Zobrazit plnou verzi příspěvku: uvažovaný přechod z LT na CIVIL - pár dotazů

Pepa
10.09.2008, 14:03
Zdravím uživatele CIVILu a obracím se na vás s několika dotazy. Zaregistrovali jsme akci Autodesku - přechod z LT na "dospělé" aplikace, tak by mě zajímalo pár věcí:1) formát souborů vytvořených CIVILem je DWG? Komunikace mezi CIVILem a LTčkem (předpokládám nějaké object enablery) bezproblémová?2) lze CIVIL používat jako klasické "kreslítko - tj. je v něm obsažen klasický Autocad?3) pro rozumnou práci a využití potenciálu CIVILu bude třeba absolvovat školení, nebo se lze spolehnout na literaturu? S jak asi dlouhým časovým úsekem je třeba počítat na základní zvládnutí programu?V současnosti pracujeme převážně ve 2D právě v LT, ale projektujeme poměrně dost průmyslových areálů a vím, že dát do kupy zpevněné plochy a příjezdové komunikace je dost časově náročné a kolega si s tím dost "vyhraje". Dle základních materiálů, které jsem pročetl, by měl být CIVIL přínosem, zejména i v případě změn, které jsou dost časté. Na druhou stranu je v současné době kupa práce a není času nazbyt na déletrvající přeškolení a přechod na jinou aplikaci.Omlouvám se za možná triviální dotazy, ale zatím jsem na ně nenašel odpověď a s CIVILem žádnou zkušenost nemám. Děkuji za odpovědi i případné postřehy, které by vás napadly a pomohly ovlivnit rozhodnutí.

martinfolber
10.09.2008, 14:22
Dobrý den,k Vašim dotazům:1) formát AutoCADu Civil 3D je DWG, obohacené o jeho nativní proxy entity, jako je povrch, trasa, koridor atd. Na LT není, myslím, enabler, takže je potřeba objekty rozložit na běžné AutoCADovské entity typu úsečka, oblouk atd.2) Ano, Civil obsahuje normální čistý AutoCAD, lépe řečeno rovnou tři AutoCAD + AutoCAD MAP 3D + AutoCAD Civil 3D...takže zabijete tři mouchy jednou ranou.3) AutoCAD Civil je už složitější aplikace kde doporučujeme minimálně základní 2denní školení... pro začátek. Literatura na to zatím pořádně žádná není.Pro HTÚ a jednoduché příjezdové komunikace je Civil ideální nástroj, lehce vypočítáte kubatury a vymodelujete zpevněné plochy podle potřeby. Všechny objekty jsou dynamicky propojené a reagují na změny, takže ve výsledku čas při změnách ušetřite... Z naší strany není problém nabídnout Vám osobní pomoc a konzultace při tvorbě projektu s nasazením Civilu 3D, říkáme tomu tzv. pilotní projekt..Martin Folber

Pepa
10.09.2008, 14:58
Děkuji za odpovědi, ke zvážení nám to v tuto chvíli stačí. Hezký den.

martinfolber
10.09.2008, 15:01
Rádo se stalo, můžeme se domluvit také na nějaké prezentaci, pokud budete mít zájem...Martin Folber

Radim Cech
11.09.2008, 22:17
Byl bych trochu opatrný s slovem "lehce", protože skutečně lehce se z CIVILu nedolují ani pracovní příčné řezy, natož pak nějaké kubatury pro rozpočty.
Co je určitě obrovský přínos a skok vpřed oproti klasickému CADu je trasování a podélné profily. Trasovat můžete i bez geodetických podkladů třeba do katastrálky, při podélňáku už se neobejdete bez DMT buď z výškopisného zaměření a nebo z vrstevnic třeba z technických map měst.
 
Koridory už jsou poměrně komplikované, protože v podstatě pro každou změnu tvaru komunikace, např. kategorijní šířka nebo intravilán, extravilán, potřebujete jiný vzorový řez. Totéž pokud se mění profil např. přidáním parkoviště nebo chodník přejde zleva doprava. To ale ještě jakžtakž jde ohlídat, pokud si dáváte pozor a pracujete ve střehu a soustředěně.
 
Pak ovšem příjdou příčné řezy a tady už je to přece jenom o něčem jiném, než určitě očekáváte. Aspoň já to takhle mám. Příčné řezy jsou dobrý základ, ale musíte je hodně dodělávat ručně.
 
Když na to příjde, tak i podélňáky, je tam třeba doplnit křížení s jinými trasami, prostupy, sítě atd. To nijak z automatizované není.
 
Ale pokud chcete postoupit v projektování dále, určitě je to krok správným směrem.