikaciu cca 600 metrov dlhu, ktora by sa napajala na cestu III. triedy. Dopravne by napajala len velkokapacitne parkovisko (cca 400 miest + niekolko miest pre autobusi) planovaneho termalneho kupaliska v horskom prostredi.Kategoria takejto komunikacie by sa mala urcit podla normy 73 61 01, 73 61 10 alebo normy pre polne (ucelove) cesty? Aku kategoriu by ste volili?2.Pripad:Islo by o komunikaciu v extravilane v blizkosti obce, cca 300m od nej. Jej dlzka by bola cca 100 m a dopravne by mala napajat napriklad sklad vytazeneho nerastu. Napajala by sa na cestu I. triedy. Do skladu by denne prislo cca 30 tazkych nakladnych vozidiel.Kategoria takejto komunikacie by sa mala urcit podla normy 73 61 01, 73 61 10 alebo normy pre polne (ucelove) cesty? Aku kategoriu by ste volili?Dakujem za kazdy nazor.Martin R. 

cestár
23.02.2014, 11:13
Odpovedám v podmienkach STN :1. Treba poznať podmienky územného plánu, ktorý určuje/neurčuje typ, funkčnú triedu, kategóriu komunikácie.2. Pokiaľ ÚP neobsahuje danú informáciu, dá sa v konkrétne uvedených pípadoch predpokladať, že sa jedná o účelové komunikácie.3. Účelové komunikácie sa navrhujú podľa STN7361104. Pripojenie na jestvujúce komunikácie sa navrhujú podľa STN7361025. Konkrétny návrh komunikácie, kategórie, vybavenia, odvodnenia, vozovky atď. je predmetom projektovej dokumentácie a postupuje sa podľa omnoho širšej palety noriem, zákonov a vyhlášok. Uvedená odpoveď je teda "len" odpoveďou na definovanú otázku.

MartinRybar
23.02.2014, 17:47
Dakujem za odpoved.Normu STN 736110 som pred Vasou odpovedou vylucil, lebo nikde sa vnej priamo neuvadza slovne spojenie ucelova komunikcia. (alebo som si to nevsimol)Ma to ale asi vyplyvat z viet:1. kde sa hovori otom, ze norma sluzi aj pre projektovanie miestnych komunikacii v obciach i vo volnej krajine (STN 736110 str.7)2.v kapitole 5 o kategoriach sa uvadza, ze kategorie s krajnicou sa navrhuju  na nezastavanom uzemi a ze v uzemi mimo zastavaneho uzemia sa mozu navrhovat aj v kategoriach podla STN 736101 s oznacenim MOK (STN 736110 str.20)3. V norme  STN 736100 sa pise, ze miestna komunikacia okrem ineho vytvara aj dopravne spojenie v zaujmovom uzemi sidelneho utvaru - nielen v ramci neho.To su asi vety, ktore vylucuju to, co som si povodne myslel, ze komunikacie navrhovane podla normy STN 736110 musia byt vylucne komunikacie v obci, meste, s obrubnikom...Dalej asi tomu, ze je to tak, napoveda aj fakt, ze na svk myslim platna samostatna norma na navrh polnych a ucelovych ciest, nie je. (v CR je CSN 736109). Dakujem za usmernenie.Z toho mi teda vyplyva, ze na navrh komunikacie pre priklad 1, ktory som uviedol vyssie, by sa dala pouzit kategoria z STN 736101 C7,5 s oznacenim MOK 7,5 v zmysle STN 736110.Chapem spravne, ze to znamena, ze z 01 normy preberiem sirkove usporiadanie a z C7,5 vytvorim MOK 7,5 a navrhovu rychlost a dalsie navrhove prvky navrhovanej ucelovej komunikacie urcim podla STN736110 obsluzne kominikacie?Cize zaver: jedna z teoreticky vhodnych kategorii by bola kategoria vytvorena kombinaciou dvoch noriem- MOK 7,5/30, stym ze navrhove prvky by boli dalej volene uz len podla STN 736110?Je tato uvaha spravna?DAKUJEM.