Zobrazit plnou verzi příspěvku: Autocad2010 a textury Arroway - dotaz

idus
17.04.2010, 11:15
Dobrý den,
používám Autocad2010 v české verzi a zakoupil jsem si DVD s texturami Arroway (tedy vždy 3 specifické textury "bump" + "diffuse" + "specular" pro jeden povrch). V této souvislosti bych měl dotaz jak tyto textury použít, resp. kam přesně v záložce materiály jednotlivé typy textur (bump, diffuse, specular) použít? Byl by někdo ochoten podrobně poradit? Intenzity nastavení v % jsou v manuálu Arroway již doporučeny, ale nevím kam přesně jednotlivé textury dát. V záložce materiály Autocad2010 jsou volby pro "mapu rozptylu", "mapu neprůhlednosti" a mapu nerovností".

Když už si dám tu práci a jednotlivé textury zařadím, je možné je pak vyexportovat do "mojí" knihovny textur tak, abych nepoužíval jen knihovnu "global", ale abych si pro rendering načetl vlastní vytvořené knihovny textur? Příklad, aplikuji textury dřeva, zařadím jednotlivé bump, diffuse a specular a když už to bude hotové, potřeboval bych to do nějaké knihovny nazvané třeba "dřevo" vyexportovat a když to budu potřebovat, tak zase do Autocadu načíst a používat v daném projektu. Jde to?

Další věc, lze nějak specifikovat render v autocad2010, je kvalitní nebo se dá sehnat a používat s autocadem kvalitnější rendering?? Rád bych generoval realistické obrazy, hra světel a stínů apod. Pokud existuje kvalitnější render, jaký? Poraďte prosím...
Možno i na mail idus@centrum.cz

Děkuji

Vladimír Michl
17.04.2010, 12:00
Textury jsou klasickou součástí nastavení výkresu, takže stačí výkres s nově doplněnými texturami uložit jako vaši šablonu výkresu.
 
Principy definice materiálů jsou u všech rendererů podobné - ony textury nastavte do zmíněných voleb map v editoru materiálů AutoCADu (bump=nerovnost, atd.) - pozor, ve verzi 2011 je nastavení trochu odlišné (a spousta materiálů a hi-res textur už je tam předpřipravena).
 
Mental Ray v AutoCADu 2010 dává docela kvalitní výsledky. Pro detailnější nastavení parametrů renderingu je možné použít např. 3ds Max Design.
 
PS: upravte si prosím používanou CAD aplikaci ve vašem uživatelském profilu ve fóruVladimír Michl2010-04-17 12:02:24

idus
17.04.2010, 12:08
Když uložím textury jako šablonu výkresu a budu vytvářet nový výkres, můžu je tedy načíst a používat. Pochopil jsem to správně?

Přesně na to, co jste uvedl a nedokončil v závorce jsem se ptal "(bum=nerovnost, atd.)", tedy do jaké složky v záložce materiály Autocad2010 použít, mám-li textury označené "bump" + "diffuse" + "specular" ... prosím do jakých složek přijdou v Autoicadu?

Vladimír Michl
17.04.2010, 12:44
Diffuse = rozptyl, Specular jsou spíš odrazy/odlesky nikoliv neprůhlednost, ale vyzkoušejte to.
Jestli myslíte složky na disku, pak nejlépe je přidat je k ostatním texturám (závisí na operačním systému).

Rostislav Říha
19.04.2010, 11:54
[QUOTE=idus]V záložce materiály Autocad2010 jsou volby pro "mapu rozptylu", "mapu neprůhlednosti" a mapu nerovností".[/QUOTE]
Renderer autocadu nepouzivame, takze mohu radit jen obecne:

Pokud autocad preklada nazvy jednotlivych map tak, jak uvadite, tak preklad stoji...za velmi malo. ... na tema kvality takoveho prekladu se daji na internetu dokonce najit vtipy....minimalne dva mam na disku
Obecne plati (doufam, ze odhaduju spravne - prikladem je beruska):

mapa rozptylu = diffuse map. Tato mapa nastavuje, jak bude material vypadat v rozptylenem svetle. Bude to cervena bitmapa s cernymy puntiky.
Mapa neprůhlednosti = transparency map? specular map? Nevím. V anglicky mluvících programech transparency map ukazuje, jak pruhledne bude ktere misto materialu - transparency map pouzijete na kridla berusky: maji nepruhlednou kostru (ta bude cerna) a prusvitne casti (ty budou skoro bile). Specular map pak ukazuje, jak se ktere misto leskne: cim tmavsi barva bitmapy, tim vice se material chova jako zrcadlo - krovky tudiz asi budou tmavsi, nez cumak, a tmavsi, nez kridla ... odhadoval bych, ze v autocadu pujde spise o specular mapu.
Mapa nerovnosti = bump map. Tady je to jednoduche - co je cerne, je hluboko, co je bile, je na povrchu - bumpmapu lze pro jakykoli obrazek vytvorit snadno v photoshopu.
Arroway pracuje s diffuse, bump a specular
je treba si davat pozor na znamenka: v programu, ktery uzivame, je treba zadavat bump se zapornym znamenkem...
Vse vyse popsane je fajn zkouset na jednoduchych prikladech - tak si nejlip overite, co co dela...

idus
19.04.2010, 12:00
Děkuji za obšírnou odpověď, jsem rád, když se ozve někdo, kdo věci opravdu rozumí :-)
Nicméně bych se zeptal jaký render používáte, resp. jaký byste doporučil pakliže bych rád vyzkoušel opravdu realistické scény (interiér bytu, nábytek apod.).
Děkuji za odpověď
DS

Rostislav Říha
19.04.2010, 13:07
ohledně mé kvalifikace nevím - mám zato, že tu je mnoho kvalifikovanějších uživatelů, co se renderingu týče - určit mají k tomuto tématu co dodat.
s výběrem vhodného rendereru je to stejné: existuje tu spousta diskusí, záleží přesně na metodice práce, na tom, co je pro Vás těžištěm (buď je to render samotný, nebo je rendering jen "postranním" výstupem) ... záleží i na tom, jaký render chcete - jak moc "hifi" má být...takže se nedá tak snadno poradit. začněte pročtením ostatních diskusí.

Jiří Plávek
19.04.2010, 14:34
Také si řekněte co přesně vám na rendru z Autocadu vadí - podle toho pak hledejte případnou alternativu. Jestli chcete něco ještě jednoduššího nebo naopak aby to umělo nastavovat víc parametrů nebo nějaké zvláštní efekty, atd. Protože realistické obrazy a hry světel a stínů umí dobře i ten render co je v Autocadu. Jestli je to pro stavařinu, tak se vyzkoušejte spíš Revit (render je tam podobný).