Výpočet osvětlení
Vytištěno z: CAD Fórum
Kategorie: Autodesk - stavebnictví, strojírenství, CAD/GIS
Název fóra: 3ds Max, Maya, VRED
Popis fóra: Otázky k vizualizačním aplikacím Autodesk 3ds Max, VIZ, Maya, VRED, Showcase, M&E Collection, Softimage, mental ray, Mudbox, MotionBuilder, VRED, Character Generator
URL: https://www.cadforum.cz/forum/forum_posts.asp?TID=10802
Datum vytištění: 23.čer.2025 v 19:25
Téma: Výpočet osvětlení
Odeslal: die.catana
Předmět: Výpočet osvětlení
Datum odeslání: 22.dub.2010 v 09:49
Zdravím,
marně hledám nějakou CAD aplikaci na výpočet osvětlení. Najdu něco, to bylo přesunuto jinam a to jiný má zase v popisu jen renderování osvětlení... Má Autodesk nějaký program na výpočet osvětlení jako je třeba RELUX? U reluxu mě vadí, že má jen 32bit a nedají se převzít textury z 3DS Maxe, nebo Inventoru:(
|
Odpovědi:
Odeslal: be_em
Datum odeslání: 22.dub.2010 v 10:41
Nerobím výpočet osvetlenia, jediné čo viem tak 3ds max obsahuje funkcie pre výpočet umelého osvetlenia, oblohy, slnka (LEED EQ 8.1) a dokáže použiť fotometrické súbory IES pre intenzitu a distribúciu svetla pre rôzne osvetľovacie telesá. Zväčša IES súbory dodávajú výrobcovia svetiel.
Viac pomôcť neviem.
|
Odeslal: Rostislav Říha
Datum odeslání: 22.dub.2010 v 11:04
die.catana napsal(a):
marně hledám nějakou CAD aplikaci na výpočet osvětlení. Najdu něco, to bylo přesunuto jinam a to jiný má zase v popisu jen renderování osvětlení... |
Ano, tohle JE problém
Analýza:
- Specialisté mají na osvětlení své programy - co vím, tak tam naše baráky překlikávají manuálně, i když jim dám dwg data.
- Firmy, co dodávají koncové prvky, mají také své programy - z těch lezou i docela použitelné vizualizace, ale také neumí moje data načíst rovnou...navíc jsou limitovány tím, že jejich program obvykle umí počítat jen se světly, které dodávají.
- 3rd party programy jsou presne, jak pisete - stare, umistene na divnem webu, neduveryhodne...
- Renderovací programy s informacemi (i s přesnými IES daty) zacházejí po svém a každý jinak...relativní vs. absolutní hodnoty, snaha mít hezký obrázek...pokud se chci od renderovacího programu dozvědět, jestli v dané místnosti bude tma, nebo ne, tak mám smůlu - renderovací program se snaží, aby výsledek vypadal hezky i když jsou vstupní data špatná.
Náš workaround
- Něco navrhneme odhadem
- Dáme to specialistovi spočítat
- Podle jeho výsledků upravíme náš model
- Rendrujeme finále, zadáváme projekt elektro.
- Nakonec jsme smutní, protože to svítí jinak, než jsme chtěli.
Ideální svět:
- V renderovacím programu zadám parametry povrchů realisticky
- V renderovacím programu použiji správné a přesné IES informace
- Z rendereru mi vypadne histogram, podle kterého budu vědět, co mám dělat, jak mám projekt upravovat...
Naposled tohle šlo v accurenderu 3, což je už dnes zastaralá věc.
Líbilo by se mi, kdyby se tohoto tématu někdo chopil...
------------- Rostislav Říha
|
Odeslal: Vladimír Michl
Datum odeslání: 22.dub.2010 v 11:32
Doporučuju se podívat na Lighting Analysis (LEED) v 3ds Max Design (mental ray, od verze 2009) - hlásí osvětlení v libovolném bodě projektu. Využívá IES profily a skutečné venkovní osvětlení.
------------- Vladimír Michl (moderátor) ARKANCE CZ - https://arkance.world - arkance.world (podpora viz helpdesk.arkance-systems.cz)
|
Odeslal: Rostislav Říha
Datum odeslání: 22.dub.2010 v 11:41
die.catana napsal(a):
marně hledám nějakou CAD aplikaci na výpočet osvětlení. Najdu něco, to bylo přesunuto jinam a to jiný má zase v popisu jen renderování osvětlení... |
Ano, tohle JE problém
Analýza:
- Specialisté mají na osvětlení své programy - co vím, tak tam naše baráky překlikávají manuálně, i když jim dám dwg data.
- Firmy, co dodávají koncové prvky, mají také své programy - z těch lezou i docela použitelné vizualizace, ale také neumí moje data načíst rovnou...navíc jsou limitovány tím, že jejich program obvykle umí počítat jen se světly, které dodávají.
- 3rd party programy jsou presne, jak pisete - stare, umistene na divnem webu, neduveryhodne...
- Renderovací programy s informacemi (i s přesnými IES daty) zacházejí po svém a každý jinak...relativní vs. absolutní hodnoty, snaha mít hezký obrázek...pokud se chci od renderovacího programu dozvědět, jestli v dané místnosti bude tma, nebo ne, tak mám smůlu - renderovací program se snaží, aby výsledek vypadal hezky i když jsou vstupní data špatná.
Náš workaround
- Něco navrhneme odhadem
- Dáme to specialistovi spočítat
- Podle jeho výsledků upravíme náš model
- Rendrujeme finále, zadáváme projekt elektro.
- Nakonec jsme smutní, protože to svítí jinak, než jsme chtěli.
Ideální svět:
- V renderovacím programu zadám parametry povrchů realisticky
- V renderovacím programu použiji správné a přesné IES informace
- Z rendereru mi vypadne histogram, podle kterého budu vědět, co mám dělat, jak mám projekt upravovat...
Naposled tohle šlo v accurenderu 3, což je už dnes zastaralá věc.
Líbilo by se mi, kdyby se tohoto tématu někdo chopil...
------------- Rostislav Říha
|
Odeslal: Vladimír Michl
Datum odeslání: 22.dub.2010 v 12:51
Pro ilustraci použití "Exposure" nástrojů pro analýzu osvětlení v 3ds Max Design jsou na našem YouTube kanálu "3ds max" dvě nová videa:
http://www.youtube.com/XanaduCAD" rel="nofollow - http://www.youtube.com/XanaduCAD
Ty analýzy to nedělá podle "hezkosti", pracuje to se skutečnými IES profily světelných zdrojů, s materiály a denním osvětlením - výsledky jsou "posvěceny" americkými a kanadskými profesními organizacemi a slouží i pro certifikace LEED EQ Credit.
------------- Vladimír Michl (moderátor) ARKANCE CZ - https://arkance.world - arkance.world (podpora viz helpdesk.arkance-systems.cz)
|
|