Zobrazit plnou verzi příspěvku: Rozhádzanie kót

lacicisecky
10.03.2013, 00:02
Dobrý deň, resp. večer.Už dĺhšiu dobu si všimam, že mi občas rozhádže kóty vo výkrese. Väčšinou si to všimnem ale u väčšieho výkresu si to všimnem až po vytlačení. Asi to bude mať niečo spoločné s asociativnosťou kótovania, pretože mi to rozhodí napr. po orezaní čiary. Dá sa tomu nejako zabrániť? Alebo je chyba medzi klavesnicou a kreslom?Na pripojenom obrázku je to ten zakružkovaný detail.

PepaR
10.03.2013, 08:47
Dobrý den, to je zvláštní. Jak máte prosím kótu vytvořenu? Jako jednu řetězovou nebo jako samostatné kóty? Nemohl byste prosím vyvěsit výkres pro odzkoušení problému?

alfred
10.03.2013, 09:54
Spíše bych to tipnul na obyčejnou přímou kótu, kdy se při umístění kótovací čáry omylem klikne na konec "sklopené šipky".

lacicisecky
10.03.2013, 10:59
Kótoval som reťazovo. Na koniec šípky som neklikol, lebo kóty boli v poriadku ale presunulo ich až po predĺžení/orezaní čiary. Skúsim tu dať nejaký výkres.

lacicisecky
10.03.2013, 11:14
Vidieť to na tomto výkrese. Výkres vľavo je ok, vo výkrese vpravo som odstránil otvor u schodiska a čiary som spojil normálne pomocou _join. Po spojení čiary sa presunula kóta od komína.

PepaR
10.03.2013, 13:38
Dobrý den,tak jsem to zkoušel a chová se mi to podobně a dle mého to bude mít něco společného s principem fungování příkazu [CMD]SPOJ[/CMD] (_JOIN), který jakoby protahoval první vybranou úsečku a zároveň s ní měnil i definiční body spojené s kótou.Zkuste například znovu aplikovat na odstraněný otvor u schodiště příkaz [CMD]SPOJ[/CMD] (_JOIN), ale vyberte první horní úsečku (tzn. tu na které neleží bod definující kótu) a teprve pak úsečku spodní. Pozice kóty zůstane v tomto případě zachována.Pro spojení úseček jsem používal a občas používám lisp SP - Spojit úsečky/oblouky od pana Seinera a ten funguje správně, tzn. spojí úsečky a nepřesune kótu.uploads/270/sp.lspJeš tedy otázkou zda se má příkaz [CMD]SPOJ[/CMD] (_JOIN) tak chovat standardně nebo se jedná o chybku?

Stáhalík
10.03.2013, 14:04
Díval jsem se na ten výkres a byl jsem docela překvapený, že se ještě někde kreslí takhle ručně, bez použití stavařského programu. Nevím jistě jestli je to školní práce, protože mi to AutoCAD neotvírá jako výukové DWG, ale neměli by se studenti učit spíš Revit nebo AutoCAD Architecture?Takovéhle ruční spojování čar místo stěn se asociativním kótám asi nezdá, protože původní čára zanikne a vznikne místo ní nová.

lacicisecky
10.03.2013, 14:08
[QUOTE]SPOJ (_JOIN), který jakoby protahoval první vybranou úsečku a zároveň s ní měnil i definiční body spojené s kótou.[/QUOTE]To som si presne myslel, lebo to robí u všetkých príkazov, kde sa mení dĺžka krivky. Správa sa mi to dosť divne, napr. predĺžim úsečku a príkaz ukončím ENTER-om, tak sa kóty rozhádžu, ak však príkaz ukončím klavesou ESC, tak kóty ostanú na pôvodnom mieste. Každopádne Váš postup funguje, rovnako ako lisp SP - Spojit úsečky/oblouky. Asi mi neostáva nič iné ako dávať si na to pozor...

lacicisecky
10.03.2013, 14:25

[QUOTE]jsem docela překvapený, že se ještě někde kreslí takhle ručně, bez použití stavařského programu[/QUOTE]Je to do školy, máme nejaké 3-4 výkresy, z toho pôdorys ručne, preto nevidím dôvod rysovať to v Revitu, mne osobne by nevznikla žiadna časová úspora, maximálne by som nemusel počítať kubatúry, čo je u takéhoto malého výkresu za 5 minut. Na mieste by bola otázka "prečo sme museli robiť pôdorys ručne?", ale tu mi šlo o problém s kótovaním... :-)

PepaR
10.03.2013, 14:55
Já bych rýsování rukou a následně tahání čar na školách neshazoval, neboť díky tomu jsou nuceni studenti chápat, co vlastně kreslí. Je škoda, že v tomto rychle se rozvíjejícím se odvětví CAD - BIM chybí nějaká koncepce a posloupnost vzdělávání. Tím jsem nechtěl říct, že jsme odpůrcem pokročilých nástrojů, právě naopak, ale občas mi přijde jakobyste 18tiletému klukovi dali klíče od Ferrari, ale ještě neseděl ani ve Škodovce.PS: Pokud je to školní projekt, tak tam máte špatně zakresleny prostupy. Ve výkresu tvaru se totiž např. komínové těleso neznačí grafickou značkou, ale jako prostup.

lacicisecky
10.03.2013, 15:16

[QUOTE]Ve výkresu tvaru se totiž např. komínové těleso neznačí grafickou značkou, ale jako prostup[/QUOTE]Ďakujem, opravené. Určite je dobré, keď je postupnosť ruka->2D->BIM, však aj ja som takto postupoval. Ručne sa rysovalo v prváku a celú strednú, tak jeden výkres už nikoho nezachráni. Na to, aby sa študenti naučili chápať súvislosti medzi 2D a 3D je deskriptívna geometria a som rád, že sa stále vyučuje. Za tento názor by ma však polovica študentov FAST v Brne ukameňovala

vbehun
10.03.2013, 15:57
[QUOTE=PepaR]...Je škoda, že v tomto rychle se rozvíjejícím se odvětví CAD - BIM chybí nějaká koncepce a posloupnost vzdělávání. ...[/QUOTE]Tak to by mne také zajímalo, které vysoké školy u nás učí studenty pracovat v BIM programech jako Revit (Architecture, Structure, MEP) nebo jiné odrůdě BIM (ArchiCAD, Bentley Architecture, Vectorworks).


PepaR
10.03.2013, 16:35
Dobrý den, pokud je mi známo, tak na stavebních fakultách v Brně i Praze se BIM aplikace jako např. ArchiCAD nebo Revit učí. Za VUT FAST v Brně pár odkazů:Předmět BU91 Projektování staveb ve 3D (Revit Architecture),e-learningové moduly Moodle.Za ČVUT v Praze:např. předměty, které zastřešuje MOLAB.

vbehun
10.03.2013, 16:42
[QUOTE=PepaR]Dobrý den, pokud je mi známo, tak na stavebních fakultách v Brně i Praze se BIM aplikace jako např. ArchiCAD nebo Revit učí. ...[/QUOTE]
Děkuji.Ted už chápu postesknutí vyjádřené ve slovech "koncepce" a "posloupnost". Ono jde více či méně o nepovinnou nadstavbu, jestli to dobře chápu.