Vytisknout stránku | Zavřít okno

Výpočet osvětlení

Vytištěno z: CAD Fórum
Kategorie: Autodesk - stavebnictví, strojírenství, CAD/GIS
Název fóra: 3ds Max, Maya, VRED
Popis fóra: Otázky k vizualizačním aplikacím Autodesk 3ds Max, VIZ, Maya, VRED, Showcase, M&E Collection, Softimage, mental ray, Mudbox, MotionBuilder, VRED, Character Generator
URL: https://www.cadforum.cz/forum/forum_posts.asp?TID=10802
Datum vytištění: 23.čer.2025 v 19:25


Téma: Výpočet osvětlení
Odeslal: die.catana
Předmět: Výpočet osvětlení
Datum odeslání: 22.dub.2010 v 09:49

Zdravím,

marně hledám nějakou CAD aplikaci na výpočet osvětlení. Najdu něco, to bylo přesunuto jinam a to jiný má zase v popisu jen renderování osvětlení...

Má Autodesk nějaký program na výpočet osvětlení jako je třeba RELUX? U reluxu mě vadí, že má jen 32bit a nedají se převzít textury z 3DS Maxe, nebo Inventoru:(




Odpovědi:
Odeslal: be_em
Datum odeslání: 22.dub.2010 v 10:41
Nerobím výpočet osvetlenia, jediné čo viem tak 3ds max obsahuje funkcie pre výpočet umelého osvetlenia, oblohy, slnka (LEED EQ 8.1) a dokáže použiť fotometrické súbory IES pre intenzitu a distribúciu svetla pre rôzne osvetľovacie telesá. Zväčša IES súbory dodávajú výrobcovia svetiel.

Viac pomôcť neviem.


Odeslal: Rostislav Říha
Datum odeslání: 22.dub.2010 v 11:04
Původně odeslal(a) die.catana die.catana napsal(a):

marně hledám nějakou CAD aplikaci na výpočet osvětlení. Najdu něco, to bylo přesunuto jinam a to jiný má zase v popisu jen renderování osvětlení...
Ano, tohle JE problém
 
Analýza:
  • Specialisté mají na osvětlení své programy - co vím, tak tam naše baráky překlikávají manuálně, i když jim dám dwg data.
  • Firmy, co dodávají koncové prvky, mají také své programy - z těch lezou i docela použitelné vizualizace, ale také neumí moje data načíst rovnou...navíc jsou limitovány tím, že jejich program obvykle umí počítat jen se světly, které dodávají.
  • 3rd party programy jsou presne, jak pisete - stare, umistene na divnem webu, neduveryhodne...
  • Renderovací programy s informacemi (i s přesnými IES daty) zacházejí po svém a každý jinak...relativní vs. absolutní hodnoty, snaha mít hezký obrázek...pokud se chci od renderovacího programu dozvědět, jestli v dané místnosti bude tma, nebo ne, tak mám smůlu - renderovací program se snaží, aby výsledek vypadal hezky i když jsou vstupní data špatná.

Náš workaround

  • Něco navrhneme odhadem
  • Dáme to specialistovi spočítat
  • Podle jeho výsledků upravíme náš model
  • Rendrujeme finále, zadáváme projekt elektro.
  • Nakonec jsme smutní, protože to svítí jinak, než jsme chtěli.

Ideální svět:

  • V renderovacím programu zadám parametry povrchů realisticky
  • V renderovacím programu použiji správné a přesné IES informace
  • Z rendereru mi vypadne histogram, podle kterého budu vědět, co mám dělat, jak mám projekt upravovat...

Naposled tohle šlo v accurenderu 3, což je už dnes zastaralá věc.

 
Líbilo by se mi, kdyby se tohoto tématu někdo chopil...


-------------
Rostislav Říha


Odeslal: Vladimír Michl
Datum odeslání: 22.dub.2010 v 11:32
Doporučuju se podívat na Lighting Analysis (LEED) v 3ds Max Design (mental ray, od verze 2009) - hlásí osvětlení v libovolném bodě projektu. Využívá IES profily a skutečné venkovní osvětlení.

-------------
Vladimír Michl (moderátor)
ARKANCE CZ - https://arkance.world - arkance.world
(podpora viz helpdesk.arkance-systems.cz)


Odeslal: Rostislav Říha
Datum odeslání: 22.dub.2010 v 11:41
Původně odeslal(a) die.catana die.catana napsal(a):

marně hledám nějakou CAD aplikaci na výpočet osvětlení. Najdu něco, to bylo přesunuto jinam a to jiný má zase v popisu jen renderování osvětlení...
Ano, tohle JE problém
 
Analýza:
  • Specialisté mají na osvětlení své programy - co vím, tak tam naše baráky překlikávají manuálně, i když jim dám dwg data.
  • Firmy, co dodávají koncové prvky, mají také své programy - z těch lezou i docela použitelné vizualizace, ale také neumí moje data načíst rovnou...navíc jsou limitovány tím, že jejich program obvykle umí počítat jen se světly, které dodávají.
  • 3rd party programy jsou presne, jak pisete - stare, umistene na divnem webu, neduveryhodne...
  • Renderovací programy s informacemi (i s přesnými IES daty) zacházejí po svém a každý jinak...relativní vs. absolutní hodnoty, snaha mít hezký obrázek...pokud se chci od renderovacího programu dozvědět, jestli v dané místnosti bude tma, nebo ne, tak mám smůlu - renderovací program se snaží, aby výsledek vypadal hezky i když jsou vstupní data špatná.

Náš workaround

  • Něco navrhneme odhadem
  • Dáme to specialistovi spočítat
  • Podle jeho výsledků upravíme náš model
  • Rendrujeme finále, zadáváme projekt elektro.
  • Nakonec jsme smutní, protože to svítí jinak, než jsme chtěli.

Ideální svět:

  • V renderovacím programu zadám parametry povrchů realisticky
  • V renderovacím programu použiji správné a přesné IES informace
  • Z rendereru mi vypadne histogram, podle kterého budu vědět, co mám dělat, jak mám projekt upravovat...

Naposled tohle šlo v accurenderu 3, což je už dnes zastaralá věc.

 
Líbilo by se mi, kdyby se tohoto tématu někdo chopil...


-------------
Rostislav Říha


Odeslal: Vladimír Michl
Datum odeslání: 22.dub.2010 v 12:51
Pro ilustraci použití "Exposure" nástrojů pro analýzu osvětlení v 3ds Max Design jsou na našem YouTube kanálu "3ds max" dvě nová videa:
http://www.youtube.com/XanaduCAD" rel="nofollow - http://www.youtube.com/XanaduCAD
 
Ty analýzy to nedělá podle "hezkosti", pracuje to se skutečnými IES profily světelných zdrojů, s materiály a denním osvětlením - výsledky jsou "posvěceny" americkými a kanadskými profesními organizacemi a slouží i pro certifikace LEED EQ Credit.


-------------
Vladimír Michl (moderátor)
ARKANCE CZ - https://arkance.world - arkance.world
(podpora viz helpdesk.arkance-systems.cz)



Vytisknout stránku | Zavřít okno