Zobrazit plnou verzi příspěvku: Světlá výška hromadných garáží

Radim Cech
12.07.2007, 10:40
Není to dotaz přímo na aplikace, ale souvisí to s projektováním.
Sám jsem se dostal do problému, když jsem v zimě s rakví na střeše auta nebyl vpustěn do hromadných garáží kruhového typu firmy KOMA v Ostravě-Svinově, a díky tomu, že nebylo kde zaparkovat, mi ujel vlak. To jen pro jejich reklamu.
 
Máme řešit dvoupodlažní parkoviště v Beskydech poblíž apartmánů a golfového hřiště, kde nepřevažují vozidla typu ŠKODA FABIA. A dostali jsme se k problému, jakou zvolit světlou výšku v garážích, abych umožnil vjezd off-roadu s rakví na střeše. Nezabýval se už někdo nečím takovým? Každá rada dobrá.
 
Jinak jsem rozhodnut zjistit výšku TOYOTA LAND CRUISER nebo PAJERO + vlastní nosiče a rakev THULE + rezerva. Tady nějaké ČSN nejsou vůbec nanic. A investor nás pak prokleje, když mu budou klienti nadávat, že se s autem a rakví na střeše nevejdou do garáže. 
 
Díky všem

PepaR
12.07.2007, 10:58
Asi bych to řešil podobně jako Vy, tzn. zjistil od investora jakými auty tam bude jezdit, zjistiljejich výšku a pak porovnal v normě, kdy bych ten jeep + rakev považoval jako velký osobní automobil/karavan ... kdy je předepsána výška 1,90/2,50.
 
Taky je dobré mrknout do Neuferta.PepaR2007-07-12 10:59:35

Radim Cech
12.07.2007, 11:06
architekt zvažuje 2,60 s ohledem na výškové rampy z různých úrovní, aby se nám auto v tom lomu "nešprajclo"

Mantlík
12.07.2007, 13:04
[QUOTE=PepaR]... pak porovnal v normě, kdy bych ten jeep + rakev považoval jako velký osobní automobil/karavan ... kdy je předepsána výška 1,90/2,50.
 [/QUOTE]
malý karavan má podle ČSN 73 6058 změna 3 výšku 2,80, velký karavan 3,00

IvanaV
12.07.2007, 13:08
Mohu poznamku prakticke zeny? Auto muze mit na strese i kola a nekdy treba kajak (ale ten je vyskou obdobny rakvi).

PepaR
12.07.2007, 13:29
Ad pan Mantlík) Máte pravdu, norma byla změněna, já to tahal ze skript.

Martin Bielina
12.07.2007, 13:33
Pokud můžu dát nějakou radu, tak v žádném případě nepřistupte na nátlak investora dělat garáže "na míru" podle nějakého konkrétního vozu, s rakví nebo bez rakve. Za rok se může vyrábět s jinou výškou... Nechte si od investora písemně potvrdit pro kterou třídu automobilů dle platné ČSN mají být garáže určené a tím se řiďte.

Jakákoliv jiná cesta je cestou do pekel horoucích na což přijdete během autorského dozoru a kontrolních dnů v rámci stavby.

Poznámka o kolech nebo kajaku na střeše je myslím velice výstižná a dává tušit do jaké roviny se může celý problém posunout, když teď ustoupíte a určíte výšku garáží podle výšky rakve a Land Cruiseru...

PepaR
12.07.2007, 13:39
Nu, ale ČSN jsou jen doporučené, nikoliv závazné. Proto jse dobré si to ověřit, zda nebudou využívány garáže i většími vozidly než předepisuje ČSN. Jinak, ale souhlasím, že je lépe se řídit dle ČSN. Nemyslel jsem to tak, že by se garáže měly pasovat na míru určitým typům automobilů. PepaR2007-07-12 14:07:15

Mantlík
12.07.2007, 14:03
Přesně tak. Dejte investorovi možnosti a nechte ho, ať si vybere a hlavně to písemně potvrdí. Protože investorovi jde v první řadě o peníze, když to uděláte s velkou rezervou, vyčte Vám, že to stojí zbytečně moc. Bez rezervy, zase že mu tam nezajedou všichni.
Možnost rakve je logická, ale zajíždět do garáží s koly na střeše už tak nezbytné není (aspoň v běžných podmínkách). Jinak si myslím, že tam mělo být i nějaké stání na terénu (ale do toho už nemám co mluvit )
Teď jsem si vzpomněl, že jsme se podíleli na bytovém domu + hotelu ve Špindlerově Mlýně. Světlá výška vjezdové rampy je 2,60m (ale její určení šlo mimo nás)

be_em
12.07.2007, 17:11
Zvolajte klasický výrobný výbor (poradu) na ktorom predstavíte min. požiadavky na svetlú výšku v zmysle platných zákonov a noriem. Potom dáte vašu predstavu na konkrétne výšky podľa určitých zvolených druhov automobilov a všetko to samozrejme musíte vyčísliť aj peniazmi, aké navýšenie nákladov bude pri zvýšení výšky napr. o 0,5 m. Všetko podložíte Vaším logickým odporúčaním a investorovi dáte týždeň na to aby sa rozhodol čo chce. A je to :-)

Radim Cech
12.07.2007, 17:48
Díky všem za rady a nápady. Norma nic neřeší, mám dojem, že stačí 2,20 a byl by klid. ale po mé zkušenosti, která mi vyrazila dech, že se do hromadné garáže s jakýmsi systémem uschovávání aut, nevejdu se standardním kombikem s rakví na střeše, jsem v této otázce hodně obezřetný. Investor nic neví a v podstatě očekává návrh. A jelikož ty garaže mají být v lokalitě, kde skutečně nežijou žádní "chudáci", dokážu si lehce představit situaci, že se tam prostě pár aut výškově nesrovná a budeme před investorem za blbce. Takže můj dotaz hlavně směřoval k tomu, zda už někdy někdo něco takového neřešil. My jsem si zjistili, že 2,60 by mělo stačit, ty příklady aut sloužily jen pro nás, v současné době se snad vyšší na našem trhu nevyskytujou, i když zmapované všechny automobilky nemáme. a při prvním jednání chceme investorovi nabídnout, zda nechce zvážit výškovou úpravu oproti ČSN, aby tam vozidla vyšší a s rakví mohly zajíždět. Když bude uvažovat rozumně, neodmítneto. Když to zamítně, budeme mít čisté svědomí.
Jinak požadavku na kola rozumím, protože znám pár lidí, kteří s koly na střeše měli snahu vjet do podzemních garáží pod hypermarket, což bych ještě nepovažoval za tak nic divného, ale manželka spolužáka s koly chtěla zajet do garáže vlastního RD. A to už na pováženou bylo. Naštstí to odnesly jen kola a nosiče a ne střecha auta.

Rostislav Říha
12.07.2007, 18:35
[QUOTE=Radim Cech]architekt zvažuje 2,60 s ohledem na výškové rampy z různých úrovní, aby se nám auto v tom lomu "nešprajclo"[/QUOTE]

Na projektech BD v Praze obvykle navrhujeme horní patro garáží se s.v. 2,7m kvůli offroadům s rakví. na cyklisty naši investoři kašlou.
Norma předepisuje s.v. 2,1m
Pozor, pod stropem jsou rozvody, světla, sprinklery atd., takže je třeba dávat víc.
Conclusion: horní patro garáží udělat velké, rozvody navrhnout tak, aby aspoň někam mohlo zajet ještě větší auto, další patra dělat na normové minimum
Zašprajcování auta ve zlomu je také věc přechodových oblouků a ty nám navrhuje projektant komunikací.
 

Falco
12.07.2007, 20:19
[QUOTE=PepaR]Nu, ale ČSN jsou jen doporučené, nikoliv závazné. [/QUOTE] Asi budem trosku offtopic ale neviem ako je to u Vas, ale u nas su vacsinou normy zavazne. Malo z nich ma iba odporucaci charakter.  (ako je to presne s touto nemam ponatia,  asi bude v norme stanovena ako minimalna s.v.)
 
Trosku spat k teme:  Asi je najednoduhsie nejakym sposobom sa zbavit zodpovednosti a hodit to na hlavu vyssie postavenym ludom :) teda asi zvolat tu bojovu poradu.
 
Ale dobra pripomienka tu bola ohladne TZB a ostatnych rozvodov, nie vzdy a vsade sa daju schovat medzi nosniky. Falco2007-07-12 20:22:09

Vladimír Michl
12.07.2007, 21:22
... popř. ještě doporučení "highest car" přes Google :-)

Rostislav Říha
12.07.2007, 23:25
[QUOTE=Falco][QUOTE=PepaR]Nu, ale ČSN jsou jen doporučené, nikoliv závazné. [/QUOTE] Asi budem trosku offtopic ale neviem ako je to u Vas, ale u nas su vacsinou normy zavazne. [/QUOTE]
závazný je stavební zákon a s ním související vyhlášky - OTP, OTPP - jakmile se ve vyhlášce objeví odkaz na normu, tak ji činí závaznou.