ARKANCE - globální Platinum partner Autodesk ARKANCE | KONTAKT - CZ | SK | EN | DE
Registrujte se na 22. ročník konference CADfórum 2025 - 30.9. Zámek Valeč.
Přes 119.000 registrovaných u nás, celkem 1.097.000 registrovaných (CZ+EN), přes 53.000 CAD/BIM bloků. Vyzkoušejte nový přesný Inženýrský kalkulátor a aktualizovaný Generátor čarových kódů.
RSS kanál - CAD tipy RSS tipy
RSS diskuze

Diskuze Diskuzní fórum, poradna

?
CAD diskuze, rady, výměna zkušeností

CAD Fórum - Homepage Veřejné diskuzní fórum k CAD aplikacím - ptejte se na libovolné otázky týkající se oboru CAx, podělte se o vaše znalosti a zkušenosti s programy AutoCAD, Inventor, Revit, Fusion, 3ds Max, Vault a s dalšími CAD/BIM/PDM aplikacemi. Zaregistrujte se nebo se přihlašte a zašlete váš příspěvek do odpovídajícího fóra. Viz další informace o CAD Fóru. Nechcete se registrovat? Zeptejte se v naší Facebook poradně.
Fórum nenahrazuje technický support firmy ARKANCE (CAD Studio) - přímá podpora pro zákazníky funguje na helpdesk.arkance-systems.cz
  FAQ FAQ  Prohledat fórum   Události   Registrovat Registrovat  Přihlásit Přihlásit

Téma uzavřenobobtnání jílů a destrukční bobtnací tlaky

 Odpovědět Odpovědět archiv
Autor
Mantlík Zobrazit panel
TOP uživatel
TOP uživatel

Přihlášen: 01.říj.2004
Lokalita: ČR (Pha)
Používám:
ACAD/Map/Civil R10-> 2022
Stav: Offline
Bodů: 2578
Přímý odkaz na tuto zprávu Téma: bobtnání jílů a destrukční bobtnací tlaky
    Zasláno: 27.úno.2013 v 15:13
Zdravím především kolegy dopraváky
Setkal už jste se někdo s devastujícím bobtnáním jílů, které může (v dané lokalitě - výrobní areál) způsobovat tlaky 350 kPa (35 tun/m2) a vyšší ... (a jinde prý  byly i vyšší ...)
Podle některých informací to může vést ke zvlnění kolem 15 cm, v případě betonu k rozlámání a výškovému posunu ker ...
 
Původní IG průzkum nic podobného nehlásil, SP vydáno, prováděčky rozpracované ...
 
Díky
J. Mantlík

Zpět nahoru
cestár Zobrazit panel
TOP uživatel
TOP uživatel

Přihlášen: 27.říj.2006
Lokalita: Slovensko
Používám:
Civil 3D 2018
Stav: Offline
Bodů: 313
Přímý odkaz na tuto zprávu Zasláno: 01.bře.2013 v 10:34

Pri saturácii bezpochyby dôjde k nárastu vnútorných síl a objemovým zmenám. S uvádzanými hodnotami som sa doteraz nestretol, ale nepovažujem ich za nemožné. Dôležitejšia otázka ale je, prečo by k tak veľkým zmenám malo prísť. Množstvo vody na pláni by v žiadnom prípade nemalo spôsobiť uvedené zmeny. Pri správnom návrhu a realizácii  vozovky také riziko rozhodne nehrozí.

Z Vášho príspevku usudzujem, že sa jedná o vyslovenú obavu zo strany investora. V takom prípade je treba posúdiť jeho negatívnu skúsenosť omnoho hlbšie. Môže sa jednať o chybu návrhu (nedostatočná odolnosť voči premrzaniu), realizácie (sklon pláne, zatesnenie škár, kvalita podložia, únosnosť ...) 
Ale aby som nebol pápežskejší ako pápež (dnes obľúbené slovo), zjednoduším to - pri návrhu podľa normy uvedené riziká nehrozia.
Zpět nahoru
Mantlík Zobrazit panel
TOP uživatel
TOP uživatel

Přihlášen: 01.říj.2004
Lokalita: ČR (Pha)
Používám:
ACAD/Map/Civil R10-> 2022
Stav: Offline
Bodů: 2578
Přímý odkaz na tuto zprávu Zasláno: 04.bře.2013 v 10:48
Též to zjednoduším ...   Tak, jak to bylo podáno, i při návrhu podle normy hrozí významná rizika
V zásadě se nejedná o "běžné" problémy s jílovitým podložím pod komunikacemi. Tak, jak nám to bylo podáno, se tím v zásadě žádné technické předpisy ani normy nezabývají ...
Dle doporučení geologů, kteří dělali podrobný průzkum, jsme navrhli pootřebné úpravy jak v aktivní zóně, tak i v podloží budoucích násypů.
Ovšem jiný geotechnik (asi jeden z mála, který s tím má zkušenosti), na kterého se obrátil investor s konzultací, přišel s tímto problémem, týkajícím se neogénních jílů - především v Podkrušnohoří, někde na Kutnohorsku a v Bratislavě. Tento vliv údajně způsobil i medializované zvlnění dálnice D11 (nikoliv oficiálně udávaná spodní tlaková voda), nebo ujíždění svahů zářezů dálnice D8 ...
"Bobtnání může a nemusí nastat, chování je časově nepředvídatelné, na destrukci betonového krytu dálnice stačí bobtnací tlak "jen" 60 kPa, pro start bobtnání stačí i jen malé zvlhčení, atd ..."
Dle jeho názoru to znamená poměrně zásadní a náročné úpravy, počínaje značně silnou vrstvou upravené zeminy a na ní štěrku po celé ploše areálu - přes jediný možný kryt jakýchkoliv zpevněných ploch (živice) - a konče podlahami hal na pilotovém roštu s volným prostorem mezi podlahou a pláni ...
Proto se snažím získat nějaké informace, protože na jedné straně spektra může být snaha uplatnit se se svým know-how, ale také to může skončit zmařením investice se schválenými dotacemi EU ...
 
Bude to chtít získat ještě další informace a názor jiného geotechnika (na internetu toho moc není) ...
J. Mantlík

Zpět nahoru

Pro technickou podporu CAD
kontaktujte Helpdesk

Příbuzné CAD tipy:
Tip 9344:Jak do simulace započítat vliv tlaku vodního sloupce (hydrostatický tlak)?
Tip 11092:VIPAutodesk Inventor - působení tlaku na dutou kouli
Tip 9373:Autodesk Simulation ignoruje nastavení hydrostatického tlaku.
Tip 12788:Jaký je v analýze rozdíl mezi napětím Von Mises, prvním a třetím hlavním napětím?
Tip 13984:Pokročilejší výpočty tlakové ztráty potrubí v Revitu - více spojek.
Tip 11242:Nesprávné výsledky simulace mísení vlhkého vzduchu a hydrostatického tlaku s teplem.


 Odpovědět Odpovědět

Přejít na fórum Oprávnění fóra Zobrazit panel



Stránka byla vygenerována za 0,574 sekund.