3. Práce s černobílými obrázky 
V této kapitole budeme pracovat s REM objekty. Zkratka REM objekt znamená Raster Entity Manipulation Object. Pomocí REM objektů lze upravovat rastrové černobílé obrázky (bitonální). 
Raster Design umožňuje vytvořit tři typy REM objektů: 
| Typ REM objektu  | Popis typu objektu  | Typ obrázku  | 
|---|
| Region  | Obsahuje všechny pixly v oblasti určené např. polygonem, aniž musí pixly vytvářet jednotlivé entity.  | bitonální, stupně šedi, barevný  | 
| Enhanced bitonal region objekt  | Usnadnění, kdy je možné vybírat skupiny entit, které se protínají. Běžné možnosti výběru AutoCAD jsou rozšířeny o metody výběru: Smart. Connected.Connected Entity.  | pouze bitonální  | 
| Primitive  | Jednoduchá rastrová linie, oblouk a kružnice.  | pouze bitonální  | 
3.1. Kopírování rastrových entit pomocí REM region objektů 
V tomto cvičení nastavíme vlastnosti REM objektů, definujeme REM objekty a budeme kopírovat rastrové entity v rámci výkresu. 
REM region objekty můžeme definovat v bitonálních obrázcích, obrázcích ve stupních šedi a barevných obrázcích. V tomto cvičení budeme pracovat s dvěmi bitonálními obrázky, kde je naskenován upínák vrtačky a součástka upínáku. 
1. 	V adresáři \Tutorial3 otevřete výkres REM_02.dwg. 
Kontrola nastavení REM 
- Vyberte z menu Image � Options pro nastavení vlastností. (příkaz IOPTIONS). 
 - Vyberte záložku REM a zkontrolujte, že barva pro REM objekty je červená. 
 - Vyberte záložku Raster Entity Detection a zkontrolujte nastavení: 
 - Max Jump Length je 10. 
 - Use Raster Pick Gravity je vybráno. 
 - Pick Aperture je 4. 
 - Float Tolerance je 2. 
 
- Stiskněte OK. 
 - Pravým tlačítkem myši stiskněte na liště AutoCADu a vyberte lištu nástrojů Raster Design a klepněte na Raster Entity Manipulation Toolbar, která se zobrazí. 
 - Obr. 3.1: Lišta nástrojů Raster Entity Manipulation Toolbar 
 
- Vyberte z menu Image � Manager, aby se zobrazilo okno Image Manager Toolspace (příkaz IMANAGE). Vyberte volbu zobrazení Image Insertions. 
 - Stiskněte pravým tlačítkem na Mech_02a a vyberte Zoom To. Uvidíte detail výkresů 13 součástek. 
 


Vytvoření polygonového REM objektu 
- Na liště Raster Entity Manipulation Toolbar vyberte nástroj Polygonal Region 
 - Zakreslete polygon, kterým ohraničíte všechny detailní zákresy včetně poznámek a části rohového razítka vpravo dole. Zadání ukončete stiskem Enter. 
 - Polygon a entity se zobrazí červeně, což znamená, že byly zahrnuty jako součásti REM region objektu. 
 - Nyní 	upřesníme REM region objekt. Klepnutím vyberte polygon ohraničující REM region objekt. 
 - Po stisku pravého tlačítka vyberte volbu Refine Mode. Je zvýrazněno pouze ohraničení. 
 - Přibližte si pravý dolní roh obrázku. Vyberte ohraničující obdélník a posuňte lomové body mimo rohové razítko, aby se odebralo z REM region objektu. 
 - Opět pravým tlačítkem vyberte Refine Mode, aby se deaktivoval tento režim. Objekty jsou opět červené. 
 
![]()


Kopírování region objektu do nového obrázku 
- Zvolte Zobrazit � Meze pro zobrazení celého výkresu. 
 - S použitím příkazu CTRL+C, CTRL+V zkopírujte REM region objekty do volného místa v levém horním rohu žlutě ohraničeného výkresu. 
 - V Image Manager vyberte 	Mech_02b a o stisku pravého tlačítka vyberte Zoom To. Uvidíte následující obrázek. 
 - Obdobným postupem jako dříve nástrojem Rectangular Region v liště Raster Entity Manipulation ohraničte vše, včetně tabulky a rámečku podle následujícího obrázku. Všechny objekty mají červenou barvu. 
 - Zobrazte celý výkres. 	Opět stejným postupem zkopírujte tyto REM objety do levého dolního rohu výkresu. 
 



Spojení REM region objektů do obrázku 
21. Vyberte oba REM region objekty a stiskněte pravé tlačítko a vyberte Merge to Raster Image. 

Obr. .3.8: Výběr a spojení dvou REM Region objektů 
- Po spojení se objekty již nezobrazují červeně, protože to již nejsou REM region objekty. Původní objekty však zůstávají jako REM region objekty. 
 - Z lišty nástrojů vyberte Clear All 
 
pro zrušení definice REM objektů. 
24. Výkres můžete uložit pod novým jménem a odpojit původní obrázky z výkresu. 
3.2. Definice Enhanced Bitonal Region objektů 
V tomto cvičení bude ukázána práce s REM objekty typu Enhanced bitonal region objects. Enhanced objekty lze definovat pomocí zákresu obdélníku, polygonu nebo polylinie (ohrady). Tvar výběru může vybrat rastrové entity jen uvnitř ohraničení, nebo i křísící entity nebo i entity, které se dotýkají výběru. 
Po výběru entit je lze měnit buď příkazy programu AutoCAD nebo speciálními příkazy pro práci s REM objekty. V tomto cvičení bude zpracován skenovaný výkres upínáku vrtačky. Dále budou procvičeny definice různých typů Enhanced bitonal region objekty. 
Oddělení tabulky od ohraničení 
- V adresáři \Tutorial3 otevřete výkres REM_03.dwg. 
 - Pravým tlačítkem myši stiskněte na listě AutoCADu a vyberte lištu nástrojů Raster Design Toolbar a klepněte na Raster Entity Manipulation Toolbar, která se zobrazí (viz první obrázek v předchozí kapitole). 
 - V menu Zobrazit zvolte Pojmenované pohledy a vyberte pohled TU_assembled_jig. 
 - Vyberte nástroj Knife 
 
v liště Raster Entity Manipulation. 
- Nyní tímto nástrojem oddělíme tabulku v rohu od ohraničení výkresu. 
 - Zakreslete tímto nástrojem obdélník tak, že vyberte první bod vně ohraničení výkresu a druhý bod uvnitř ohraničení výkresu podle následujícího obrázku. Tyto dva body ohraničují výřez nožem křížící se s ohraničením výkresu. Stiskněte Enter. 
 

Odstranění ohraničení z výkresu 
- V menu Zobrazit zvolte Pojmenované pohledy a vyberte pohled TU_assembled_jig. 
 - Vyberte nástroj Smart Fence 
 
z lišty nástrojů Raster Entity Manipulation. 
- Nakreslete ohradu napříč levé vertikální linie a stiskněte Enter. Vertikální linie se stane REM objektem. 
 - Nástroj Smart Fence vybere jen ty entity (linie, kružnice, oblouky), které se dotýkají ohrady. V tomto případě jen jednu linii, která se dotýká ohrady. 
 

11. Smažte REM objekty nástrojem Clear All 
. Vertikální linie již není REM objekt. 
12. Použijte nástroj Connected Fence a vyberte levou vertikální linii. Celý rámeček se stane REM objekt. Connected Fence vybírá všechny rastrové entity, které jsou spojeny s rastrovou entitou, která se dotýká ohrady. Tudíž stačí vybrat jen vertikální linii. 
![]()

13. Vyberte ohraničení a smažte jej (klávesa Delete nebo příkaz _ERASE). Tabulka v rohu bude beze změny. 
Přesun tabulky a rohového razítka 
- Vyberte nástroj Smart Window 
 
v liště Raster Enhanced Manipulation. 
Nakreslete obdélník kolem tabulky a rohového razítka v rohu. Tabulka i razítko se stanou REM objekty. 
Použijte příkaz Posun pro přesun objektů nahoru a do leva mimo sestavu. 
Vyberte REM objekty a stiskem Merge to Raster Image 
(nebo vyberte po stisku pravého tlačítka na objektu příkaz Merge). REM objekty se připojí do obrázku. 
3.3. Definice REM objektů nástroji Smart a Connected Window 
V tomto cvičení se naučíte, jaké jsou rozdíly při výběru REM objektů za pomoci nástrojů Smart, Connected, Smart Crossing a Connected Crossing Windows z lišty Raster Enhanced Manipulation. Podle toho jaký nástroj vyberete, tak do výběru jsou zahrnuty různé objekty. 
- V adresáři \Tutorial3 otevřete výkres REM_03.dwg. 
 - V menu Zobrazit zvolte Pojmenované pohledy a vyberte pohled TU_mandrel_rib_plate. 
 - 3. 	Vyberte nástroj Smart Window 
. Zakreslete okno okolo vertikální kóty podle obrázku.  - Smart window vybírá rastrové entity, které jsou kompletně uvnitř okna a to je jen text kóty a svislá čára kóty. 
 - Vyčistěte výběr REM objektů nástrojem Clear All. 
 - Stiskněte nástroj Connected Window 
 
v liště Raster Enhanced Manipulation. 
- Zakreslete okno ve stejném místě jako v předchozím výběru. Je vybrán pouze text kóty. Tento nástroj vybírá pouze objekty, které jsou úplně uvnitř okna a nedotýkají se s žádnou entitou mimo okno. Linie kóty není vybrána, neboť se dotýká vynášecích čar. 
 - Vyčistěte výběr REM objektů nástrojem Clear All. 
 - Stiskněte nástroj Smart Crossing 
 


v liště Raster Enhanced Manipulation. 
- Zakreslete okno ve stejném místě jako v předchozích výběrech kolem svislé kóty. 
 - Smart Crossing Window vybírá pouze entity, které jsou uvnitř okna nebo kříží okno. 
 - Vyčistěte výběr REM objektů nástrojem Clear All. 
 - Stiskněte nástroj Connected Crossing 
 
v liště Raster Enhanced Manipulation. 
- Zakreslete okno ve stejném místě jako v předchozích výběrech kolem svislé kóty. 
 - Conneted Crossing vybírá pouze entity, které jsou uvnitř okna nebo kříží okno nebo se dotýkají entit, které kříží okno. V tomto případě zůstala nevybrána pouze kóta vpravo. nahoře. 
 - Vyčistěte výběr REM objektů nástrojem Clear All. 
 


3.4. Definování základních REM objektů 
V tomto cvičení se naučíte vytvářet různé základní primitivy rastrových obrázků, tzv. REM objekty nad bitonálními obrázky. REM objekt je dočasná vektorová kresba. Lze vytvořit tři základní primitivy: linii, oblouk nebo kružnici. K tomu slouží základní nástroje Line, Arc a Circle. Nástroj Smart Pick sám rozpozná druh entity a podle toho ji vytvoří. 
- V adresáři \Tutorial3 otevřete výkres REM_04.dwg. 
 - V menu Zobrazit zvolte Pojmenované pohledy a vyberte pohled TU_index_plate. 
 - Pravým tlačítkem klepněte na CAD lištu a vyberte lištu nástrojů REM Primitives toolbar. 
 - Obr. 3.16: Lišta nástrojů REM primitives 
 
- Vyberte nástroj Line 
 
v liště REM Primitives toolbar. 
- Vyberte rastrovou linii vlevo která kříží kružnici. Je nadefinovaná červená REM linie. 
 - Vyberte nástroj Circle 
 
v liště REM Primitives toolbar. 
- Vyberte vnější kružnici zakreslenou spojitou linií. Je nadefinovaná červená REM kružnice. REM linie zůstává definována. 
 - Vyberte nástroj Arc 
 
![]()
v liště REM Primitives toolbar. Vyberte oblouk na vnějším okraji součástky. 

9. Vyberte nástroj Smart Pick 
v liště REM Primitives toolbar. Tento nástroj sám rozpozná a vytvoří buď linii, kružnici nebo oblouk.Vyzkoušejte samostatnou prací tento nástroj nad různými částmi součástky. 
10. Na závěr všechny REM entity vyčistěte nástrojem Clear All 
z lišty Raster Entity Manipulation. 
3.5. Úpravy částí výkresu pomocí REM příkazů 
V tomto cvičení bude ukázáno, jak pomocí REM příkazů lze upravovat rastrový obrázek. Budeme upravovat desku zámku, který je součástí upínáku vrtačky. Úprava bude spočívat ve zvětšení tloušťky základu desky zámku a přepsání kóty podle skutečné zvětšené tloušťky. 
- V adresáři \Tutorial3 otevřete výkres REM_05.dwg. 
 - V menu Zobrazit zvolte Pojmenované pohledy a vyberte pohled TU_lock_plate. 
 
Rozdělení desky na dvě části 
- Otevřete lišty nástrojů REM, pokud nejsou zobrazeny. 
 - Vyberte Polygonal Region 
 
v liště Raster Entity Manipulation. 
- Zakreslete polygon s vertikální linií, která protíná nejtenčí část a zahrnuje text kóty vpravo. Stiskněte Enter. 
 - Posuňte REM objekty příkazem _m (pravé tlačítko Posun)přesně o 0.25 palce doprava. Použijte volbu Posunutí pro přesné zadání. 
 - Tato akce vytvoří mezeru v rastrovém obrázku. 
 - Je nutné provést spojení objektu Region s původním obrázkem, aby se mohla provádět další úprava. Vyberte objekt Region a stiskněte pravé tlačítko a vyberte Merge. 
 

Spojení horní a spodní horizontální linie 
- V menu Zobrazit zvolte Pojmenované pohledy a vyberte pohled TU_2.75. 
 - Vyberte nástroj Line 
 
v liště Raster Entity Manipulation Toolbar a vyberte horizontální linii nahoře. Linie se stane REM objektem. 
- Protáhněte pravý úchopový bod linie doprava, aby se uzavřela mezera o šířce 0.25 palců. 
 - Vyberte pravým tlačítkem na objektu Merge pro spojení s výkresem. 
 - Stejným 	postupem uzavřete spodní linii. Použijte pojmenovaný pohled TU_bottom. Použijte nástroj Line a poveďte protažení a nakonec spojení Merge. 
 

Spojení linií závitu 
14. Použijte pojmenovaný pohled TU_thread. 
15. Vyberte nástroj Rectangular v liště Raster Entity Manipulation Toolbar a nakreslete obdélník okolo několika čar závitu. 
![]()
- Kopírujte tento objekt do mezery mezi linie závitu příkazem COPY. 
 - Na závěr proveďte spojení příkazem Merge a Clear All pro vyčištění nadefinovaných REM objektů. 
 

Náhrada textu kóty 
- Nyní nahradíme text kóty, který udává tloušťku desky, z hodnoty 2.75 na 3.00. 
 - V menu Zobrazit zvolte Pojmenované pohledy a vyberte pohled TU_2.75. 
 - Nastavte ve správci hladin hladinu TU_image_new na pracovní hladinu. 
 - Vyberte z menu Image � Vectorization Tools � Text (příkaz VTEXT). 
 - Vyberte vlevo základnu číslice 2. 
 - Do okna VText Edit zadejte hodnotu 3.00 a stiskněte OK. 
 - Do 	výkresu je vložena nová hodnota. Nyní je třeba odstranit pomocí okna Smart Window starý rastrový text kóty 2.75. 
 - Zakreslete obdélník kolem staré kóty. Nevadí pokud zahrnete i část šipek, neboť Smart Windows vybírá pouze objekty, které jsou celé obsaženy v okně. Kótu smažte. 
 - Vyberte vektorový text a přes pravé tlačítko vyberte vlastnosti textu a nastavte Faktor šířky na 0.8. 
 - Umístěte text do středu mezi šipky, pokud je to třeba. 
 - Vyberte z menu Image � Merge � Configure Raster Pens pro otevření dialogového okna Raster Pen Settings (příkaz RPPENS). 
 - Vyberte žlutou, změňte jednotky na AutoCAD a klepněte na Pick. 
 - Zadejte dva body, které určí šířku linie vertikální kóty. 
 - To bude šířka pro pero čísla nové kóty. Když vytváříte rastrový text z vektorového textu, je třeba aby tloušťka byla podobná jako v obrázku. 
 - Ověřte,že šířka peraje přibližně 0.10 a stiskněte OK. 
 - Vyberte vektorový text a po stisku pravého tlačítka vyberte Merge Vector To Raster Image. 
 - Stiskněte y (Yes) pro smazání vektorového textu po provedení operace Merge. 
 - Nyní již jen prohlédněte výsledek všech úprav, které se v obrázku provedly.