3. Práce s černobílými obrázky
V této kapitole budeme pracovat s REM objekty. Zkratka REM objekt znamená Raster Entity Manipulation Object. Pomocí REM objektů lze upravovat rastrové černobílé obrázky (bitonální).
Raster Design umožňuje vytvořit tři typy REM objektů:
Typ REM objektu | Popis typu objektu | Typ obrázku |
---|
Region | Obsahuje všechny pixly v oblasti určené např. polygonem, aniž musí pixly vytvářet jednotlivé entity. | bitonální, stupně šedi, barevný |
Enhanced bitonal region objekt | Usnadnění, kdy je možné vybírat skupiny entit, které se protínají. Běžné možnosti výběru AutoCAD jsou rozšířeny o metody výběru: Smart. Connected.Connected Entity. | pouze bitonální |
Primitive | Jednoduchá rastrová linie, oblouk a kružnice. | pouze bitonální |
3.1. Kopírování rastrových entit pomocí REM region objektů
V tomto cvičení nastavíme vlastnosti REM objektů, definujeme REM objekty a budeme kopírovat rastrové entity v rámci výkresu.
REM region objekty můžeme definovat v bitonálních obrázcích, obrázcích ve stupních šedi a barevných obrázcích. V tomto cvičení budeme pracovat s dvěmi bitonálními obrázky, kde je naskenován upínák vrtačky a součástka upínáku.
1. V adresáři \Tutorial3 otevřete výkres REM_02.dwg.
Kontrola nastavení REM
- Vyberte z menu Image � Options pro nastavení vlastností. (příkaz IOPTIONS).
- Vyberte záložku REM a zkontrolujte, že barva pro REM objekty je červená.
- Vyberte záložku Raster Entity Detection a zkontrolujte nastavení:
- Max Jump Length je 10.
- Use Raster Pick Gravity je vybráno.
- Pick Aperture je 4.
- Float Tolerance je 2.
- Stiskněte OK.
- Pravým tlačítkem myši stiskněte na liště AutoCADu a vyberte lištu nástrojů Raster Design a klepněte na Raster Entity Manipulation Toolbar, která se zobrazí.
- Obr. 3.1: Lišta nástrojů Raster Entity Manipulation Toolbar
- Vyberte z menu Image � Manager, aby se zobrazilo okno Image Manager Toolspace (příkaz IMANAGE). Vyberte volbu zobrazení Image Insertions.
- Stiskněte pravým tlačítkem na Mech_02a a vyberte Zoom To. Uvidíte detail výkresů 13 součástek.


Vytvoření polygonového REM objektu
- Na liště Raster Entity Manipulation Toolbar vyberte nástroj Polygonal Region
- Zakreslete polygon, kterým ohraničíte všechny detailní zákresy včetně poznámek a části rohového razítka vpravo dole. Zadání ukončete stiskem Enter.
- Polygon a entity se zobrazí červeně, což znamená, že byly zahrnuty jako součásti REM region objektu.
- Nyní upřesníme REM region objekt. Klepnutím vyberte polygon ohraničující REM region objekt.
- Po stisku pravého tlačítka vyberte volbu Refine Mode. Je zvýrazněno pouze ohraničení.
- Přibližte si pravý dolní roh obrázku. Vyberte ohraničující obdélník a posuňte lomové body mimo rohové razítko, aby se odebralo z REM region objektu.
- Opět pravým tlačítkem vyberte Refine Mode, aby se deaktivoval tento režim. Objekty jsou opět červené.
![]()


Kopírování region objektu do nového obrázku
- Zvolte Zobrazit � Meze pro zobrazení celého výkresu.
- S použitím příkazu CTRL+C, CTRL+V zkopírujte REM region objekty do volného místa v levém horním rohu žlutě ohraničeného výkresu.
- V Image Manager vyberte Mech_02b a o stisku pravého tlačítka vyberte Zoom To. Uvidíte následující obrázek.
- Obdobným postupem jako dříve nástrojem Rectangular Region v liště Raster Entity Manipulation ohraničte vše, včetně tabulky a rámečku podle následujícího obrázku. Všechny objekty mají červenou barvu.
- Zobrazte celý výkres. Opět stejným postupem zkopírujte tyto REM objety do levého dolního rohu výkresu.



Spojení REM region objektů do obrázku
21. Vyberte oba REM region objekty a stiskněte pravé tlačítko a vyberte Merge to Raster Image.

Obr. .3.8: Výběr a spojení dvou REM Region objektů
- Po spojení se objekty již nezobrazují červeně, protože to již nejsou REM region objekty. Původní objekty však zůstávají jako REM region objekty.
- Z lišty nástrojů vyberte Clear All
pro zrušení definice REM objektů.
24. Výkres můžete uložit pod novým jménem a odpojit původní obrázky z výkresu.
3.2. Definice Enhanced Bitonal Region objektů
V tomto cvičení bude ukázána práce s REM objekty typu Enhanced bitonal region objects. Enhanced objekty lze definovat pomocí zákresu obdélníku, polygonu nebo polylinie (ohrady). Tvar výběru může vybrat rastrové entity jen uvnitř ohraničení, nebo i křísící entity nebo i entity, které se dotýkají výběru.
Po výběru entit je lze měnit buď příkazy programu AutoCAD nebo speciálními příkazy pro práci s REM objekty. V tomto cvičení bude zpracován skenovaný výkres upínáku vrtačky. Dále budou procvičeny definice různých typů Enhanced bitonal region objekty.
Oddělení tabulky od ohraničení
- V adresáři \Tutorial3 otevřete výkres REM_03.dwg.
- Pravým tlačítkem myši stiskněte na listě AutoCADu a vyberte lištu nástrojů Raster Design Toolbar a klepněte na Raster Entity Manipulation Toolbar, která se zobrazí (viz první obrázek v předchozí kapitole).
- V menu Zobrazit zvolte Pojmenované pohledy a vyberte pohled TU_assembled_jig.
- Vyberte nástroj Knife
v liště Raster Entity Manipulation.
- Nyní tímto nástrojem oddělíme tabulku v rohu od ohraničení výkresu.
- Zakreslete tímto nástrojem obdélník tak, že vyberte první bod vně ohraničení výkresu a druhý bod uvnitř ohraničení výkresu podle následujícího obrázku. Tyto dva body ohraničují výřez nožem křížící se s ohraničením výkresu. Stiskněte Enter.

Odstranění ohraničení z výkresu
- V menu Zobrazit zvolte Pojmenované pohledy a vyberte pohled TU_assembled_jig.
- Vyberte nástroj Smart Fence
z lišty nástrojů Raster Entity Manipulation.
- Nakreslete ohradu napříč levé vertikální linie a stiskněte Enter. Vertikální linie se stane REM objektem.
- Nástroj Smart Fence vybere jen ty entity (linie, kružnice, oblouky), které se dotýkají ohrady. V tomto případě jen jednu linii, která se dotýká ohrady.

11. Smažte REM objekty nástrojem Clear All
. Vertikální linie již není REM objekt.
12. Použijte nástroj Connected Fence a vyberte levou vertikální linii. Celý rámeček se stane REM objekt. Connected Fence vybírá všechny rastrové entity, které jsou spojeny s rastrovou entitou, která se dotýká ohrady. Tudíž stačí vybrat jen vertikální linii.
![]()

13. Vyberte ohraničení a smažte jej (klávesa Delete nebo příkaz _ERASE). Tabulka v rohu bude beze změny.
Přesun tabulky a rohového razítka
- Vyberte nástroj Smart Window
v liště Raster Enhanced Manipulation.
Nakreslete obdélník kolem tabulky a rohového razítka v rohu. Tabulka i razítko se stanou REM objekty.
Použijte příkaz Posun pro přesun objektů nahoru a do leva mimo sestavu.
Vyberte REM objekty a stiskem Merge to Raster Image
(nebo vyberte po stisku pravého tlačítka na objektu příkaz Merge). REM objekty se připojí do obrázku.
3.3. Definice REM objektů nástroji Smart a Connected Window
V tomto cvičení se naučíte, jaké jsou rozdíly při výběru REM objektů za pomoci nástrojů Smart, Connected, Smart Crossing a Connected Crossing Windows z lišty Raster Enhanced Manipulation. Podle toho jaký nástroj vyberete, tak do výběru jsou zahrnuty různé objekty.
- V adresáři \Tutorial3 otevřete výkres REM_03.dwg.
- V menu Zobrazit zvolte Pojmenované pohledy a vyberte pohled TU_mandrel_rib_plate.
- 3. Vyberte nástroj Smart Window
. Zakreslete okno okolo vertikální kóty podle obrázku. - Smart window vybírá rastrové entity, které jsou kompletně uvnitř okna a to je jen text kóty a svislá čára kóty.
- Vyčistěte výběr REM objektů nástrojem Clear All.
- Stiskněte nástroj Connected Window
v liště Raster Enhanced Manipulation.
- Zakreslete okno ve stejném místě jako v předchozím výběru. Je vybrán pouze text kóty. Tento nástroj vybírá pouze objekty, které jsou úplně uvnitř okna a nedotýkají se s žádnou entitou mimo okno. Linie kóty není vybrána, neboť se dotýká vynášecích čar.
- Vyčistěte výběr REM objektů nástrojem Clear All.
- Stiskněte nástroj Smart Crossing


v liště Raster Enhanced Manipulation.
- Zakreslete okno ve stejném místě jako v předchozích výběrech kolem svislé kóty.
- Smart Crossing Window vybírá pouze entity, které jsou uvnitř okna nebo kříží okno.
- Vyčistěte výběr REM objektů nástrojem Clear All.
- Stiskněte nástroj Connected Crossing
v liště Raster Enhanced Manipulation.
- Zakreslete okno ve stejném místě jako v předchozích výběrech kolem svislé kóty.
- Conneted Crossing vybírá pouze entity, které jsou uvnitř okna nebo kříží okno nebo se dotýkají entit, které kříží okno. V tomto případě zůstala nevybrána pouze kóta vpravo. nahoře.
- Vyčistěte výběr REM objektů nástrojem Clear All.


3.4. Definování základních REM objektů
V tomto cvičení se naučíte vytvářet různé základní primitivy rastrových obrázků, tzv. REM objekty nad bitonálními obrázky. REM objekt je dočasná vektorová kresba. Lze vytvořit tři základní primitivy: linii, oblouk nebo kružnici. K tomu slouží základní nástroje Line, Arc a Circle. Nástroj Smart Pick sám rozpozná druh entity a podle toho ji vytvoří.
- V adresáři \Tutorial3 otevřete výkres REM_04.dwg.
- V menu Zobrazit zvolte Pojmenované pohledy a vyberte pohled TU_index_plate.
- Pravým tlačítkem klepněte na CAD lištu a vyberte lištu nástrojů REM Primitives toolbar.
- Obr. 3.16: Lišta nástrojů REM primitives
- Vyberte nástroj Line
v liště REM Primitives toolbar.
- Vyberte rastrovou linii vlevo která kříží kružnici. Je nadefinovaná červená REM linie.
- Vyberte nástroj Circle
v liště REM Primitives toolbar.
- Vyberte vnější kružnici zakreslenou spojitou linií. Je nadefinovaná červená REM kružnice. REM linie zůstává definována.
- Vyberte nástroj Arc
![]()
v liště REM Primitives toolbar. Vyberte oblouk na vnějším okraji součástky.

9. Vyberte nástroj Smart Pick
v liště REM Primitives toolbar. Tento nástroj sám rozpozná a vytvoří buď linii, kružnici nebo oblouk.Vyzkoušejte samostatnou prací tento nástroj nad různými částmi součástky.
10. Na závěr všechny REM entity vyčistěte nástrojem Clear All
z lišty Raster Entity Manipulation.
3.5. Úpravy částí výkresu pomocí REM příkazů
V tomto cvičení bude ukázáno, jak pomocí REM příkazů lze upravovat rastrový obrázek. Budeme upravovat desku zámku, který je součástí upínáku vrtačky. Úprava bude spočívat ve zvětšení tloušťky základu desky zámku a přepsání kóty podle skutečné zvětšené tloušťky.
- V adresáři \Tutorial3 otevřete výkres REM_05.dwg.
- V menu Zobrazit zvolte Pojmenované pohledy a vyberte pohled TU_lock_plate.
Rozdělení desky na dvě části
- Otevřete lišty nástrojů REM, pokud nejsou zobrazeny.
- Vyberte Polygonal Region
v liště Raster Entity Manipulation.
- Zakreslete polygon s vertikální linií, která protíná nejtenčí část a zahrnuje text kóty vpravo. Stiskněte Enter.
- Posuňte REM objekty příkazem _m (pravé tlačítko Posun)přesně o 0.25 palce doprava. Použijte volbu Posunutí pro přesné zadání.
- Tato akce vytvoří mezeru v rastrovém obrázku.
- Je nutné provést spojení objektu Region s původním obrázkem, aby se mohla provádět další úprava. Vyberte objekt Region a stiskněte pravé tlačítko a vyberte Merge.

Spojení horní a spodní horizontální linie
- V menu Zobrazit zvolte Pojmenované pohledy a vyberte pohled TU_2.75.
- Vyberte nástroj Line
v liště Raster Entity Manipulation Toolbar a vyberte horizontální linii nahoře. Linie se stane REM objektem.
- Protáhněte pravý úchopový bod linie doprava, aby se uzavřela mezera o šířce 0.25 palců.
- Vyberte pravým tlačítkem na objektu Merge pro spojení s výkresem.
- Stejným postupem uzavřete spodní linii. Použijte pojmenovaný pohled TU_bottom. Použijte nástroj Line a poveďte protažení a nakonec spojení Merge.

Spojení linií závitu
14. Použijte pojmenovaný pohled TU_thread.
15. Vyberte nástroj Rectangular v liště Raster Entity Manipulation Toolbar a nakreslete obdélník okolo několika čar závitu.
![]()
- Kopírujte tento objekt do mezery mezi linie závitu příkazem COPY.
- Na závěr proveďte spojení příkazem Merge a Clear All pro vyčištění nadefinovaných REM objektů.

Náhrada textu kóty
- Nyní nahradíme text kóty, který udává tloušťku desky, z hodnoty 2.75 na 3.00.
- V menu Zobrazit zvolte Pojmenované pohledy a vyberte pohled TU_2.75.
- Nastavte ve správci hladin hladinu TU_image_new na pracovní hladinu.
- Vyberte z menu Image � Vectorization Tools � Text (příkaz VTEXT).
- Vyberte vlevo základnu číslice 2.
- Do okna VText Edit zadejte hodnotu 3.00 a stiskněte OK.
- Do výkresu je vložena nová hodnota. Nyní je třeba odstranit pomocí okna Smart Window starý rastrový text kóty 2.75.
- Zakreslete obdélník kolem staré kóty. Nevadí pokud zahrnete i část šipek, neboť Smart Windows vybírá pouze objekty, které jsou celé obsaženy v okně. Kótu smažte.
- Vyberte vektorový text a přes pravé tlačítko vyberte vlastnosti textu a nastavte Faktor šířky na 0.8.
- Umístěte text do středu mezi šipky, pokud je to třeba.
- Vyberte z menu Image � Merge � Configure Raster Pens pro otevření dialogového okna Raster Pen Settings (příkaz RPPENS).
- Vyberte žlutou, změňte jednotky na AutoCAD a klepněte na Pick.
- Zadejte dva body, které určí šířku linie vertikální kóty.
- To bude šířka pro pero čísla nové kóty. Když vytváříte rastrový text z vektorového textu, je třeba aby tloušťka byla podobná jako v obrázku.
- Ověřte,že šířka peraje přibližně 0.10 a stiskněte OK.
- Vyberte vektorový text a po stisku pravého tlačítka vyberte Merge Vector To Raster Image.
- Stiskněte y (Yes) pro smazání vektorového textu po provedení operace Merge.
- Nyní již jen prohlédněte výsledek všech úprav, které se v obrázku provedly.