Příkazy této části používáme pro kótování vodorovné, svislé či šikmé vzdálenosti. Vzdálenost můžeme vymezit dvěma způsoby:
Úhel nakreslené kótovací čáry odpovídá způsobu měření vzdálenosti (vodorovná, svislá, šikmá).
Zvláštní je otočená kóta, která měří vodorovnou nebo svislou vzdálenost promítnutou na přímku otočenou o zadaný úhel.
tlačítko: | ![]() |
menu: | Kóty – Přímá |
příkaz: | kótypřím |
Vodorovná (horizontální) kóta změří rozdíl x-ových souřadnic dvou zadaných bodů nebo koncových bodů ukázaného objektu. Svislá (vertikální) kóta změří rozdíl y-ových souřadnic.
Obě kóty se dělají tímtéž příkazem a to, kterou z nich vykreslujeme, určíme polohou kótovací čáry.
V případě potřeby lze typ kóty zadat volbou v příkazu.
Příklad horizontální a vertikální kóty pro oblouk.
Typ kóty byl určen umístěním kótovací čáry.
Příkaz: | _dimlinear | Zadejte počátek první vynášecí čáry nebo <vyberte objekt>: |
bod nebo Enter |
Zadáme první bod kótované vzdálenosti nebo Enter pro následné ukázání celého objektu. |
Zadejte počátek druhé vynášecí čáry: nebo Vyberte kótovaný objekt: |
bod | V závislosti na odpovědi na předchozí volbu ukážeme druhý bod kótované vzdálenosti nebo bodem kótovaný objekt. |
Zadejte umístění kótovací čáry nebo [Mtext/Text/úheL/Horizontální/Vertikální/Otočená]: | bod nebo některá volba |
Zadáme bod, kterým povede kótovací čára, nebo některou z voleb. |
Kótovací text = 70 | informace o hodnotě změřené vzdálenosti |
Volby Mtext, Text a úheL umožňují úpravu automaticky generovaného kótovacího textu – podrobněji.
Volbami Horizontání, Vertikální, Otočená upřesníme požadovaný typ kóty.
tlačítko: | ![]() |
menu: | Kóty – Šikmá |
příkaz: | kótysrovnej |
Příkaz je určen pro kótování libovolných přímých rozměrů. Změří skutečnou vzdálenost dvou zadaných bodů nebo dvou bodů definujících rozměr ukázané entity. Kótovací čára nakreslené kóty je rovnoběžná s kótovanou úsečkou či spojnicí dvou bodů definujících měřenou vzdálenost.
Příklady šikmých kót:
Příkaz: | _dimaligned | Zadejte počátek první vynášecí čáry nebo <vyberte objekt>: | bod nebo Enter |
Zadáme první bod kótované vzdálenosti nebo Enter pro následné ukázání celého objektu. |
Zadejte počátek druhé vynášecí čáry: nebo Vyberte kótovaný objekt: |
bod | V závislosti na odpovědi na předchozí volbu ukážeme druhý bod kótované vzdálenosti nebo bodem kótovaný objekt. |
Zadejte umístění kótovací čáry nebo [Mtext/Text/úheL]: | bod nebo některá volba |
Zadáme bod, kterým povede kótovací čára, nebo některou z voleb (viz předchozí příkaz). |
Kótovací text = 70 | informace o hodnotě změřené vzdálenosti |
tlačítko: | ![]() |
menu: | Kóty – Přímá |
příkaz: | kótypřím |
Otočená kóta přísluší vždy k vodorovné nebo svislé vzdálenosti a její kótovací čara svírá se skutečnou vzdáleností zadaný úhel. Jako kótovací text je generovaná skutečná vzdálenost průsečíků kótovací čáry s vynášecími čarami (nebo jinak: skutečný vodorovný /svislý/ rozměr vynásobený cosinem zadaného úhlu – průmět skutečné vzdálenosti do zadaného směru).
Otočená kóta se kreslí stejným příkazem jako kóty vodorovné a svislé. Požadavek otočené kóty zadáme až jako volbu v příkazu.
Příkaz: | _dimlinear | Zadejte počátek první vynášecí čáry nebo <vyberte objekt>: | bod nebo Enter |
Zadáme první bod kótované vzdálenosti nebo Enter pro následné ukázání celého objektu. |
Zadejte počátek druhé vynášecí čáry: nebo Vyberte kótovaný objekt: |
bod | V závislosti na odpovědi na předchozí volbu ukážeme druhý bod kótované vzdálenosti nebo bodem kótovaný objekt. |
Zadejte umístění kótovací čáry nebo [Mtext/Text/úheL/Horizontální/Vertikální/Otočená]: | o | Volíme otočenou kótu. |
Zadejte úhel kótovací čáry <0>: | úhel | Zadáme úhel, pod kterým chceme změřit určenou vzdálenost. |
Zadejte umístění kótovací čáry nebo [Mtext/Text/úheL/Horizontální/Vertikální/Otočená]: | bod | Určíme umístění kótovací čáry. |
Kótovací text = 70 | informace o hodnotě změřené vzdálenosti |
Když zadáme při kreslení otočené kóty uhel alfa, pak v závislosti na poloze bodu určujícího umístění kótovací čáry, AutoCAD vykreslí kótu otočenou o úhel alfa nebo o doplněk úhlu alfa do 90 stupňů.
tlačítko: | ![]() |
menu: | Kóty – Řetězcová |
příkaz: | kótyřet |
Tento příkaz kreslí kóty, jejichž prvním bodem je koncový bod předchozí kóty. Kótovací čára má s předchozí kótovací čárou stejný směr.
Nejprve vytvoříme první lineární kótu (vodorovnou, svislou nebo šikmou), kterou určíme směr měření kótovaných vzdáleností a umístění kótovací čáry. Druhou kótu (a pak další navazující kóty) děláme jako navazující. Zadáváme-li první kótu dvěma body, určíme jednoznačně, který bod je první a který druhý – koncový. Jestliže ale u první kóty určujeme celý kótovaný objekt jedním bodem, musíme si dát pozor, kam na objekt ukážeme. Za první definiční bod kóty je považován koncový bod entity bližší k bodu ukázání.
Příkaz: | _dimcontinue | Zadejte počátek druhé vynášecí čáry nebo [Zpět/Vybrat] <Vybrat>: | bod | Zadáme druhý bod kótované vzdálenosti. |
Kótovací text = 70 | informace o hodnotě změřené vzdálenosti | |
Zadejte počátek druhé vynášecí čáry nebo [Zpět/Vybrat] <Vybrat>: | bod | Zadáme druhý bod další kótované vzdálenosti. Výzva se opakuje, dokud příkaz neukočíme. |
Jestliže nekreslíme navazující kótu bezprostředně po první lineární kótě, musíme v příkazu využít volby Vybrat k určení kóty, na kterou chceme navázat.
tlačítko: | ![]() |
menu: | Kóty – Od základny |
příkaz: | kótyzákl |
Kóty od základové čáry jsou paralelní kóty se stejným prvním definičním bodem.
První kótu nakreslíme některým ze základních příkazů pro přímé kótování a další rovnoběžné vzdálenosti vycházející z téhož prvního bodu kreslíme příkazem KÓTYZÁKL. Podobně jako u řetězcových kót je pro první kótu důležité správně určit první a druhý definiční bod.
Příkaz: | _dimbaseline | Zadejte počátek druhé vynášecí čáry nebo [Zpět/Vybrat] <Vybrat>: | bod | Zadáme druhý bod kótované vzdálenosti. |
Kótovací text = 70 | informace o hodnotě změřené vzdálenosti | |
Zadejte počátek druhé vynášecí čáry nebo [Zpět/Vybrat] <Vybrat> | bod | Zadáme druhý bod další kótované vzdálenosti. Výzva se opakuje, dokud příkaz neukočíme. |
Vzdálenost paralelních kót kreslených příkazem KÓTYZÁKL je dána v kótovacím stylu parametrem Odsazení základny na záložce Čáry.