CAD tip # 9041:
Otázka
Aplikace umožňuje zvolit posunutí ve 2D, ve 3D nebo jenom v jedné z os (např. jen v Z), kruhově (náhodný směr), podél zvolené křivky (posouvá se jen po křivce), nebo kolmo na zvolenou křivku. Od V1.8 můžete posouvat i vrcholy křivek a sítí (Vertex-mode). Zadaná vzdálenost je maximální možnou velikostí posunu (lineární nebo normální/gaussovská distribuce). Od verze 2.1 jsou podporována i asociativní pole a pro úpravy jejich prvků již není potřeba je nejprve rozložit.
Od verze 1.2 můžete rovněž použít náhodné otočení o zadaný maximální úhel (2D i 3D). Verze 1.3 přidává gaussovo rozložení a kruhový posun. Verze 1.4 doplňuje náhodné škálování (velikost 1/X až X). Verze 1.6 doplňuje možnost náhodné tloušťky (jen 2D objekty) a náhodné barvy z přednastavené palety. Verze 1.8 přidává režim vrcholů (Vertex) pro posouvání vrcholů křivek a 3D sítí. Pomocí LISP proměnné scatterpalcustom můžete použít vlastní paletu barev - např.:
(setq scatterpalcustom '(1 2 3))
Od verze 2.0 můžete příkazem DRAWRND kreslit body, kružnice nebo vkládat bloky s nastavenými náhodnými modifikátory. Bloky můžete vkládat i náhodně ze seznamu povolených jmen (např. různé typy stromů) - modifikátor Blkname. Pro změnu barev musí být entity bloků kresleny v barvě DLEBLOK.
Utilitu Scatter si stáhněte ze stránky Download, načtěte příkazem APLČTI a spusťte příkazem SCATTER.
1000 bodů v souřadnici 0,0 rozptýlených o +/- 100 jednotek různými metodami aplikace Scatter:
Rozložené obdélníkové pole prstenů průměru 1.0 rozptýlených s nulovým posunem, ale náhodnou tloušťkou (2.0) a náhodnou barvou (paleta Modern):
Od verze 1.7 můžete přednastavit LISP proměnnou _scatter_drawline:
(setq _scatter_drawline T)
pro kreslení čarových spojnic mezi původní a novou posunutou polohou jednotlivých objektů.
Od verze 1.9 můžete přednastavit generátor skutečných náhodných čísel pomocí (setq _scatter_truerandom T) před načtením scatter.vlx.
Scatter můžete využít i v AutoCADu LT (od release 2024).